3 194 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Avtal med BRF vid rivning bärande
Claes Sörmland skrev:
Viktor.J skrev:
Jag bor högst upp vån 3/3 och inga laster ovanifrån förutom evnt snöbildning, det är yttertak direkt ovan.H hempularen skrev:Jag tycker nog att ”avtalet” är i snällaste laget. Föreningen förlitar sig här på att kommunen skall bestämma nivån på konstruktionsunderlag och kontroller. Föreningen har i sin roll som fastighetsägare ett intresse att säkerställa detta. Kommunen tillåter ofta bristfälliga dokument, och inget annat än egenkontrollprogram från hantverkaren. Det bör man som fastighetsägare inte nöja sig med vid ett så riskfyllt projekt som det här.
är det verkligen så riskfyllt? Stora väggen är 260 bred och lilla 160.
Förstår att det inte är något för vilken klåpare som helst givetvis.
Hade förhoppning att totalt jobbet kunde göras under 100.000kr, byggingenjören ska ca ha 10.000kr för ritning, kan tänka mig slutbesiktning landar på 5.000 - 10.000kr men dessutom enligt avtal behöver jag ha en KA som enligt lite googlande inte ovanligt kräver ca 20.000kr. Tycker det låter galet mycket för ett relativt litet ingrepp sett till sin helhet. Men men jag är ju oerfaren också.
Lukt och ljudöverföring, vem kontrollerar detta?
Du säger att du är oerfaren och "är det verkligen så riskfyllt". Du kan ju ställa dig själv frågan varför dom byggt dom de byggt om det inte blir så mycket laster? det är sällan man överdimensionerar flerbostadshus för att det är kul.H Herrman5 skrev:Jag bor högst upp vån 3/3 och inga laster ovanifrån förutom evnt snöbildning, det är yttertak direkt ovan.
är det verkligen så riskfyllt? Stora väggen är 260 bred och lilla 160.
Förstår att det inte är något för vilken klåpare som helst givetvis.
Hade förhoppning att totalt jobbet kunde göras under 100.000kr, byggingenjören ska ca ha 10.000kr för ritning, kan tänka mig slutbesiktning landar på 5.000 - 10.000kr men dessutom enligt avtal behöver jag ha en KA som enligt lite googlande inte ovanligt kräver ca 20.000kr. Tycker det låter galet mycket för ett relativt litet ingrepp sett till sin helhet. Men men jag är ju oerfaren också.
Lukt och ljudöverföring, vem kontrollerar detta?
Steg 1 är väl att ta in en konstruktör som kan titta på jobbet och ta fram ritningsunderlag. Därefter hade jag gått vidare med eventuella ansökan, hitta entreprenader etc.
Att d et kostar pengar är bara att konstatera. Det är samma för alla.
Lgh på vån 1 och 2 är i samma utförande som min på vån 3.Viktor.J skrev:
Du säger att du är oerfaren och "är det verkligen så riskfyllt". Du kan ju ställa dig själv frågan varför dom byggt dom de byggt om det inte blir så mycket laster? det är sällan man överdimensionerar flerbostadshus för att det är kul.
Steg 1 är väl att ta in en konstruktör som kan titta på jobbet och ta fram ritningsunderlag. Därefter hade jag gått vidare med eventuella ansökan, hitta entreprenader etc.
Att d et kostar pengar är bara att konstatera. Det är samma för alla.
Så om jag ställer mig frågan tänker jag att man dimensionerar för lasterna för lgh i botten och sedan kör på samma dimensioner hela vägen upp för enkelhetskull. Istället för att bygga med nya dimensioner och således förändra övriga mått i lgh också, låter onödigt krångligt. Man jag kan ha fel. Detta är ju något byggingenjören får avgöra givetvis. Jag tyckte bara att "otroligt riskfyllt arbete" lät lite väl, men som sagt jag har säkert fel.
Steg 1. håller jag med om, men jag avvaktade med att beordra ritning iom att jag inte hade ett OK från brf tills nyss, kändes onödigt kasta 10.000 i sjön om jag ändå inte har BRF's godkännande i ryggen först.
Givetvis förstår jag det kostar samma för alla.
Man måste väl kunna ifrågasätta prisbilden för det eller?
Redigerat:
Klicka här för att svara