Hej,

Vi hade upptäckt en mindre läcka från ett gammalt rör. Röret togs bort för ca 2 mån sedan.

Efteråt kom en kemisk, unken lukt som gör att vi får allergiska besvär.

Idag öppnade vi upp då vi inte stod ut mer.
Tydligen hade röret skapat fukt på en innervägg-syll som ligger där. Vi tog bort en liten bit av syllen. Den luktar illa!

Den ser inte tryckt ut, men den luktar som de beskrivningar jag läst på om tryckt virke och lukt.

Min fråga är, om det nu är behandlat virke med typ rötskydd/cuprinol osv, kan man då enbart byta de bitar som blev fuktiga? (svåråtkomligt med allt)
Är det nämligen så att enbart vid fukt kommer denna lukt?

Någon som vet om behandlat virke kan se vanligt ut utseendemässigt?

Är huset från ca 1970 så har du troligtvis PCP (Pentaklorfenol) och andra farliga träskyddsmedel i virket i syllen.

För att dessa hälsovådliga gaser ska uppkomma behöver dessutom det farliga tryckimpregneringsmedlet i träet komma i kontakt med vatten så att virket blir fuktigt och en mikrobiell aktivitet initieras. Då kan så kallade pentakloranisoler (PCA) bildas. Pentakloranisol luktar kraftigt, har en mycket säregen doft och tränger ofta in i huset och sätter sig i kläder och möbler.

Försök få torrt snabbast möjligt med värme & fläkt, så reaktionen upphör.
Och se över så inte röret ni kapade ens kan droppa!

Kanske plasta in ytan & även köra avfuktare & ozon om området är större

/Jawen

Tack. Har gjort det mesta,
Men tror du jag bör byta allt behandlat bara för att, eller ska jag behålla det trots risken att det kan lukta i framtiden?

Vad är praxis?

Skulle säga att det inte finns någon direkt praxis, utan beslut tar man baserat på situationen.

Storleken på problemet, accepter bara kostnader, är trät oskadat för övrigt men bara ytblött.
Vatten & fukt skapar ju problem i alla organiska konstruktioner, men oftast måste de upp i en viss nivå för att skapa "allvarliga" problem.

Har det varit problemfritt boende i huset före ni sågade av röret som sedan läckt, så skulle jag torkat upp den nerblötta ytan ordentligt & avvakta lite & sedan utvärderat.
Jag skulle också öppna upp så pass att jag får full kontroll på exakt vad som är blött, och att det sedan torkat upp efter insats.

Har du oisolerad platta på mark med uppreglat golv & isolering ovan betongen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.