5 124 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Byta skruv i plugg i efterhand?
Hej!
Köpte en snygg hatthylla från 50-/60-tal nyligen, och nu har vi haft målarna på besök så den gamla är väck och den nya ska upp - helst innan svärfamiljen kommer till julen.
Insåg dock nu lite sent att de tidsenliga skruvarna som följde med är för korta för att jag ska kunna plugga i betongväggen i hallen på ett bra sätt. Verkar svårt att hitta nya i rätt stil bland de närmaste byggvaruhuset.
Så till min amatörfråga: Kan jag köra modern skruv och plugg och sedan byta ut skruvarna i efterhand, när jag fått tag på snyggare grejer. Eller är pluggarna förbrukade när jag skruvat ut den gamla skruven?
Tack på förhand för svar!
Köpte en snygg hatthylla från 50-/60-tal nyligen, och nu har vi haft målarna på besök så den gamla är väck och den nya ska upp - helst innan svärfamiljen kommer till julen.
Insåg dock nu lite sent att de tidsenliga skruvarna som följde med är för korta för att jag ska kunna plugga i betongväggen i hallen på ett bra sätt. Verkar svårt att hitta nya i rätt stil bland de närmaste byggvaruhuset.
Så till min amatörfråga: Kan jag köra modern skruv och plugg och sedan byta ut skruvarna i efterhand, när jag fått tag på snyggare grejer. Eller är pluggarna förbrukade när jag skruvat ut den gamla skruven?
Tack på förhand för svar!
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Jag behövde lossa en diskbänk som var fäst med spikplugg i väggen. Helt omöjligt att skruva ut, fick ta kobenet och ta i så att spiken brast inne i väggen.F FunkishJonny skrev:
Beror förstås på väggmaterial, i mitt fall var det betong.
/Höghus
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Spikplugg bör du betrakta som engångssaker (och något som jag själv aldrig skulle vilja anförtro uppbärandet av en hatthylla).F FunkishJonny skrev:
Vår hatthylla sitter med fransk träskruv i enorma plugg. I dessa fall gillar jag redundans.
Har en bekant vars dotter blev allvarligt brännskadad då det med spikplugg upphängda fläktskåpet rasade ner över spisen och välte ut kastrullinnehållet över henne.
Jag kan använda spikplugg för lister i putsvägg.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Nej!F FunkishJonny skrev:
Var noga med håltagning och plugg, man har ett försök på sig med att hänga upp saker i betong. Blir hålet/hålen fel får man flytta sig ett par cm-en dm beroende på hur tungt det är det som ska upp.
Tack! Jag hade mina aningar om spikplugg, men tänkte att jag frågar eftersom jag har det hemma sen enklare upphängningsprojekt tidigare.
Vilka dimensioner på plugg bör jag köra på för en hatthylla? Har försökt googla men blir inte riktigt klok. Det är 6 stycken fästpunkter (3 uppe, 3 nere), utspritt på en 120 cm lång hatthylla.
Vilka dimensioner på plugg bör jag köra på för en hatthylla? Har försökt googla men blir inte riktigt klok. Det är 6 stycken fästpunkter (3 uppe, 3 nere), utspritt på en 120 cm lång hatthylla.
Har även universalplugg på 6 x 45 med lämpliga skruvar till hemma. En plugg ska klara 30 kg i betong, misstänker att matematiken här inte blir 30 x 6, men kanske i alla fall 30 x 3 plus lite extra för den undre raden infästningar?
I så fall skulle jag kunna hänga mig själv i hatthyllan, och lillgrabben likaså om han får för sig något dumt när han blir större. Och om han blir så stor att han hyllan inte håller borde han veta bättre vid det laget (det borde såklart jag också, men men...).
Torde inte det räcka?
I så fall skulle jag kunna hänga mig själv i hatthyllan, och lillgrabben likaså om han får för sig något dumt när han blir större. Och om han blir så stor att han hyllan inte håller borde han veta bättre vid det laget (det borde såklart jag också, men men...).
Torde inte det räcka?
Produkter som diskuteras: "universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Åk till ett ställe som har bra urval av skruv och plugg. Jag gillar Hornbach. Det finns t ex en riktigt bra plugg med utstickande utskott om man har skitväggar (slaggväggar) som jag har här och var. Om du har hårdbetong räcker det med normala plugg. Fråga i affären.F FunkishJonny skrev:Har även universalplugg på 6 x 45 med lämpliga skruvar till hemma. En plugg ska klara 30 kg i betong, misstänker att matematiken här inte blir 30 x 6, men kanske i alla fall 30 x 3 plus lite extra för den undre raden infästningar?
Torde inte det räcka?
Nja, man kan ju alltid ta ut pluggen och använda kemisk ankarmassa i samma hål.Fotografen skrev:
Gör bara rent i hålet så att det inte finns lös grus där.
Gängstång och en kupolmutter fungerar jättebra till hatthyllor.
Klicka här för att svara