Byggmaterial & Byggteknik
ILoveFunkis: [citat] Det har du helt rätt i. 😊 Tänkte försöka hitta någon provisorisk lösning som är billig och som ser ok ut tills allt annat är köpt och klart. I slutändan (om något år) ska det bli ett litet förråd/skafferi eller ett inbyggt skåp, men jag måste anlita någon till det. Om jag inte har tur på Tinder😂 (skämt).
z_bumbi: Det enklaste är antagligen att klämma fast med brädor som skruvas I varje regel fast en billig pressening kommer gå sönder. Välj antingen dyrare presseningar eller någon annan lösning t ex att gömma verktygen. En hög med "skräp" med några tomkartonger och några tomdunkar gömmer det mesta.
Fishermansfriend: [citat] Ja det var ungefär så det löste sig det hela,tack för tipsen
Roffe K: [citat] Du har valt en liten balksko. De större modellerna har både större och fler hål. Får du fler hål så kan du dra fransk eller konstruktionsskruv på fler punkter och uppnår ändå tillräcklig hållfasthet även om nåt av hålen är i glipan.
hempularen: Fix bygger nog lite mindre än så. men det kan räcka. Annars är det väl bara att byta dörrfodren om det ser konstigt ut. Ingen stor operation.
Anonymiserad 405730: [citat] Ja du fyller din form som du ska gjuta i med betong vibrerar betongen och sedan sänker du ned hela infästnings paketet i ett, efter att du tycker dig vara nöjd med placeringen så knackar du lite på gängstängerna med en hammare så att betongen sluter sig runt dom.. Ett förstärknings tips är att gänga på en eller ett par muttrar på varje stång som gör att det är omöjligt
Kolmårdstomten: Har fått för mig att det finns golvspånskivor med infällda nivåskruvar på marknaden typ nivell system med skruvar i plast var 20-30 cm. Som alternativ till flytspackel.
Danne213: Låt lastbilen Hänga med lasten i luften medans ni lastar av? Lite extra ställtid bara.. Alternativ 2 kan ju vara att skicka upp skivorna till en där uppe som tar emot?
evading: Många missförstånd ja, se punkt 4 hos gyproc för vad de menar att man bör göra åt saken. https://www.gyproc.se/gor-det-sjalv/bygga-innervagg-med-trastomme
Stefan1972: Är nog antagligen bättre med väggventiler på strategiska ställen då om det bara är ett kallgarage.
leachim: Hej! Håller på med slutfinishen av uterumsbygget där jag skulle behöva hjälp med två frågor. Bygger mitt uterum i vinkel på huset och vill/ska täta mellan kanalplasten på uterummet och undersida på plasten som mitt undertak består av. Tidigare har takfoten varit klädd med panel bara, så luftningen har tidigare funnits med råge. Om jag plåtar in såsom bild visar jag bifogat, så
Josag: Hej. Har börjat planera lite på ett kommande hönshusbygge men står i val av konstruktion på ytterväggarna. Har tänkt att köra 45x95 reglar men frågan är, när kör man enbart med verikala reglar och när behöver man stödet på mitten där? Har tänkt att utgå från "enkelboden" men göra den lite längre och vill ha 45x95 för att få in lite tjockare isolering. Jag slipper ju gärna
Anonymiserad 405730: [citat] Ja trä ihop med murat är sämre med hänsyn mot fukt, att blanda sorter och sedan putsa innebär att du kommer behöva dilitationsfogar där dom olika materialen möts annars spricker det och blir bomm. Men att fönstrerna är av trä är en helt annan sak än att ändra bärande konstruktion..
postkontrollen: [citat] Tyvärr så byggdes vissa hus med plast både på in- och utsida. Kanske inte jättevanligt men det förekom. Jag har själv sett det och det kom från branschen och inte egna hemmabyggen där det i och för sig även förekommit. :-(
z_bumbi: Gör en rad med provgjurningar och gå så långt som t o m slutbehandling på de mest lovande proverna.
jonaserik: Då ska du klara dig rätt bra. Lycka till och God Jul på Er.
Lulaua: Beror på vilken last dom ska klara av. Finns tabeller att kolla på samt vilket spikmönster som ska användas.
Owe7: [citat] Tack för all info och tips, mycket bra, skönt också att höra att ventilationen kunde lösas på det enklare sättet. Får börja skissa på en egen lösning efter att jag stämt av med mitt försäkringsbolag
Ashwani: Hej! Jag bor i 1,5 plan huset och har en inbyggd balkong. Vi har renoverat om Balkongen att sätta ny takpapp och plåt runt. Men den redan har mindre läckage under en sida av plåt. Titta på bild. Jag söker några förslag hur ska man fix den rätt.
Kontoristen7: Min gissning är att de tidigare tagit bort allt trä i kontakt med bottenplattan pågrund av uppstigande fukt. Står plattan i grus/sand/lera eller finns det någon isolering eller annan kapilärbrytande konstruktion under?
Pularen1: Vi byter ut en uttjänt vägg och har murat upp en ny vägg i lättbetongblock. Takstolarna står på en armerad betongbalk högt upp i väggen. Det finns syllband där stroken står på väggen. Men nu muras takstolarna in i vägen utan något mellan takstol och betongblock/bruk. Finns det någon kunnig person på detta forum som kan säga om jag kan sova gott eller är det befogat att vara
tensiden: Här är en gammal tråd med en rejält lutande murstock. https://www.byggahus.se/forum/threads/lutande-roekstock-aer-detta-stoed.312531/
hapazard: [citat] Det skulle faktiskt kunna se helt ok, om du väljer en kraftigare list. Allt beror på vilket utryck du är efter. Vill du ha nättare list är det nog bättre att ta bort övre delen av panelen, borde gå hyfsat enkelt att ta längderna med cirkelsåg, hörnen knepigare såklart men tillfälle att få användning av multiverktyg?
Oscarjos: [citat] Hej Karl-Ove. Tack ditt svar, reglarna i väggen är 45x70
Jonatan79: det är behandlat med cupeinol och ser fräsch ut. Håll koll bara, ofarligt så länge det inte börjar bli fuktigt och avge doft.
Arvid14sverige: Inte kommit överens om något alls, huvudsaken är att det är riktigt gjort. @plåtrickard
lordi: [citat] Så fungerar det ju i många hantverksyrken, då man börjar som lärling. I många andra yrken är det en utopi, man får lita på andra sätt att säkra kvaliteten. Självklart ska man ha koll på sina anställdas kunskaper, ingen har påstått något annat. Jag läser ut av din text att du är noga med dina anställda, så om du arbetar med asbestsanering så är det ett företag som
BirgitS: Det beror nog på hur mycket golvet nöts men att lägga på ny olja/vax en gång om året kanske. Här hittar du vad Kährs skriver om underhåll och skötsel: https://www.kahrs.com/sv-se/hur-gor-man/underhall-och-skotsel-av-parkettgolv/