L
Leif i Skåne: Jag byggde hela vårt uterum med dold skruv typ ET-T från Essve. Limträbalkar 115x420 där limträbalkar 57x270 skruvades med ET-T skruv. https://www.mynewsdesk.com/se/essve/videos/essve-konstruktionsskruv-et-t-12015 Mycket snyggt ingen synlig infästning! Kolla på ESSVE Hemsida. https://www.essve.com/sv/produkter/bygg--och-traskruv/konstruktionsskruv/et-t/konstruktionsskruv-et-t-corrseal/
3 svar · 1,7k läst
N
.
Nära nog: Märkligt med runda mönster som är så tydliga. När uppkom fläckarna? Beroende på vart du bor i landet ( tempen ) och om det uppkommer i samband med tex duschning, matlagning eller om ni helt plötsligt är väldigt många inomhus så skulle jag tippat på kondensvatten från insidan av fönster/karm. Men samtidigt borde ju det märks från första början i huset. Försvinner de vid
2 svar · 765 läst
·
Sanazin
Sanazin: Vet att det blir dubbla svar på raken men kunde inte redigera inlägget ovan. Nu vet vi hur vi ska göra i vilket fall som helst, tack till er för tankeställaren! Passepartout! Blir riktigt fint runtomkring "ramen" och stör inte heller nämnvärt då de är så pass tunna, så himla bra!
13 svar · 3,8k läst
·
it-snubben
it-snubben: Tyvärr hittar jag inga bilder från bygget av den, det var så många år sedan, så det enda jag kan bidra med är bilder hur det ser ut idag. Men det är ingen svår konstruktion, bara en vanlig uppregling fast bara i halv höjd. OSB-skiva på bägge sidor och gips på det. [bild] [bild] [bild] [bild]
3 svar · 5,0k läst
·
J
JF.: [citat] ska ha parkett så då kanske det inte gör så mycket då :)
2 svar · 2,2k läst
C
Carl Johansson: Absolut kan det vara gammalt kalkbruk. Jag står i begrepp att foga om delar av fasaden och kommer använda hydrauliskt kalkbruk, dvs att det fungerar på samma sätt som cementbaserat bruk men är mer följsamt.
3 svar · 3,1k läst
·
C
carlekvist: Dum fråga kanske men är det några problem att längdsåga tex en 4” 4” stolpe, jag har ett gäng över och behöver 2” 2”. Jag har tillgång till bandsåg och tänkte att jag kan få ut 4 st av varje stolpe….. Blir de lika tåliga som vanliga eller missar jag något här?
0 svar · 1,4k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Absolut, jag vet vad en jigg är och vad den används för. Nu tänkte jag specifikt på TS situation.
10 svar · 3,0k läst
·
K
Kbygg: Så blev det. Maximal höjdskillnad i hela rummet: 2mm(en gupp som vi inte orkade åtgärda efter att några spånskivor redan var limmade). Men det var en massa hyvlande och lasermätning innan montering av varje golvspånskiva.
4 svar · 2,1k läst
·
Düsseldorff
Düsseldorff: Det där ser inte så farligt ut. Slipa, spackla, måla. Men vill du verkligen ha målad vägg i kök? Det är helt värdelöst.
2 svar · 3,3k läst
·
L
Lukas Levin: Hej! Tacksam för svar om någon har möjlighet. Jag renoverar åt en vän till mig. Vännen till mig vill bevara så mycket som möjligt och ha en så liten renovering som möjligt. Det är i dagsläget gipsskivor i vägg och tak. Dom är uppskattningsvis äldre än 50 år gamla och det har inte varit stödvärme. Det ska bli kök och ett litet duschrum. Duschrummet tänker jag att man sätter
0 svar · 1,4k läst
·
K
Kalmarkille: [citat] - Jag rullar ut takpappen, justerar den rakt o sätter ett par spik i överkant med kanske en meters mellanrum. Sen drar/rätar jag ut den från ena änden o sätter en spik närmast takkanten. Sen likadant på andra sidan. Spikrakt och enkelt att spika klart resten. Att lägga takpapp vertikalt har jag faktiskt aldrig sett.
11 svar · 4,9k läst
Rickard.
Rickard.: Att hänga upp underspikning mellan takstol och vindskiva funkar fint med en regel typ 45x70.
