5 262 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Renovera takkupa / vindskivor / rännor
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Samtidigt har den suttit så sedan ~1999 vad jag kan minnas. Jag ska se om jag hinner med innan ställningen ska ner. Jag ville ju inte fumla till det så det blir sämre heller, för sen är det kört att komma upp på taket.
Plockade på alla tegelpannor precis, rätt trist och tidsödande att hålla på fram och tillbaka, speciellt när man har höjdskräck, man kanske skulle sätta upp tagsteg så man har nåt att klättra på som är oberoende av regn.
Såhär ser det ut på andra sidan kupan förresten ...
Plockade på alla tegelpannor precis, rätt trist och tidsödande att hålla på fram och tillbaka, speciellt när man har höjdskräck, man kanske skulle sätta upp tagsteg så man har nåt att klättra på som är oberoende av regn.
Såhär ser det ut på andra sidan kupan förresten ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Så om jag kan ta mig upp igen, är detta rimligt? Flytta plåten lite åt höger så den räcker till, forma om den, och lägg den över vindskiveplåten, skruva ned den. Flummig skiss:
Nåt annat jag tänkte på är att det finns väldigt lite att spika vindskivan i. Både tidigare uppsättning och den jag gjorde går genom trekantslisten och punkterar pappen. Men det finns inget annat att spika i som jag ser det.
Logga in
Skapa konto
Nåt annat jag tänkte på är att det finns väldigt lite att spika vindskivan i. Både tidigare uppsättning och den jag gjorde går genom trekantslisten och punkterar pappen. Men det finns inget annat att spika i som jag ser det.
Logga in
Skapa konto
Det du kan göra för att slippa spika igenom pappen om spiken är för lång är att skråspika. Dvs spika snett utefter takfallet. Det blir ett helvete att senare riva, om skråningen sker åt olika håll. Men starkare än så blir det inte. Annars så gäller kortare spik. Den del av spiken som går förbi ämnet är hur som helst totalt onödig och istället skadlig.
Annars så blir det bra med att flytta blyet lite grann. Men ta på handskar när du handskas med det.
Vidare så kan du med fördel, om det inte redan är gjort, lämna en glipa på ett par cm mellan vindskiva och tegel, så att träet inte ligger och suger det blöta.
Annars så blir det bra med att flytta blyet lite grann. Men ta på handskar när du handskas med det.
Vidare så kan du med fördel, om det inte redan är gjort, lämna en glipa på ett par cm mellan vindskiva och tegel, så att träet inte ligger och suger det blöta.
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Tyvärr har jag redan spikat upp vindskivorna, men det vart ju iaf inte sämre än de s.k. snickare som byggde huset en gång då.
Jag kan säga så mycket som att det absolut finns spår av läckage orsakat av den illa tillpassade blyplåten, såg det nu när jag flyttade mig uppåt och tog bort lite pannor ovanpå takkupan. Det ska fixas förstås, men hann inte med det idag heller.
Nåt annat jag upptäckte var den omfattning med vilken småfåglar hade byggt bo under pannorna genom åren. En hel hink blev det men nu är det rent och rensat med lövblås. Ett varnande exempel (ännu ett).
Kan fågelband passa här? Verkar lite oklart vilket håll banden ska vinklas åt.
Jag kan säga så mycket som att det absolut finns spår av läckage orsakat av den illa tillpassade blyplåten, såg det nu när jag flyttade mig uppåt och tog bort lite pannor ovanpå takkupan. Det ska fixas förstås, men hann inte med det idag heller.
Nåt annat jag upptäckte var den omfattning med vilken småfåglar hade byggt bo under pannorna genom åren. En hel hink blev det men nu är det rent och rensat med lövblås. Ett varnande exempel (ännu ett).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan fågelband passa här? Verkar lite oklart vilket håll banden ska vinklas åt.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden