Hej
Har talat med min brf angående att riva en bärande vägg i min lgh 500x240, inga vattenledningar finns och ej betydande el mer än någon lampkontakt. Extra insatt möte gjordes mellan styrkebesked och dem bifogade idag följande kontrakt till mig.
Slutbesiktning? Av vem då? Oberoende eller firman?
Tyckte det lät lite väl ingående, får känslan att jag ska kapa byggnaden med en hel våning?
Ni som har rivit väggar i era lägenheter fick ni också skriva på eventuellt avtal mellan er och brf?
Har talat med min brf angående att riva en bärande vägg i min lgh 500x240, inga vattenledningar finns och ej betydande el mer än någon lampkontakt. Extra insatt möte gjordes mellan styrkebesked och dem bifogade idag följande kontrakt till mig.
Slutbesiktning? Av vem då? Oberoende eller firman?
Tyckte det lät lite väl ingående, får känslan att jag ska kapa byggnaden med en hel våning?
Ni som har rivit väggar i era lägenheter fick ni också skriva på eventuellt avtal mellan er och brf?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är du säker på att den är bärande? Känns som ett lustigt ställe att ha en bärande vägg. Har du en hel planritning för våningsplanet?
Verkar vara en okunnig och rädd styrelse som tror sig klara av att skriva avtal som skyddar föreningen. I verkligheten har de inte ens förstått att bygglov inte krävs för denna ändring. Typisk överreaktion när rädslan slår till. Samma tjänstemannarädsla som förstör hela vårt samhälles organisationer och företag just nu.
När jag läser kontraktet tänker jag tvärtom, det är ju dem som måste bevisa att jag evnt orsakat skada på förseningens fastighet?Claes Sörmland skrev:
Verkar vara en okunnig och rädd styrelse som tror sig klara av att skriva avtal som skyddar föreningen. I verkligheten har de inte ens förstått att bygglov inte krävs för denna ändring. Typisk överreaktion när rädslan slår till. Samma tjänstemannarädsla som förstör hela vårt samhälles organisationer och företag just nu.
alltså nummer 8? Vad är det som skall lukta, vem ska bevisa att det inte finns lukt som inte borde finnas? Jisses
8. Det åligger Bostadsrättshavaren att bevisa att luktöverföring, ljudöverföring, störningar och skador inte uppkommit under och efter arbetet med öppning och övriga tillhörochande arbeten.
Hade fastighetsskötaren här som konstaterade, har dock inte fått det definitivt. Byggkonstruktör/ingenjör tar 5.000kr för att ge ett skriftligt utlåtande, förhoppningsvis är den inte det då kan jag skrota detta avtalet. Den ska bort vilket som så tänker att jag förbereder mig för det värsta.A Arga ingenjörn skrev:
väggen är 18cm tjock och princip solid.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
okej jag hade fel, den är garanterat bärande i någon mån. Jag vet inte vilka förväntningar du har på vad för sorts balk du kommer få i taket, men den kommer bli rätt kraftig. Har du flera våningar över dig?H Herrman5 skrev:Hade fastighetsskötaren här som konstaterade, har dock inte fått det definitivt. Byggkonstruktör/ingenjör tar 5.000kr för att ge ett skriftligt utlåtande, förhoppningsvis är den inte det då kan jag skrota detta avtalet. Den ska bort vilket som så tänker att jag förbereder mig för det värsta.
väggen är 18cm tjock och princip solid.
[bild]
[bild]
Räkna även med att du behöver ordentliga upplag i ändarna för att få ner lasten.
Förstår ju att den blir kraftig med tanke på spännvidden, men har en vag förhoppning att lasten ovanifrån inte är enorm förutom under vintern..A Arga ingenjörn skrev:
Räknar med en större klack på vardera sida, hur stor? Det återstår att se..
bor högst upp, utan vind så inget ovan.
Ja, samtidigt är det märkligt att de ens godkänner ändringen innan de fått se en konstruktionsritning på avväxlingen. Det är en aning vårdslöst kan jag tycka.Claes Sörmland skrev:
Redigerat:
Jag tycker punkt 3 och 4 som rör bygglov och anmälan verkar snurrig. För det första anser jag inte (din kommun kanske gör en annan bedömning dock) att detta är en åtgärd som kräver bygglov utan endast en bygganmälan. Har du sökt och fått bygglov och startbesked? Vad står det isf där? På styrelsen låter det som de kräver att du ska göra en anmälan och ha en kontrollansvarig också. Det har de inte mandat att besluta, det är kommunen som gör bedömningen om detta krävs.
Övriga punkter har jag ingen kunskap att besvara.
Övriga punkter har jag ingen kunskap att besvara.
Det krävs bygganmälan och kontrollansvarig. Föreningen verkar inte fatta skillnaden mellan bygganmälanpliktig åtgärd och bygglovspliktig åtgärd?Claes Sörmland skrev:
Det är inte säkert att en kontrollansvarig krävs, det beror på projektets omfattning, och det är byggnadsnämnden som beslutar om detta. Men om TS vill ha en KA får hen givetvis det.Åsa Lund skrev:
Med all respekt för att det brukar vara gnälligt i Brf.
Men den där väggen måste du ta in experthjälp på. 18cm solid betong tar upp enorma laster. Hade jag bott i huset hade jag inte direkt velat något glad amatör eller random snickare göra jobbet.
Men den där väggen måste du ta in experthjälp på. 18cm solid betong tar upp enorma laster. Hade jag bott i huset hade jag inte direkt velat något glad amatör eller random snickare göra jobbet.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag tycker nog att ”avtalet” är i snällaste laget. Föreningen förlitar sig här på att kommunen skall bestämma nivån på konstruktionsunderlag och kontroller. Föreningen har i sin roll som fastighetsägare ett intresse att säkerställa detta. Kommunen tillåter ofta bristfälliga dokument, och inget annat än egenkontrollprogram från hantverkaren. Det bör man som fastighetsägare inte nöja sig med vid ett så riskfyllt projekt som det här.