P
Peter787: [citat] Nja, man kan ju alltid ta ut pluggen och använda kemisk ankarmassa i samma hål. Gör bara rent i hålet så att det inte finns lös grus där. Gängstång och en kupolmutter fungerar jättebra till hatthyllor.
10 svar · 5,1k läst
jonmo
jonmo: Precis, det för inte att säga generellt. Sedan finns det fler saker som kan hända än att en balk böjer sig, beroende på upplagsförhållanden, profil osv.
2 svar · 1,6k läst
A
Argastesnickaren: Var rätt vanligt förr då många affärer hade ingång just i hörnet. Sen är det alltid lättare att göra det när man bygger nytt men ingenting är omöjligt.
1 svar · 839 läst
V
Vardagsrum: Sätt i en ny metallexpander/mollyplugg. Den befintliga verkar inte ha expanderat som avsett. Du behöver en särskild tång till projektet. Om detta inte skulle fungera, så kan du prova att slå i en träplugg i lämplig storlek, tillsammans med lämpligt lim. När detta härdat, så borrar du hål i lämplig storlek och fäster sedan skenan med skruv. [bild]
3 svar · 1,1k läst
·
namnbyte
namnbyte: [citat] Taget ur Husbyggnad 2, utgiven 1947
11 svar · 4,5k läst
·
T
Timjen: Jag undrar om det finns någon kunnig som kan svara på vilken material på rörböjen som innehåller absbest? Saken är den att jag lät ta prov på en annan böj i samband med att jag hade sanerare hemma och vill minnas att de tog en bit som hängde i själva gasbindan. Detta visade sig vara asbest (amosit) vill även minnas att denna inte var som det fina ”pulvret” som på bilden utan
0 svar · 1,2k läst
·
MrJay
MrJay: Om jag fick välja hade jag definitivt valt luftspalt (kex) + PU skum. Då får råsponten luftning på undersidan och undersidan skyddas från kondens vilket jag fått uppleva (dyrt!)
3 svar · 1,1k läst
·
P
prunila: [citat] Det är en så bra idé! Vet du var jag skulle kunna hitta en sån skjutlucka? Försökte googla men hittade inget bra.
2 svar · 2,4k läst
·
T
Testarn: Vi har OSB och gips och det har inte varit tillräckligt för att sätta räcket i och få det att hålla. En av "de yngre" hade gjort illa foten och skulle ta sig ner för trappan och hängde mellan räcket på väggen och andra sidans räcke som är integrerat i trappan och det sitter numera löst... och då handlar det inte om en storvuxen person... Jag tror också på att hitta befintliga
6 svar · 2,1k läst
·
J
jawen: Skulle säga att det inte finns någon direkt praxis, utan beslut tar man baserat på situationen. Storleken på problemet, accepter bara kostnader, är trät oskadat för övrigt men bara ytblött. Vatten & fukt skapar ju problem i alla organiska konstruktioner, men oftast måste de upp i en viss nivå för att skapa "allvarliga" problem. Har det varit problemfritt boende i huset före ni
3 svar · 3,2k läst
BirgitS
BirgitS: Då får du nog försöka sätta fast i det som är bakom träulliten men kolla att det verkligen är betong och inte tegel, hålsten, slaggsten eller något annat som kräver annan typ av fastsättning än betong.
1 svar · 1,6k läst
·
K
karlmb: [citat] Självklart dumt att lägga plastmatta på kalla sidan (som det ju blir ifall man bor under och inte värmer upp ovanför) Att använda täta material på fel ställe är det nog ingen som argumenterar emot. Att man inte har full koll är ju å andra sidan ingen anledning till att välja öppna material. Det är inte så svårt egentligen. Fukt vandrar åt kalla hållet i en isolerad
46 svar · 9,1k läst
·
useless
useless: [citat] Man behöver inte öppna väggen för att täta rören. Räcker att öppna dosan.
