4 881 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Asfaltsklister och dess kletighet..
Jag håller på o lägger ytpappen på vår Attefallsstuga, och provade första dagen med en burk asfaltsklister.
Det var det segkletigaste jag jobbat med, och gick knappt smeta ut med spatel trots att jag lät burken stå i kokhett vatten i en timma o sedan försökte röra om.
Nu - för att göra mitt liv lättare att leva - tänkte jag köpa dessa istället https://www.byggmax.se/asfaltklister#1252=55156
Min undran är: går det verkligen få ut geggan ur ett ännu smalare rör än en öppen burk?
Det står dessutom i bruksanvisningen för dessa att man ska breda ut massan med hård pensel eller spatel...precis som det stod för burken?
Det var det segkletigaste jag jobbat med, och gick knappt smeta ut med spatel trots att jag lät burken stå i kokhett vatten i en timma o sedan försökte röra om.
Nu - för att göra mitt liv lättare att leva - tänkte jag köpa dessa istället https://www.byggmax.se/asfaltklister#1252=55156
Min undran är: går det verkligen få ut geggan ur ett ännu smalare rör än en öppen burk?
Det står dessutom i bruksanvisningen för dessa att man ska breda ut massan med hård pensel eller spatel...precis som det stod för burken?
Och fäster helt annorlunda. Kletet i burken nyper direkt, medans tubens "dritt" kan ta upp till en vecka.
Ligger pappen i bra lutning är tub inget bra tips, tyvärr. Funkar hyfsat på underlagspapp som spikas.
Men slå inga spik i ytpapp bara.... ;-)
Ligger pappen i bra lutning är tub inget bra tips, tyvärr. Funkar hyfsat på underlagspapp som spikas.
Men slå inga spik i ytpapp bara.... ;-)
Tubklister är så utspätt med lösningsmedel att det tar ett bra tag innan det greppar.
Ytpappen kommer glida iväg för dig helt enkelt.
Jag har precis förbrukat 8 tuber på mitt tak på underlagsduk i ränndalar och det fäster knappt. Fick lägga tryck på i flera dagar.
Ytpappen kommer glida iväg för dig helt enkelt.
Jag har precis förbrukat 8 tuber på mitt tak på underlagsduk i ränndalar och det fäster knappt. Fick lägga tryck på i flera dagar.
- Glida iväg? Pappen spikas väl i överkant o överlappas av nästa, som i sin tur överlappas osv. tills nockpappen täcker slutligen.J Jan_G skrev:
Hmmm.
Ytpapp läggs från nock och neråt, dvs vertikalt på taket. Inte horisontalt.
Vi spikade alltid änden på rullen när vi klistrade ytpappen. 3 spik så att den inte skulle glida medans klistret kallnade. Men låter man en våd hänga med den gojan/glidmedlet som jag handlade på Byggmax lär pappen rivas upp och kasa ner.
Nej, kör förklistrad papp och bränn fast den med så lite spik som möjligt. Eller varför inte shingel?
Vi spikade alltid änden på rullen när vi klistrade ytpappen. 3 spik så att den inte skulle glida medans klistret kallnade. Men låter man en våd hänga med den gojan/glidmedlet som jag handlade på Byggmax lär pappen rivas upp och kasa ner.
Nej, kör förklistrad papp och bränn fast den med så lite spik som möjligt. Eller varför inte shingel?
Nej/Nja. Man ska gå efter tillverkarens instruktioner, inget annat.J Jan_G skrev:Hmmm.
I alla fall om man vill kunna åberopa nån form av garantier.
Mataki papp med färdig klisterremsa som jag lade på garaget ska läggas horisontellt. Med start med våden som går närmast takfot och sedan överlappas av nästa våd tills man når nock.
Apropå läggning av ytpapp kan det bero på taklutningen. Klart man ska följa instruktionerna, men jag vill minnas att Trebolit, eller var det Mataki, skriver att det kan vara svårt med att lägga ytpappen horisontellt just när taket har stor lutning, eftersom våden då lätt kan kasa ned i mitten. Ökar risken för att du inte får våderna raka och täta.
Angående asfaltsklister på hink, har jag använt värmepistol när det varit för kallt. Gissar att ett vattenbad inte räcker.
Angående asfaltsklister på hink, har jag använt värmepistol när det varit för kallt. Gissar att ett vattenbad inte räcker.
- Jag rullar ut takpappen, justerar den rakt o sätter ett par spik i överkant med kanske en meters mellanrum. Sen drar/rätar jag ut den från ena änden o sätter en spik närmast takkanten. Sen likadant på andra sidan.S stugfar skrev:Apropå läggning av ytpapp kan det bero på taklutningen. Klart man ska följa instruktionerna, men jag vill minnas att Trebolit, eller var det Mataki, skriver att det kan vara svårt med att lägga ytpappen horisontellt just när taket har stor lutning, eftersom våden då lätt kan kasa ned i mitten. Ökar risken för att du inte får våderna raka och täta.
Spikrakt och enkelt att spika klart resten.
Att lägga takpapp vertikalt har jag faktiskt aldrig sett.
Klicka här för att svara