Håller på och bygger ett nytt hus och har hittat ett problem. Jag har en yttervägg som lutar utåt cirka 17 mm på 5,4 meter.
Detta upptäckte jag först efter att hela utsidan av huset blivit färdigt. Alltså fasadskiva, spikläkt, panel, salning, foder. Rubbet är färdigt.
Huset är således låst och att försöka dra ytterväggen rak känns omöjligt.

Problemet bör ha uppstått i samband med att takstolar lyftes på plats, det är de enda jag kan tänka mig.
Dumt nog såg delegerade jag ansvaret att sträva och kolla lod på ytterväggar åt min far så jag kan ju inte med 100% säkerhet veta att väggen ens var i lod innan takstolarna kom på plats.
Men jag litar på honom och ingen tänkte på att kolla lodet efter takstolarna väl var plats.

Nu håller jag på och funderar på vad jag ska göra framöver. Har precis fått på ångbroms på ytterväggarna och nästa steg blir ju då att spika 45x45 liggande reglar på yttervägg.
Jag tänker att jag får sala på bakom dom liggande reglarna så att skivorna som sätts mot installationsskikt sedan blir i lod i alla fall.
Då kommer ju åtminstone ytterväggens insida att vara rak vilket ju är det viktigaste.

Ett till dilemma är ju att karm till fönster och altandörr också lutar utåt då dessa sitter i liv med yttervägg. Jag ser ingen enkel lösning för det heller då karmarna är tejpade/tätade och salning/foder är monterade.

Finns det något jag kan göra eller bör göra innan jag kör vidare? Vilka konsekvenser kan detta få vid slutbesiktning?

• Gilla
Brolle85
  • Laddar…
Du har alltså mätt upp en lutning om 3 mm per meter.
Hur lyckas du mäta med en sådan precision på 5,4 meter?

Och vad spelar denna ytterst lilla lutning för roll menar du?

• Gilla
tergo
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du har alltså mätt upp en lutning om 3 mm per meter.
Hur lyckas du mäta med en sådan precision på 5,4 meter?

Och vad spelar denna ytterst lilla lutning för roll menar du?
Jag har dels satt en spik i hammarbandet fäst ett snöre där med en vikt och mätt avstånd från snöre till hammarband samt syll. Detta gav en diff på 17 mm. Bjälklaget är öppet.
Samt så har jag med ett 2500 mm vattpass mätt upp en skillnad på ca 9 mm.
Precisionen går att ifrågasätta men lutar gör det.

Enligt hus ama så får det väl max luta 5400/600=9 mm. Jag har ju det dubbla kan vi ju säga.
Min oro är anmärkning vid slutbesiktning. Och om det finns några tips på vad jag kan göra, som jag själv inte tänkt på.

Det låter som om din far går en tuff tid tiimötes, om han fortsätter att hjälpa dig. Om du inte kan tåla detta, så finns det nog inte många saker du kommer att vara nöjd med framöver i husbygget:D.

Bygger ni helt själva? Vem kräver slutbesiktning? Besiktningsmannen lär knappast mäta om väggarna är raka.

A AG A skrev:
Det låter som om din far går en tuff tid tiimötes, om han fortsätter att hjälpa dig. Om du inte kan tåla detta, så finns det nog inte många saker du kommer att vara nöjd med framöver i husbygget:D.
För att behålla någon form av inre frid så har jag valt att tro på att något mer övernaturligt har skett som gjort att väggen lutar :D Far är tillsvidare portad från bygget.

• Haha
AG A
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygger ni helt själva? Vem kräver slutbesiktning? Besiktningsmannen lär knappast mäta om väggarna är raka.
Jag bygger helt själv. Kommer inte dra el eller va, men i övrigt bygger jag själv. Jag kanske har fel men måste man inte göra en besiktning innan jag kan få slutbesked från kommunen? Men jag kanske inte behöver vara orolig för det då?

Bästa svaret

Nej, besiktning är frivilligt i ditt fall. din KA sköter pappersarbetet, gör honom nöjd så är kommunen nöjd på slutsamrådet.

• Gilla
Intershade
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.