Tänkte bygga en trappa från balkong till uteplats på bottenvåning. Tycker spiraltrappa i stål blir för dyrt och tänkte då bygga en rak trappa i trä.Har kladdat lite på ett par bilder. Men kanske går det att se hur jag tänkt. Först såga upp en öppning i balkongräcket, där det ska byggas ett stannplan som sedan trappan ansluter mot. Någon som gjort något liknande och kan komma med tips. Dimensioner etc. Har sett färdiga vagnstycken men de är upp till sju steg. Nivåskillnaden är 3 meter så det går åt 15-16 steg räknar jag med. Kan tänka mig att det behövs stöd i halva trappan också.

• Fotomontage som visar en tvåvåningsbyggnad där en handritad skiss på en rak trätrappa går från en balkong till en uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över en föreslagen trappkonstruktion från balkong till uteplats, med markerad öppning i räcket och trätrappsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjenare, är i farten med liknande bygge. Vill också bygga trappa från balkong till altan under, har inte uteslutit spiraltrappa men rädd att det kanske känns som en nödtrapp mer än att det blir ett naturligt inslag i husbilden. Hur gick det för dig, fick du till någon trapp?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.