Byggmaterial & Byggteknik
pette: [citat] Absolut. Det är faktiskt inte helt ovanligt med dräneringspumpar invändigt i källare. Lycka till👌
Immobil: Det bör hålla, om du förankrar det ordentligt i båda ändar.
Arne999: Har ett betonggolv i mekverkstan på ca 40kvm som är gammalt å slitet 40år minst. Färgen från vem vet när har släppt likaså ytan på sina ställen . Diverse sättningssprickor (som ja tror har slutat röra sig) Har målat ett liknande golv tidigare med nån random golvfärg men det har inte blivit särskillt slitstarkt. Tanken är att slipa på nått sätt, laga med lämpligt bruk och
nino: Beror ju lite på hur stor utbyggnad du tänkt och hur tomten ser ut En lösning vore kanske att gräva bort 50-100cm ovanför hålet och på sidan om. Gjuta kantbalkar, mura upp och göra ett träbjälklag, samt en lucka ner, eller en mindre dörr från utsidan.
Odi et Amo: vad är trappan gjord av? Det ser ut som gjutna steg med sjösten. Är det små skador kan du laga och strössla på. Det finns även företag som har en epoxi-produkt som skapar ett nytt ytskikt. Inget av dem är en lösning om det är själva konstruktionen du är orolig för.
josifin: [citat] Det kanske kan vara så enkelt! Tog lite för givet att dom inte säljer så, men det är inte ett nej innan det är ett nej. Ska absolut kolla!
boohoo: Putsa på frihand, mycker mer behövs väl inte för att få det ojämt.
bo-ca: [citat] Ok det krävs en regel till där alltså i bakkant! Jag tänkte sätta kant i kant med vinkeljärn men får kanske tänka om.
Daniel 109: Jag har min trappa på plintar, både i framkant och mot huset. Använder man block som på filmen skulle man kunna använda vinkeljärn för att fixera den i blocken.
RIMOL: Hej, så jag håller på att bygga två innerväggar, den vänstra ska vara till tv/akustikpanel så bara plywood. Den vänstra har en pocket dörr. insåg lite sent att överlappen borde ha varit tvärtom. Borde man göra om detta eller funkar en aluminium hörnprofil så pass att man kan spackla/måla hela sidan?
Lappa123: Håller på att reglar om hela golvbjälklaget i gamla timmerdelen av huset. Det var röta i trossbotten, syll och bjälklag samt helt instängd krypgrund. Har även öppnat upp muren mot övriga grunden. Jag kommer plasta marken vilket jag gjort i övriga grunden samt köra med sorptionsavfuktare. Problemet blir vid murstocken. Där kommer jag gå upp med plasten och sätta den på den gjutna
Ooli: Ska såga ner två väggar, en är bjälklaget skarvat på. Stämpar upp nu ikväll och drar sågen igenom alltihopa imorgon😈 Pratade med en konstruktör tidigare i veckan men han har inte hunnit dimensionera limträ åt mig ännu då han varit sjuk och kommer nog inte tillbaks på ett tag. Tråkigt för honom samt familjen, såklart😔 Någon som ser några hinder förutom att jag inte vet
Mats-S: Ersätt skivorna med 13 mm gips, den klarar hålrum på 1 cm utan problem. Du kan även gipsa ovansidan om du sätter stöd för den på väggen, mellan balkarna som man ser sticka ut. Om hörnet är utsatt så sätt en hörnlist på det så att det inte slås sönder.
Dr Benz: [citat] Jag hade inte lagt golvvärme med så lite isolering. Elda för kråkorna. Och definitivt inte utan isolering.
MathiasS: Lättbetongen isolerar. Totala u-värdet är säkert rätt ok, eller iallafall inte någon katastrof.
Dr Benz: Kör bara parkett för jag tycker bättre om det. Mindre ljud och varmare och bättre känsla. Högst subjektivt. Vi köpta iaf Kährs 3-stav på kampanj för 350: i somras. Ångrar det inte en sekund. Väldigt hög kvalitetskänsla och mycket smidigt att lägga.
marcand: Tackar, dom gör jobbet, men är onödigt kraftiga och därmed dyra. Eventuellt kanske Biltemas variant kan funka. Synd att dom försvann från Jula, tror dom gick på under 100kr på Jula för ett set med ca 100st
mgranbom: De som ska skruvas direkt i väggen är dessutom tjockare än de som ska sitta på hängskena så det är inte lämpligt att blanda. /M
Per Bodelius: Pröva appen Stockwood ( finns gratis på AppStore och Google Play) . Där kan man lägga in upp till 24 olika kaplängder, upp till 3m längd och få kaplängderna anpassade till de lagerlängder som levarantören erbjuder. Spillet med denna beräkning blir ofta under 5 %. Det är nog den bästa optimeringen man kan nå för tillfället, Sen får man väl lära sig att ta hänsyn till ev
Appendix: Ja. På din edit Och annars reglar man upp efter hur man vill sätta skivor/täckningen :)
Tompafix: [citat] Lite av ett detektivarbete 😃 En guide https://www.dinbyggare.se/bot-mot-knarrande-trappa/
Deamon333: [citat] Haha sorry. Såg nu att tidigare tråd inte rörde sig om håldäck :)