Nyinflyttade i brf radhus från 80-talet.
Precis plockat bort ett trappräcke där 2 av 3 plugg var lösa i väggen.
Väggen är enkelgips och tidigare satt räcket med 3st Fischer SX10 plugg (universaltyp).
Jag hade hoppats att det räckte att spackla igen hålen, borra och plugga med riktig mollyexpander.
Farsan som är mer påläst och erfaren förespråkar att man istället försöker stärka upp enkelgipsen med trä/plywood på insidan och då skippar plugg. Enkelt i praktiken då det är ett förråd bakom trappväggen man kan kapa ett hål i för att komma åt insidan av gipsväggen.
Vad säger övriga medlemmar?
Tack på förhand
Väggen är enkelgips och tidigare satt räcket med 3st Fischer SX10 plugg (universaltyp).
Jag hade hoppats att det räckte att spackla igen hålen, borra och plugga med riktig mollyexpander.
Farsan som är mer påläst och erfaren förespråkar att man istället försöker stärka upp enkelgipsen med trä/plywood på insidan och då skippar plugg. Enkelt i praktiken då det är ett förråd bakom trappväggen man kan kapa ett hål i för att komma åt insidan av gipsväggen.
Tack på förhand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Ja det blir bättre att kapa ett hål i gipsen och sedan lägga en kortling bakom för trappräcken då dessa utsätts för en del krafter..G Grannjävel skrev:Nyinflyttade i brf radhus från 80-talet.
Tack på förhand
[bild][bild][bild]
Så din far är vis😉
Håller med föregående talare. Molly kommer funka kortsiktigt men ska det hålla så är det kortlingar som gäller
Tack för alla svar. Tyckte själv det var konstigt att räcket satt enbart i enkelgips.
Får stärka upp bakom då. 👍
Får stärka upp bakom då. 👍
Det är säkert ett regelverk i väggen med minst 45 X 95. Ska du som troligt tappesera eller måla om väggen. Så går det att hitta reglarna ( kanske med farsans hjälp ) Knacka på väggen och trycka in en syl för att hitta centrum på en regel, dom brukar sitta med 600 mm C/C , så bara hitta första. Dom håller gott för trappräckesbulten som du visar, om du förborrar i regeln
Vi har OSB och gips och det har inte varit tillräckligt för att sätta räcket i och få det att hålla. En av "de yngre" hade gjort illa foten och skulle ta sig ner för trappan och hängde mellan räcket på väggen och andra sidans räcke som är integrerat i trappan och det sitter numera löst... och då handlar det inte om en storvuxen person...
Jag tror också på att hitta befintliga reglar eller öppna upp och sätta kortlingar - att bara sätta en plywood eller annan skiva bakom gipset håller inte på sikt eller för belastning.
Jag tror också på att hitta befintliga reglar eller öppna upp och sätta kortlingar - att bara sätta en plywood eller annan skiva bakom gipset håller inte på sikt eller för belastning.
Klicka här för att svara