K
Korvmedbröd: Hej, jag skulle vilja fräscha upp min gamla mur med att putsa den. Hur ska jag på bästa sätt göra för att få det bra? Är det ens hållbart?
0 svar · 1,3k läst
·
WzOn
WzOn: [citat] Det gick finemang! Allt sitter som berget och stenen ovanför sitter stabilt efter nya stenar under. Nytt eldfasttegel är tunnare än det som satt där tidigare, så jag satt dubbla stenar och det blev toppen. Har eldat kanske 20-30 gånger sen jag lagade spisen och det funkar felfritt.
9 svar · 5,8k läst
·
Singenjören89
Singenjören89: Skissar på dragstag till detta för att komma ner i dimensioner på balkarna. Vet någon var man kan köpa det? Google är inte min vän i detta. Kedjan är för avrinning istället för stuprör från underliggande hängränna. [bild]
1 svar · 1,7k läst
·
Lengan
Lengan: Forum, experter! Vi vill göra två sovrum i vårt nuvarande stora på övervåningen. Villan är byggd -29 med träfasad. Alternativ 1 är såklart att söka bygglov för två fönster, vilket i sig tar en evighet i Stockholms stad, och därefter jobba en hel del med fasaden och ta upp hål för två nya fönster och sätta igen det gamla. Alternativ 2, för att spara tid och framförallt en
0 svar · 1,9k läst
·
M
-MH-: Detta är en gammal tråd, men ville tacka för tipset att använda sticksåg! Boarden är köpt på Byggmax, jag tog ett vanligt blad och slipade bort nästan alla tänder. Resultatet blev mycket bra! Snittytan är den ni ser. Körde utan stöd bakom. [bild]
14 svar · 17,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Betsil gör ju inget sprickorna. Det år ju bara en dammbindare.
11 svar · 3,0k läst
·
L
LarEri: [citat] Tack för input! Haha, ja stämmer tekniskt sett. Jag kopierade över inlägget till mer korrekt del av forumet.
3 svar · 1,1k läst
·
raveper
raveper: Är det alltså en gammal yttervägg som blivit en innervägg? Isåfall behövs ingen ångspärr
1 svar · 812 läst
·
Höghus
Höghus: Jag hade filat ner skallen på en skruv. Annars har betongskruv lite mindre skalle. https://www.hornbach.se/shop/Betongskruv-GRABBER-vit-4-5x40mm-100-pack/10079731/artikel-detaljer.html /Höghus
4 svar · 1,3k läst
F
fribygg: [citat] Jag tror att timrets ojämnheter är bättre än spånskivans släta yta om man tänker akustik
6 svar · 984 läst
H
henkeson: Låter lovande. Har du någon bild på det? Jag ska bygga tvättstuga i källaren, men vill inte att det ska bli för mycket "industri" - känsla.
28 svar · 9,3k läst
P
petteressen: Hej! Vi har ett nybyggt hus som vi är väldigt nöjda med men har efter några månader börjat upptäcka små missar här och var, vissa allvarligare än andra. Vi har ett klassiskt 2-plans hus där vi i efterhand bad dem gjuta en ”entre” med tak. Jag har nu när det har regnat rejält och blåst rakt mot huset framifrån börjat tänka att vad händer med vattnet som ev landar precis under
0 svar · 1,5k läst
·
O
ottoangel: [citat] Nej det är tv olika typer av hålkälslister. En vanlig och en anpassad för snedtak.
10 svar · 11,6k läst
·
V
VetarN: Jag isolerade och det fungerar bra men man ska komma ihåg att dörrarna inte är isolerade så man ska inte inbilla sig att det fungerar riktigt som man tänkt sig ändå :)
3 svar · 2,6k läst
BirgitS
BirgitS: Takstolarna av den typen ska vara självbärande men det förutsätter t.ex. att vinden inte används som förråd. Vid något tillfälle för några årtionden sen ändrade man snözonerna efter att några tak hade rasat en vinter med mycket tung snö, vilket gör att en del fackverkstakstolar är lite för klena. Om det är någon sorts modul- eller elementhus så kan det vara på andra sätt.