22 svar · 2,6k läst
·
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Fråga inte mig, jag vände bara på bilderna.... 😉
45 svar · 11,0k läst
·
R
Rena: Hej, Har fått förslag på avväxling av en takstolskonstruktion för att sätta in ett större takfönster. Kanske svårt att sätta sig in i, men jag tycker att K3 är jävligt dumt placerad. Den stjäl golvyta. Finns det bättre sätt att växla av? Någon med input?
0 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: Gamla hus lyder inte under fysikens lagar. Det är ett känt faktum sedan länge på forumet.
5 svar · 973 läst
L
Liljeros: [citat] 45x70 får väl ändå anses vara standard idag? Varför skulle man behöva förstärka hela väggen? Om man ersätter dom skeva stolparna åker man ju på att måla även andra sidan av väggen vilket kanske inte är nödvändigt, därav att man riktar dom befintliga och skruvar nya reglar i dom. Vilket syfte skall kortlingarna fylla? Det är väl knappast något man normalt monterar i
21 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är det likadant i de andra husen i längan?
2 svar · 1,2k läst
J
jonaserik: En skiva 12 mm och bakom den en masonit 3 mm, då har du 15 mm
1 svar · 1,6k läst
nino
nino: Tror inte att du får bra resultat med filler men vet inte, skulle tro att antingen så blir det väldigt mycket pigment av betsen eller inget alls. Färgskrapa kan vara bra att börja med, så man får bort det mesta av limmet. Tror att Bona har en lack med halkskydd i, har för mig att jag frågade för flera år sen annars borde de flesta lacktillverkarna ha. Jag har aldrig använt annat än
1 svar · 1,7k läst
·
Höghus
Höghus: Kanske en Långe Jan lampflyttare är lämplig? /Höghus
5 svar · 1,3k läst
R
Anonymiserad 405730: [citat] Tänk även att vanligt spackel inte blir bra i dessa sammanhang..
7 svar · 3,2k läst
·
Mony
Mony: [citat] Arkitekten har löst det med att spegelvända planritningen så att garaget kommer till vänster i bild. :)
7 svar · 1,8k läst
·
Z
Anonymiserad 405730: [citat] Hur ser det ut har du någon bild? När man murar murverk och spiller murbruk så brukar man använda saltsyra. Lägger med lite info ifrån Wieneberger.. Om murverket ska rengöras med syra ska en färdigblandad mursyra med blandningsförhållandet 1:20 (1 del 30-procentig saltsyra till 20 delar vatten) användas. Vi rekommenderar att en skumgummibräda och en spann med rullar används,
1 svar · 740 läst
A
Allinug: Det verkar som att eternit också var väldigt stort i Belgien.
6 svar · 1,4k läst
·
F
fribygg: [citat] Om du drar i två sådana skruvar och belastar med din egen kroppsvikt vet du ju om du kan lita på skruvarna.
7 svar · 1,6k läst
G
gurrre: [citat] Har inte öppnat upp ännu men kan tänka mig att det är utan isolering. Hört att isolering utan konstant uppvärmning inte är att föredra. Ifall man inte håller på med sånt där träfiberisolering och saker…
6 svar · 1,1k läst
J
jamaica: [citat] Delen av rummet på bilden är utbyggnad med betonggolv. Den delen som ska gå ihop med denna del är lika hög nu med endast reglar. Där behöver jag lägga spånskivor & då blir jag ju tvungen här med för att det ska liva
8 svar · 719 läst
·
R
Rolle85: Okej för tunnplåt, får kolla på det, tack!
4 svar · 751 läst
·
nino
nino: Funderade på om jag ska göra en mindre renovering då det drog iväg väl mycket... Tex strunta i att sänka taken men det blir ju inte många 1000 man sparar, nackdelen är att då måste jag använda dom gamla pansarrören vilket kanske är ok men skulle kännas bättre med nytt. Nu är det ju resten av alla fönster så där kan jag "spara" ä, eller skjuta fram, 10000 men annars är det
3 svar · 872 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.