Hej har ett hus från 1950 tretex innertak som ja gärna vill byta mot en panel eller gips,
Bakom tretexten finns det råspont sen kommer kallvinden , med kutterspån isolering. Alltså ingen plast i detta huset . Troligt att det kan finnas vind papp bakom tretexten.

Har 2 frågor

kan man lägga panel dirrekt på tretexten ?

Om man tar bort tretexten då ska det ej läggas nån plast ? Om det ej fanns i huset från början ? Utan i sådan lägga nån vind papp som bromsar ? Och sen panel ?

• Tak med infälld lampa, akustikplattor, tråkig estetik, beige toner, vardagsrum eller kontor kanske.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggskada visar isolering, spik och trästöd genom trasigt gipsskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle inte satt plast i gammalt hus, hellre ångbroms.
Vill du ta bort tretexen av någon anledning? Annars tänker jag att det är ju lite isolering som är dumt att ta bort i onödan :)

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
Vill du ta bort tretexen av någon anledning? Annars tänker jag att det är ju lite isolering som är dumt att ta bort i onödan :)
Ja vill lägga ’takpanel, lägga dirrekt på ? Kanske

E Emonil skrev:
Ja vill lägga ’takpanel, lägga dirrekt på ? Kanske
Om du inte har några problem på vinden idag så hade iallafall jag satt panelen direkt på tretexen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
Om du inte har några problem på vinden idag så hade iallafall jag satt panelen direkt på tretexen.
Om det finns lite problem på vinden då ? Ta bort tretex och sätta någon ångbroms ?

Vad är lite problem? Är det växande problem?

Jag har tagit bort innertak och satt ångbroms direkt på råspont. Men då har jag dragit ny el och reglat ny glespanel och därefter pärlspont. Ingen tretex i mitt tak.

Jag tänker att tretex är träfiber och därmed att likställa med träspån som du har som isolering. Jag kan inte tänka mig att det skulle skada att sätta ångbromsen på tretex. Jg skulle häftat upp den på tretex utan att tveka, men det kanske går att hitta mer info om detta eller att någon med mer kunskap flikar in här :)

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
Vad är lite problem? Är det växande problem?

Jag har tagit bort innertak och satt ångbroms direkt på råspont. Men då har jag dragit ny el och reglat ny glespanel och därefter pärlspont. Ingen tretex i mitt tak.

Jag tänker att tretex är träfiber och därmed att likställa med träspån som du har som isolering. Jag kan inte tänka mig att det skulle skada att sätta ångbromsen på tretex. Jg skulle häftat upp den på tretex utan att tveka, men det kanske går att hitta mer info om detta eller att någon med mer kunskap flikar in här :)
Ser ut som svarta råspont under toaletten , men den har varit renoverad för något år sen , så misstänker att det kan va gammal skada

E Emonil skrev:
Ser ut som svarta råspont under toaletten , men den har varit renoverad för något år sen , så misstänker att det kan va gammal skada
Men vet ej hur jag kan komma till saken och se om det är gammal eller ny skada

E Emonil skrev:
Men vet ej hur jag kan komma till saken och se om det är gammal eller ny skada
Du kan ta en kniv och skrapa och lite på råsponten. Är det bara lite svart på ytan och du får fram friskt trä under är det ingen fara.
Håll lite koll på att det inte fortsätter växa bara. Troligtvis har bättre ventilation från toaletten om du nu renoverat den så inga mer åtgärder behövs. Men fortsätter det skulle jag tagit hjälp av någon ventilationsfirma för att få hjälp utifrån just dina förutsättningar i ditt hus :)

Denniis Denniis skrev:
Vad skulle det vara för problem med ångplast?

• Gilla
rassih
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad skulle det vara för problem med ångplast?
Det jag läst mig till samt fått från vänner (snickare) är att man inte ska blanda in plast i gamla hus som inte är helt tätt i grunden, speciellt om man har en kallvind eller om huset inte är uppvärmt hela året. Eftersom plasten inte tillåter ev fukt att vandra genom på samma sätt som ångbromsen så kan det hindra gamla hus att torka upp. Eftersom vi har träspån som isolering, vilket kan bli fuktigt emellanåt fick jag rådet att sätta ångbroms.
Jag är som sagt ingen expert utan försöker bara dela med mig det jag fått till mig :)

• Gilla
rassih och 1 till
  • Laddar…
Denniis Denniis skrev:
Det jag läst mig till samt fått från vänner (snickare) är att man inte ska blanda in plast i gamla hus som inte är helt tätt i grunden, speciellt om man har en kallvind eller om huset inte är uppvärmt hela året. Eftersom plasten inte tillåter ev fukt att vandra genom på samma sätt som ångbromsen så kan det hindra gamla hus att torka upp. Eftersom vi har träspån som isolering, vilket kan bli fuktigt emellanåt fick jag rådet att sätta ångbroms.
Jag är som sagt ingen expert utan försöker bara dela med mig det jag fått till mig :)
Vill påstå att det är vidskepelse trots allt. Allt uppfunnet efter 1900 är inte skräp som inte hör hemma i gamla hus.

• Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Undvik övertryck i huset, god ventilation är fuktens fiende. Det viktigaste är att stoppa luftvandring så byggfolie eller vindskydd funkar bra i innertaket, plast eller ej. Med femtitalets sparsamt isolerade (under 200mm) väggar och tak så hinner normal fukt torka ut åt båda håll i ett hus som inte kallställs och har normal uppvärmning.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vill påstå att det är vidskepelse trots allt. Allt uppfunnet efter 1900 är inte skräp som inte hör hemma i gamla hus.
På vilket sätt är det vidskepelse?
Jag är helt enig med dig annars,, använder gärna modernare ting och är ingen bakåtsträvare som vägrar nytt.

Plast fungerar säkert lika bra i många fall, men är man lite osäker så tycker jag iallafall att ångbroms är bättre så ingen fukt riskerar att bli instängd.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BigR BigR skrev:
Undvik övertryck i huset, god ventilation är fuktens fiende. Det viktigaste är att stoppa luftvandring så byggfolie eller vindskydd funkar bra i innertaket, plast eller ej. Med femtitalets sparsamt isolerade (under 200mm) väggar och tak så hinner normal fukt torka ut åt båda håll i ett hus som inte kallställs och har normal uppvärmning.
Okey så lite ångbroms kan inte skada ? Tänkte isolera om för har lite fult problem på vinden ligger endast vindpapp där tänkt isolera om och lägga ångbroms istället på vinden ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.