Hej

Jag har fått det härliga uppdraget att spika upp taklister och jag vet inte riktigt hur jag ska såga till dessa så att det ser okej ut.

För det första har taklisten en komplex geometri som ni ser på bilden.

För det andra ska listan sättas i ett hörn som har vinkel i två dimensioner (se bild nr 2). Den ska alltså gå vi hörnet och dels 90 grader åt sidan samt kanske 40 grader i z-led.

Finns det nåt tricks för att lösa det här, typ nån fogmassa eller liknande man kan forma eller kan man på nåt sätt mäta upp detta och sne såga det korrekt?

• Hälkäl i furuträ från Moelven, måtten 15x33x2400mm, visas på Bauhaus webbplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit träpanel i taket möter gråa väggar i ett hörn av ett rum under renovering.
    Skapa konto
Taklisten ska alltså gå längst pärlsponten snett nedåt för att sedan möta nästa list i hörnet och denna går sen ralt högerut.

S
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Är du gråhårig? Om inte så kommer du bli det innan du är färdig.
Mitt tips är att använda en hörnkloss. kommer bli lite enklare iallafall.

https://www.byggmax.se/innertakhörn-vit-p08695555

gogglade lite på ditt problem och hittade ingen lösning då många haft ditt problem. Många gjorde det ok och sen dit med spackel, fog och färg. Du får bestämma men mitt tips är enligt ovan, hörnkloss.

• Gilla
Screew och 2 till
  • Laddar…
Sätt hålkärl listen i taket. Till resten använder du smyglist istället.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Gjorde så här i sommarstugan det dög för mig.

Klöv hålkälslisten för att få snedtaksvinkeln men ändå passa hyftsat mot fullstor list. Dock hade jag lite större att utgå från så även den klövs för att bli hålkälslist typ.

Sen är gick alla spillbitar åt enligt typ
Nähä helt fel håll
Nähå helt fel åt annat håll
Nähä för liten vinkel
Nähä för stor vinkel

Osv

• Haha
WbEmil och 1 till
  • Laddar…
Håller med tidigare skribenter, sätt en hörnkloss, den kan du gärna göra lite kul i änden med full passning mot taket.
Sen anpassar du din list mot 90gradersvinken och sätter en smyglist på den andra vinkeln.

Lycka till
/W

Listen som går längs snedtaket måste du såga i bakkant oavsett om du använder kloss eller inte, sen kapar du listen som ett vanligt hörn med en liten mellanbit.
Trälist som möts i hörn längs snedtak med kapade kanter och en mellanbit.
Skapa konto

• Gilla
_KirderF_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.