9 011 läst ·
46 svar
9k läst
46 svar
Panel direkt på tretex?
Min vind är fortfarande varmare på natten än vad bostadsyta är under varma perioder på sommaren, men det kanske inte spelar så stor i detta.K karlmb skrev:Ok. Och detta skulle då vara något som blir ett stort problem i vissa hus? Jag gissar att typ alla hus i Sverige får det så på sommaren när solen gassar.
Prova själv att gå upp på din vind.
Och stoppa ner handen i isoleringen.
Om där skulle vara fuktigt (tillåt mig tvivla), vad hindrar fukten att vandra uppåt på natten?
Jag tror att fukten kan vandra uppåt, absolut. Men är det inte fritt uppåt så vill jag iallafall undvika att stänga in ev kondens.
Delar av min vind var inredd med plastmatta och heltäckningsmatta då det användes som sovrum för länge sen av tidigare ägare. Där tvivlar jag på att de kunde andas uppåt.
Jag håller med dig i mycket, men tycker ändå ångbroms känns vettigt när man inte har full koll på hela huset och dess uppbyggnad 🙂
Självklart dumt att lägga plastmatta på kalla sidan (som det ju blir ifall man bor under och inte värmer upp ovanför) Att använda täta material på fel ställe är det nog ingen som argumenterar emot.Denniis skrev:
Att man inte har full koll är ju å andra sidan ingen anledning till att välja öppna material. Det är inte så svårt egentligen. Fukt vandrar åt kalla hållet i en isolerad vägg/tak. Fukt som vandrat igenom hela vägen kommer och kommer ut i ett kallare utrymme kan kondensera och bli till vatten på de kallaste delarna i det utrymmet. Alltså vill man minska fuktvandringen, inte tillåta den med nån slags "andas" argument.
Ett hus ska ventileras, men är ingen lunga.
Där fukt finns ska det ventileras ut på ett säkert sätt. Är man osäker ifall tex ventilationen är tillräcklig på en kallvind så är det aldrig fel att minska fuktvandringen upp till vinden genom att täta rena luftläckage, och minska diffunderande fukt som går igenom byggmaterialen.
Många tror att enda sättet är att ventilera mer eller tom torka luften till stora energikostnader.
Men om ingen fukt finns är det inget som behöver ventileras eller torkas.
Att däremot fortsätta tillföra fukt till vinden i ett gammalt hus genom att tex börja bo i det på modernt vis med höga temperaturer och badrum mm, och sätta ångbroms i taket, ja det kommer att ge mer problem än att sätta plast på samma yta.
Ett tips idag är att sätta billiga temp o hygrometer-enheter på Zigbee som går över ett år på batteri, kostar ca 100 kr st. Då kan man via en app i telefonen enkelt övervaka och se hur fukt och temp ändrar sig över årstiderna och avgöra om man har ett problem eller inte.
Klicka här för att svara