Jag vill bygga en gipsvägg som inte går ända upp till taket och inte heller går tvärs hela rummet, mao väggen har bara 2 förankringspunkter/ytor, golvet och en vägg till höger.

Min fråga är, går det? Hur gör jag för att väggen ska bli stabil? Framförallt sidan som inte är mot rumsväggen och som slutar mitt i rummet. Behöver man ha en regel som går ända upp till taket där? Helst inte men om det behövs...

• Gilla
ollehedstrom
  • Laddar…
Jag har gjort liknande för att dela av mellan hall och gillestuga. Jag har inga problem med stabilitet. Tvärtom så känns den rejäl och stabil.

Jag reglade upp med 45x70, ena sidan fastskruvad i anslutande vägg och fastskruvat i golv, samt monterade OSB-skivor på bägge sidorna och ett lager gips på det.

Kan återkomma med bilder vid behov.

• Gilla
ollehedstrom
  • Laddar…
Toppen, då låter det definitvt görbart!

OSB kommer jag definitivt att använda så att det blir stabilare.

Om du har möjlighet posta gärna bilder, tack.

Tyvärr hittar jag inga bilder från bygget av den, det var så många år sedan, så det enda jag kan bidra med är bilder hur det ser ut idag.

Men det är ingen svår konstruktion, bara en vanlig uppregling fast bara i halv höjd. OSB-skiva på bägge sidor och gips på det.
Halvhög rumsavdelare klädd med gips och OSB-skiva i ett vardagsrum med möbler och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis vägg med OSB-skiva och gips bakom en TV i ett vardagsrum.
Skapa konto
Halvhög vägg med OSB-skiva och gips på bilden inomhus, med en soffa och kabinett i bakgrunden.
Skapa konto
Halvhög vägg med OSB-skiva och gips i ett vardagsrum med röd soffa och färgglad matta.
Skapa konto

• Gilla
Fritidshusfixaren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.