1 svar · 2,3k läst
A
Albireo: Hur används expanderbruk? Verkar finnas grov eller fin. Vattenmängden verkar också kritisk... (Behöver inte många liter betong...)
4 svar · 2,1k läst
·
F
fribygg: De hus som byggdes innan den batteridrivna skruvdragaren blev allmän (kanske - 95) har normalt sett skråspikade takstolar, sällan det behövs mer än så.
3 svar · 2,2k läst
björnuf
björnuf: Har virkes priserna gått ner, tittat på 22 g 145, bräda 150-* till 200 för en bräda, fruktansvärt högt pris, kommer det gå ner
0 svar · 1,1k läst
S
Snickarkirre: Det är inte lättgips? Dvs gips som väger mindre. Den är oxå grön i färgen.
3 svar · 1,7k läst
·
E
Elkillen90: Inga svar.. Det blev en kloss iaf. Ser väl helt ok ut när allt är inmålat.
1 svar · 3,3k läst
·
nino
nino: Det kommer tyvärr inte att funka, du behöver lägga flera cm för att det ska hålla. Ardex A46 är gjort för utomhusbruk och vid 2 spacklingar är det "vattentätt" vad det innebär kan jag inte svara på men det står så. Behöver du spackla upp tex 10mm så kika på Ardex K301 som är ett flytspackel. Finns såklart likvärdiga produkter från andra tillverkare, men du ska använda dig av
1 svar · 1,2k läst
E
Elias Nilsson: Hejsan, Tänkte kolla om ni vet om vanlig murbruk B är lämplig för att mura in insatskamin? Med vänliga hälsningar, Elias
0 svar · 1,1k läst
·
E
egge80: Fackverkstakstolar så icke bärande väggar, däremot stabiliserande. Lägg upp en balk på takstolarna för att slippa nedhäng som eventuellt kan uppstå! Obs mina gissningar, ta in konstruktör om du skall genomföra det
2 svar · 3,3k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Jag körde på betongexpander :)
5 svar · 2,6k läst
·
B
bygges: [citat] Jo precis, den ligger an mot stommen, men utanför finns ingen spikläkt utan panelen ligger direkt an mot denna vindpapp. Ja det blir att låta det vara som det är byggt.
5 svar · 2,9k läst
·
T
Tjrex: Har det funkat tidigare så kommer det funka nu med. Låt d va som det är.
1 svar · 2,5k läst
·
C
chali405: Uppdatering: Anlitade en konstruktör och fått det skriftligt utlåtande. 1500kr. Så pass djup bärande betongvägg har inga problem att kapa armering på så grund öppning enligt konstruktören. Nu ska styrelsen ta beslut vilket jag redan har fått muntligt ok så länge jag har utlåtande från konstruktör Kanske kan börja redan i år
5 svar · 3,0k läst
·
R
rohah: Fundering på eventuella problem med att öka vikten på golvet. Lägenhet i 50-talshus. För att förbättra ljudisolering lägger vi 20mm Rockwool stegljudskiva med 2lager golvgips. På det vinylgolv. Fundering över den ökade vikten. Största rummet har en spännvidd på 430cm, 21kvm. Golvreglar 70x215mm cc ca600. Frihängandes undertak på 50x150 reglar. Belastar alltså inte golvreglarna.
0 svar · 1,3k läst
S
sixten88: [citat] Ser ut som fibercementskivan spruckit. Antar att du har en grund som är uppbyggd ytterst av kantelement av cellplast och Fibercement. Den typen av kantelement har en förmåga att spricka om de är tillverkade på färsk cellplast. Det går att byta skivan men är bara estetiskt.
3 svar · 2,5k läst
·
H
Herr Amadeus: [citat] Kommer köra skiva + gips hela vägen. Är allergisk mot enkelgips så hade bara stört mig i framtiden annars!
6 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.