Hej, jag planerar att sätta upp en bokhylla på en vägg som är 13 mm gips och 12 mm obs skiva. Jag kommer att använda spax skruvar som kommer vara 25 mm (+ konsoldjup) och 4-5 mm i omkrets
Hyllan är 200 cm lång, 19 mm tjock och bärs upp av 4 stycken konsoler med 18 cm djup samt 18 cm höjd. Varje konsol bärs upp av två skruvar.
Kommer denna hylla klara av att användas som bokhylla?
Hur räknar jag ut hur mycket vikt den kommer att kunna klara av?
Se bild.
Tack för input!
Ritning av hyllkonsoler placerade jämnt på en 200 cm träskiva med måttangivelser.

F fivefootnine skrev:
Hej, jag planerar att sätta upp en bokhylla på en vägg som är 13 mm gips och 12 mm obs skiva. Jag kommer att använda spax skruvar som kommer vara 25 mm (+ konsoldjup) och 4-5 mm i omkrets
Hyllan är 200 cm lång, 19 mm tjock och bärs upp av 4 stycken konsoler med 18 cm djup samt 18 cm höjd. Varje konsol bärs upp av två skruvar.
Kommer denna hylla klara av att användas som bokhylla?
Hur räknar jag ut hur mycket vikt den kommer att kunna klara av?
Se bild.
Tack för input!
[bild]
Ja. Den kommer kunna bära alla böcker som du får plats med.

Dimensionering för hyllan kan du räkna ut med sagulatorn, men konsolerna sitter så tätt så det borde gå hursomhelst. En m4 mollyplug i enkelgips tar 18kg, en träskruv med diameter 4-5mm klarar av mer än så, en hyllmeter böcker väger ca 20kg.

För bästa infästning, förborra med en borr 0,5 mm mindre än skruvens kärna.
När man skruvar direkt i OSB splittar det gärna ut på baksidan, och skruven drar sämre än den kan göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.