A
amoreex: [citat] med dock till o ha färg hemma.. Jag höll på att glömma o måla ändträ:crysmile:
9 svar · 2,4k läst
·
S
selzzx: [citat] Hej igen, det gick sisådär jag försökte igen att inte kapa kabeln men det fick bli så tillsist. Så skåpet är borta men kabeln och uttaget rök :(
6 svar · 1,3k läst
Isakare
Isakare: [citat] Byggdes nog olika på den tiden, jag hade det i min kåk från -66.
10 svar · 2,7k läst
A
ANNAMARIA27: [citat] Jaaa
18 svar · 17,5k läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Jag tänker att det är principen du får titta på, och sedan skala upp med kraftigare grejor
5 svar · 2,2k läst
MaZtoR
MaZtoR: Byggmax är dyra. https://www.rinkabyror.se/artikel/markavloppsror-160-pvc-3m-m-muff/ https://www.rinkabyror.se/artikel/markavloppsror-pp-sn8-110-x-3m/ 6 meters på rinkaby kostar mindre än 3m på byggmax.
2 svar · 2,6k läst
S
Stefan1972: är man ovan att putsa och det är det som styr valet av material så skulle jag då isåfall hellre använda hydrauliskt kalkbruk. Det blir ju som att putsa det också men det är mycket enklare att bättra på och ändra. Det blir mjukt och inte lika hårt och permanent som cementputs. Går det åt fanders helt så kan man tex bara ta en stålborste och forma när det har brunnit.
1 svar · 5,3k läst
·
C
Christoffer L: Kolla om dom har några passande rör här tex. https://inredningsror.se/
8 svar · 4,6k läst
·
T
Tjrex: Gipsbruk/rotband kanske?
5 svar · 3,4k läst
I
Installation: [citat] det räcker med skruv i gipsen. Det sitter ju reglar på 45 cc förmodligen. Är det nära taket så sitter drt en skp där. Minst 25mm hög.
5 svar · 1,9k läst
·
F
fribygg: Det går att göra själv, för hand, då krävs tid och envishet (min farfars far provade, han göt platta, murade källarvåning och rullade det gamla huset på plats)
6 svar · 1,6k läst
S
Stefan1972: Ser inte direkt ut som nåt kataloghus. Finns det inga ritningar så berättar nog utseendet på takstolarna en hel del. Är de taniga så tror jag endast hjärtväggen i varje rum spelar nån större roll.
5 svar · 1,0k läst
·
nino
nino: Mellan 10-20.000 tror jag du kommer få offerter på
4 svar · 2,0k läst
S
Smoothie: Det blev ganska bra till slut, efter en hel del fix och spackel. På andra sidan (köket) blir det renoveringsgips istället.
6 svar · 2,3k läst
·
T
ToRy: Efter tips från bryggranne körde jag på vanligt tryckt NTR-A. De delar som kommer stå kontinuerligt under vatten kläddes in med plaströr. Återstår att se hur länge det håller....
2 svar · 3,3k läst
I
Ironside: Om syllen varit impregnerat som många var runt 70 talet så antar jag att man hade känt rejäl doft direkt? Vad jag förstår kan detta avge giftiga gaser. Däremot kan jag inte finna något på att ruttet och nu upptorkat trä utgör någon hälsofara?
1 svar · 2,0k läst
richardtenggren
richardtenggren: Du kan ju jämföra böjstyvheten, vilket är produkten av elasticitetsmodulen och böjtröghetsmomentet. För att räkna fram böjtröghetsmomentet du behöver kan du ställa upp det så här; I_stål=(E_trä * I_trä) / E_stål
2 svar · 1,2k läst
·
T
Taxture: Hur många meter skulle du behöva?
4 svar · 943 läst
F
fribygg: Lecasten är enkelt och billigt. Vanligt rödtegel i helsten är bättre men svårare och dyrare att skaffa och mura.
5 svar · 6,0k läst
·
WhoInDaHouse
WhoInDaHouse: [citat] tack för svar! Ja det kan nog vara det. Precis som gammal bensin luktar det :) Jahapp, blir väl att vädra tills det är borta..
2 svar · 2,6k läst
Matti_75
Matti_75: [citat] Men nu svamlar du väl bra duktigt. Eftersom det inte finns något stående hammarband eller balk i väggen så är det dom stående reglarna som bär lasten. Reglar och övrigt förhindrar bara att reglarna kan röra sig i sidled och på så sätt knäckas.
13 svar · 2,1k läst
·
Isakare
Isakare: Det är lugnt, framförallt i ett garage. Dina skarvar kommer ju inte på samma bräda.
1 svar · 1,7k läst
H
heimlaga: Det har jag varit med om. Det började ryka bakom skivan. Det blev att riva loss den illa kvickt och hålla på 20 liter vatten.
7 svar · 2,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Då får du ha stort avstånd för allt blir varmt när man värmer upp det med kaminen.
4 svar · 940 läst
H
Hampusca: Lite sen i tråden här men är det ljuddämpande effekt du vill ha så isolera i innerväggen! Bygger själv nytt och jag satte 70mm isolering samt osb skiva + enkel gips. Blir stumt och bra
2 svar · 6,9k läst
I
Installation: [citat] [citat] Eller så kapar man hela rätt av från hörnet till ytterväggen. Att skarva i parkett sådär med generalskarvar kommer se ut som ankskit. Beroende på vad du har för parkett givetvis. Men give it a try svårt att få det snyggt. Kan ju inte var så många kvadrat att lägga i hela den nischen liksom.
8 svar · 3,7k läst
·
M
mojjen: Jag behöver tips på att dölja övergången mellan våningsplanen i trapphus. Har byggt om en övervåning. Och då undre väggarna i trappen bågnat lite, så har jag väl lyckats sådär med passningen mellan övre och undre. I Ytterkanterna livar det, men i centrum så är det en ordentlig ”skarv”. Ännu värre är att på ena sidan är den i överkant och på andra i underkant, dvs
0 svar · 2,0k läst
·
J
johan_bygger: Detta är ju en ganska gammal tråd, så skulle vara intressant att höra vad du landade i. Jag står själv inför en liknande situation med oisolerad platta på mark. Av budgetskäl kommer jag nog ge mig på en liknande lösning som du. Jag har funderat en hel del på detta och landat i att svaret inte är superenkelt. Det kan som du skriver komma funkt från marken, men, när man får på lite
5 svar · 1,5k läst
I
Installation: [citat] Beror på vilka glasögon man har när man läser säker vatten. Tappvatten skall alltid förläggas utan dolda skarvar. En del anser att VS kan förläggas med dolda skarvar. jag vill påstå att dolda skarvar bör undvikas. 2004 har jag ingen aning om exakt vad regleverket sa.
5 svar · 2,5k läst
·
Z
z_bumbi: Är det lämpligt att ha glasfiber utsatt för väta? Om ni inte har mer luftgenomsläpp så varför träfiberbetong? Det väger ganska lite per volymenhet.
1 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.