3 svar · 2,9k läst
·
H
Herrman5: [citat] Lgh på vån 1 och 2 är i samma utförande som min på vån 3. Så om jag ställer mig frågan tänker jag att man dimensionerar för lasterna för lgh i botten och sedan kör på samma dimensioner hela vägen upp för enkelhetskull. Istället för att bygga med nya dimensioner och således förändra övriga mått i lgh också, låter onödigt krångligt. Man jag kan ha fel. Detta är
17 svar · 3,2k läst
·
M
Mr Phil: Yes, det stämmer. Ljuddämpning var en av mina hypoteser. Nämligen knäpptyst mellan våningsplanen. Anledningen till att jag undrar är att min vattenskada även sitter i taket i hos grannen under. Det är en vattenledning som har ett hål, i väggen mellan mitt sovrum och mitt badrum. Hålet kommer av en spik i en sockel som suttit i 18 år och när jag tog bort golvsockeln för några veckor
4 svar · 1,2k läst
S
Stabbsson: Hur gick arbetet om man får fråga?
1 svar · 2,0k läst
·
Isakare
Isakare: För bästa infästning, förborra med en borr 0,5 mm mindre än skruvens kärna. När man skruvar direkt i OSB splittar det gärna ut på baksidan, och skruven drar sämre än den kan göra.
3 svar · 1,8k läst
·
J
Joak: Listen som går längs snedtaket måste du såga i bakkant oavsett om du använder kloss eller inte, sen kapar du listen som ett vanligt hörn med en liten mellanbit. [bild]
7 svar · 7,8k läst
·
R
Robert-san01: [citat] Se till att få det skriftligt! Tänk på att även innerdörrar och karmar och måste uppfylla IE klassen.
5 svar · 2,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Nej, besiktning är frivilligt i ditt fall. din KA sköter pappersarbetet, gör honom nöjd så är kommunen nöjd på slutsamrådet.
7 svar · 2,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: 3cm är väldigt lite. Vad har ni för tjocklek på väggens reglar? Jag skulle ta bort gipsskivan och isolera med glasull i samma tjocklek som regeln. På med plyfa och gips.
1 svar · 805 läst
E
Ellinor Hellquist80: https://www.byggahus.se/forum/threads/isolering-kamin.468468/
0 svar · 646 läst
Ludvig1987
Ludvig1987: Hej. Se bilder nedan. Har 2 olika slags tretex skivor på vägen med en list som avskiljare. Funderar på att sätta en renoverings gips på övre delen sedan vanligt gips på nedre delen för att bygga ut litegrann. Sedan spakla ojämnheten som blir i mötet och dra av så det blir "slätt" eller vad man ska säga. Listen tar jag bort. Är detta en dum idé?
0 svar · 865 läst
·
L
LaT: Glasfiberisolering är skit & ska bort, det är hygroskopiskt , dvs drar åt sig fukt och torkar inte. Det är stor risk för röta. Fuktspärr ska du inte ha, finns inte nånstans i torpet i övrigt och användes inte förr. Brädgolv borde du väl kunna "kräva"? Visste firman som åtgärdade problemet inget om gamla hus?
1 svar · 1,4k läst
V
VillaWestern: Hej. Jag har köpt cembrits sockelskivor som är en cementskiva med små stenar på. När vi nu lusläser manualen inför montering så konststerar vi att man ska ha 8mm mellan varje skiva. Det låter i min värld som jättestora springor. Är det någon här på byggahus som har erfarenhet av att sätta dessa skivor, ser det konstigt ut med 8mm? Är det någon som har satt tätare och i så fall
0 svar · 709 läst
S
Snck: [citat] tack ska kolla in det!
2 svar · 1,1k läst
F
FrippeFlyer: Hej. Jag undrar hur man ska isolera mot krypgrund. Nu när jag rivit ut det gamla innergolvet och isolering, var det endast en tunn papp som låg mot utrymmet i krypgrunden. Underifrån: Läkt med spridd spont, papp, isolering, spontat golv. Hur ska jag nu göra för att få det bra? Asfaltboard på läkt + isolering + golvspån? Eller några andra lösningar? M v h /Fredrik
0 svar · 1,5k läst
L
Leif Malmborg: Hittar dåligt med info om att mura i öppen spis med eldfast tegel och eldfast bruk. Någon som vet.
0 svar · 1,5k läst
B
bygges: Mitt hus har en gavel som är ca 4 meter bred x 2,5 meter hög. Vi byter panel och ett alternativ är att tilläggsisolera denna yta då den saknar fönster och är en gavel, dvs relativt enkelt arbete dock lite pyssel då huset saknar spikläkt och luftspalt idag. Ett annat alternativ är att bygga ett kallförråd ca 1,5 m djup x 4 m bred x 2,5 m hög utanpå gaveln. Min fråga, om man isolerar
0 svar · 1,0k läst
M
-MH-: Jo, så tänker jag också. Men så ser jag att visa säljare bara ha 1,5m bredd, och undrade om det fanns någon bra skäl? Kanske österikisk standard?
3 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.