Hej allesammans!
Första gången jag skriver här men har läst en hel del under åren, osäker om det är rätt underforum men vi provar!
Undrar hur vi kan på bästa sätt dölja den ram/vägguttag som är bifogad. Det bästa vore en lösning som inte är fast dvs. går att skruva ut vid behov. Alternativet till att dölja vägguttaget helt är att dölja ramen runt dvs. få den att se ut som en mer rätvinklig rektangel (plastskenor?).
Min egen idé är att montera över en doslock likt denna: https://www.hornbach.se/shop/Doslock-ELKO-for-dubbeldosa-1420352/6644277/artikel-detaljer.html
Dimensionerna är 10x15x3 BxHxD (cm).
Vad säger ni?
Tack på förhand!
Första gången jag skriver här men har läst en hel del under åren, osäker om det är rätt underforum men vi provar!
Undrar hur vi kan på bästa sätt dölja den ram/vägguttag som är bifogad. Det bästa vore en lösning som inte är fast dvs. går att skruva ut vid behov. Alternativet till att dölja vägguttaget helt är att dölja ramen runt dvs. få den att se ut som en mer rätvinklig rektangel (plastskenor?).
Min egen idé är att montera över en doslock likt denna: https://www.hornbach.se/shop/Doslock-ELKO-for-dubbeldosa-1420352/6644277/artikel-detaljer.html
Dimensionerna är 10x15x3 BxHxD (cm).
Vad säger ni?
Tack på förhand!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 940 inlägg
Om det är så viktigt att dölja det (i ett skåp?) hade jag nog valt att göra en hel baksida som håller samma mått som insidan på skåpet.... Satt två lister i kanterna och skjutit in bara...
Det här är ingen dum idé! Dock undrar jag om det inte finns ett enklare sätt att dölja det. Dölja kanske är fel ordval utan vi skulle i första hand vilja snygga till det lite, i och med att det är i en skåp så behöver det inte vara helt perfekt utan skulle räcka med något som antingen döljer över just den fyrkantiga delen, eller om det finns något som man kan fästa runtom (t.ex. en plastram, om det finns?) för att på så vis dölja den fula utskärningen av baksidan.Dan_Johansson skrev:
Hej
Eftersom kontakten inte går så långt in i skåpet kanske ni har någon ”smal lite högre förpackning typ tom risförpackning eller så som ni kan skära ut ett hål i på baksidan och sedan bara ställa in i skåpet. Om du förstår hur jag tänker
/B
Eftersom kontakten inte går så långt in i skåpet kanske ni har någon ”smal lite högre förpackning typ tom risförpackning eller så som ni kan skära ut ett hål i på baksidan och sedan bara ställa in i skåpet. Om du förstår hur jag tänker
/B
E etompau skrev:
Precis detta har vi varit inne på själva! Dvs. något plastliknande föremål som är enkelt att skruva i och som inte kräver något snickeriarbete. Närmaste "färdiga" (dvs. snygga) lösningen skulle då vara doslocket från Hornbach men frågan är om det finns något annat på byggvaruhuset som är ännu bättre lämpad för ändamålet?Bono_R skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Vad har ni i skåpet då? Jag menar vad är det som föranleder att ni bara måste ha det dolt? Alla andra uttag i huset då som syns?
Det är ett badrumsskåp så diverse badrumsprodukter.S Stefan1972 skrev:
Att det ska vara dolt (åtminstone runt ramen) är endast av skönhetsskäl.
För att förtydliga så är det alltså inte själva vägguttaget som vi vill dölja i första hand, utan den fula utskurna ramen i träskivan som är runt vägguttaget.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 940 inlägg
Köp en lagom stor fotoram på Ikea, i valfritt utseende, enkel vit om ni är de lite mer anonyma, guldfärgad i fuskträsnide om det ska stå ut lite, och limma över...
Bra förslag men limma inte, bara ställ den framför. Du behöver kanske dra ur kontakten och då är ju limmat inte så braDan_Johansson skrev:
Bästa svaret
Allvetare
· Västra götaland
· 10 940 inlägg
Fantastiskt. Här har vi det! Fotoram, att vi inte har tänkt på det? Ibland så blir det så bra när man får ett större perspektiv på problemet. Den guldfärgade varianten är jag lite osäker på dockDan_Johansson skrev:
Vet att det blir dubbla svar på raken men kunde inte redigera inlägget ovan.
Nu vet vi hur vi ska göra i vilket fall som helst, tack till er för tankeställaren!
Passepartout! Blir riktigt fint runtomkring "ramen" och stör inte heller nämnvärt då de är så pass tunna, så himla bra!
Nu vet vi hur vi ska göra i vilket fall som helst, tack till er för tankeställaren!
Passepartout! Blir riktigt fint runtomkring "ramen" och stör inte heller nämnvärt då de är så pass tunna, så himla bra!
Klicka här för att svara