Byggmaterial & Byggteknik
mojjen: Dags att väcka min gamla tråd om stegljudsdämpning. Det börjar snabbt närma sig färdigställande. Så jag tänkte dra ett sista varv för lite synpunkter. Jag ahr som nämnts velat göra lite stegljudsdämpning och skapa något sånär dämapt mellan våningsplanen i vårt hus. Vi talar mao inte om lägenhets separering. Åverkan på undertak i undre plan är helelr inte aktuellt i
wraaxz: [citat] Kanske formulerade mig lite fel, men tänker sån där kryss sättning av gles, vet inte vad det kallas riktigt :rofl:
Kaffeböna: Hej, håller på som bäst att göra mig av med ett gammalt inbyggt sopkärl i huset. Ni vet ett sånt där i järn som öppnas utåt som sopgubbarna tömde och satte en ny säck förr i tiden. Min spontana tanke är att mura igen hålet med röret. Men vad gör jag med röret? Slänga i betong och jämna av eller först ta bort isoleringen runt om röret och sen hälla på betong? Annan metod
Bajsraketen: Tack så mycket för alla svar. Det blir ett parkettgolv har vi bestämt oss för.
Dr Benz: Har ett gammalt hus från mitten av 1800-talet. Vilka reglar skall jag välja till dom få innerväggar som det blir. (Det mesta är i sten) huset byggs med gammal känsla men moderniseras ä dock med golvvärme osv.. Oavsett vilket alternativ ni tycker vänligen kommentera varför..
topmount: K- rauta säljer något liknande. https://www.k-rauta.se/produkt/cello-combistar-bjork-20m/8033487107247
Gabbe1: [citat] Välkommen till forumet! Det kan vara svårt att bila fram en jämn yta, men å andra sidan så kan ju fix svälja en hel del ojämnheter. Ev kan du spackla ytan hyfsat jämn med fix innan du sätter klinker. Eller om du vill köpa flytspackel så funkar ju det oxå. Glöm inte att prima ytan efter att du bilat färdigt oavsett vilken metod du väljer.
Fuffinanna: Har markerat väggen i rött. På ritningen är det en vägg som går hela vägen. Men i verkligen så är det en halvväg.
Feskekörka: Hej! Har en stentrappa med metallräcke längs ena sidan. Önskar montera en lastramp, men vill kunna fälla upp den längs räcket. Tanken är stt snabbt och enkelt kunna ta ned den när man ska upp med cyklar/skottkärra et cetera. Det enda jag kan tänka mig är att förankra med något slags gångjärn nedtill. Förslag/tips på lämpligt gångjärn, eller annan lösning, mottages tacksamt.
-MH-: Fasaden ansluter mot en "plan" betongterrass med gummiduk på. Det äldre huset (höger om hörnet) har en plåtskoning mot väggen som sedan har klistrats gummi över. [bild] Ny delen som jag gjort om, kan man lägga en remsa av gummi som går upp en bit på syllen och sedan limmar mot golvet? Vad skulle det kunna vara för produkt? Detta?
Mixmax: Tack för förklaringen, ville bara ha lekmanstermer för att förstå lite bättre. Beräkningarna lämnar jag vidare men vill ha en övergripande koll. Material för bärlinan fanns sedan innan därav användandet av dimensionen.
Walle85: Vi har precis gjort en ny vägg för köket, hela väggen täcks med spånskivor, ca 20mm tjocka, sedan kommer det en rad med stommar för alla lådor och köksbänk i sten samt hela väggen täckt med skåp över bänken, skruvas i väggen högst upp där kortlingen sitter bakom spånskivan. [bild]
topmount: Är det inte lättare att fälla in regel/balk innan du river dörren? Tror du oavsett får räkna med att laga en bra bit utanför hålet du tar upp, dvs räkna med att kringliggande ytor blir skadade.
Klabbis 3000: Vad finns det för fog som har god vidhäftning och hållbarhet att använda på sånt plasttak som man brukar ha ovanför altaner? Har för mig att sånt som Tec7 har begränsad vidhäftning på en del plaster. Menar inte kanalplast utan den vanliga oisolerade varianten som är korrugerad som takplåt.
Villatore: Hej! Tänker säckskura/slamma ett mindre tegelhus med diffussionsöppet bruk. Tvättar man huset med bara vatten? Lägger man ngn grundputs? Har förstått att man köper puts i färgen man vill ha. Tar gärna emot tips och trix.
krse: Vi ska bygga bl a ett pumphus och göra inredning i bl a gästhus t ex sätta upp panel, innertak, lägga golv (trägolv). Vad för redskap ska man investera i och vilka märken är bra och prisvärda?
Höghus: [citat] Kolla på spårad / profilerad plywood. Den ger lite trevligare känsla än helt slät plywood. /Höghus
fribygg: Javisst, det är knappast något hinder att använda den i en öppen spis om den rymms.
Anonymiserad 55101: Stort tack för era svar! Inser nu att det kanske är stolpskor/balkskor jag menar. Som ska ner i plintarna. Såna här typ: [bild] Skulle dock vilja ha likande men som man iställer gjuter ner - tänker att det bör vara mer hållbart - eller? Sen en fråga till - någon som vet vad det är för hårt gummi/plast eller vad det är som dom petar in under?
Vinterblad: Hej Jag har ett hus från 1965 som jag håller på att förbättra, steg för steg. Det ligger i Sigtuna kommun. Nu har turen kommit till att isolera kallgången. Jag har läst massor av tips och råd om isolering men i min oerfarenhet så kan jag inte se att någon av dem riktigt passar in på mitt hus. Mot huset står ett stort kallgarage, lika långt som huset, med ett tak som med låg vinkel
Semiproffset: Nej det behövs inte. Balkarna suger vatten så extremt sakta på den ytan och dessutom är mängden vatten/fukt som kan hamna där extremt liten.
Jonatan79: [citat] Det räknas som vanliga väggar, tätskikt på som vanligt men inget där skjutdörren går in för det är inte tekniskt möjligt och finns inte ens med i rekommendationerna om jag minns rätt.
MoveMe: [citat] Hej, har du bilder på din gjutna betong?
Åsa Lund: Svenskt trä har annars bra info på nätet Likaså Beijer Byggmaterial m fl återförsäljare
Dunderkvarnen: Hej Jag har ett southterränghus med en altan på södersidan, och har tänkt gräva ut slänten under nuvarande altan, för att där bygga två lägenheter med total yta 8*10 m (varje lägenhet blir alltså ca 40 kvm). Ovanpå lägenheterna ska en altan byggas, och utmaningen är att hitta en taklösning till lägenheterna som bygger så lite höjd som möjligt (pga avlopp som ska dras in,
Rickard.: Staketplåt eller krönplåt och den får du nog beställa av en lokal(fördelaktigt) plåtslagare.
fribygg: [citat] 20 mm är alldeles för klent som spikregel till plank
Thomas_C: Jag har ett lättbetonghus från 1969 som har panel över o under fönstrena. Panelen behöver bytas och det har suttit oskyddad isolering under. Och det har ej funnits luftspalt innan. Hur gör jag nu? Sätter isolering igen, sen vindpapp, sen någon luftspalt innan panelen? Det får inte bygga för mycket för att passa med putsen.