Bygglov
rickard_89: Om man utgår ifrån det som kommuniceras så ser det ut så i alla fall. Det som ständigt är ett problem är att det tar så extremt lång tid att få svar på saker. Som tur är så är kommuner skyldiga att skriva skriftliga saker och ska man utgå ifrån det så är vi på mållinjen. [citat]
Lewdis: [citat] Håller helt med att det inte avgör något. Men vill få lite känsla på vad de 70 kvm skulle kosta. Med avgifter grund osv tickar det på snabbt. Vad är extra utrymme som kanske egentligen inte behövs värt.
jordraketen: Fick en snilleblixt nu. Då markägaren är "jaktidiot" får det ju givetvis bli en "vakkoja för grisjakt" som ungarna får vänta i! 😃
KnockOnWood: Har satt in takfönster en gång, det var nog år 1999. "Mitt i" Göteborg, men på "baksidan" där det inte syntes av andra än bergsbestigare och svampplockare. Inget bygglov, bygganmälan eller någon byråkrati alls. Men det blev bra, och lyste upp ett vindsutrymme. Samt gav en bra utrymningsväg vid eventuell eldsvåda.
sunqan: Enligt skv296 hamnar tomtvärdet på den byggnad som har högst värde. Ett attefallsbostadshus får då en fastighetsavgift som är 0,75% av byggnadens taxeringsvärde, dock max takvärdet. Så om attefallshuset får ett taxeringsvärde på 200000 blir fastighetsavgiften 1500 kronor.
Claes Sörmland: Nu byter vi frågeställning lite. Att avsevärt ändra markens höjdläge kräver marklov. Men inte att gräva i markens yta utan att avsevärt ändra höjdläget, då skulle varenda trädgårdsplantering vara i fara. Boverket: "Inom ett område med detaljplan behöver du oftast marklov för att schakta eller fylla ut marken på ett sätt som avsevärt ändrar markens höjdläge." När vi ändå
slacker: Nu var det ingen rivning jag sökte för senast utan - Fönsterbyte, rivning altan, ny altan, rivning panel, byte ny typ av panel och angav mig själv som KA & Entreprenör. En kontrollplan anser jag vara viktig och den behöver inte vara utförlig - Ett antal punkter som skall kontrolleras genom bygget/rivningens gång så tror jag dom blir nöjda. En sak jag tyckte var konstig är att dom i
Autodidak1: [citat] Tyvärr i princip aldrig. Detaljplan gäller i första hand oavsett vad som byggts tidigare.
Tänka: Jag håller också med Hempularen. Friggebodsreglerna ska inte påverkas om inte de nämns specifikt i avtalet, eftersom avtalet verkar reglera möjligheten till en tät bebyggelsestruktur (och då genom bygglov). Du behöver grannens explicita medgivande för att bygga en friggebod närmare än 4,5 meter från gräns mot grannens fastighet (och du får inte hamna närmare än 4,5 meter från
jonasandero: Jag skall riva ett fritidshus i Göteborg och tänkte kolla om någon har koll på vilka kostnader kommunen tar ut för rivningslov. Jag läser på byggnadsnämndens hemsida (här och här) att avgiften för rivningslov är 2658 kr i vilken startbesked ingår. Är det någon som vet om kommunen tar ut andra avgifter i samband med detta? Typ administrativa kostnader eller kostnader för att
Blwrgrl: [citat] Precis - går det att rulla in/dra bort är det inte bygglovspliktigt oavsett höjd... Sett altaner med staket runt som det sen sätts dessa glasklara plastskivor i spår ovanpå dem till hösten. Vad är skillnaden i om jag hänger upp insynskydd i markistyg där eller vindskydd i skivor i spår som jag missat ta in varje dag?
Jonatan79: Plan 3´s lgh kan ju ha en ingång från trapphus på plan 3 samt en vindstrappa eller liknande (låsbar uppifrån tex) från plan 2. Finns nog olika konstruktiva lösningar på detta.
hempularen: Det tål att påpekas att en förutsättning för hela diskussionen är ju att "stugan" är eller har varit avsedd för bostadsändamål. Är det ett skjul, eller ladugårdsliknande byggnad, så kommer du att få problem med strandskyddsbestämmelserna, då blir det icketrivialt att få ändra ändamål till bostad/fritidshus.
Tänka: Den gamla tråden avsåg äldre plan- och bygglagen (ÄPBL 1987:10). Då vann bygglov aldrig laga kraft och kunde överklagas lång tid efteråt. I nya plan- och bygglagen (PBL 2010:900) så införde man möjligheten att ett beslut vann laga kraft inom en viss tid efter delgivningen. Delgivningen kan ske på olika sätt. Om den boende är i Sverige så använder de flesta Länsstyrelserna så
andhak2802: Hej, gjorde precis detta också. Jag ritade av hela våningen för hand och markerade med ett x var kaminen ska sitta. Glöm inte kontrollplanen, det som bör stå med i kontrollplanen är att installationen kollas, taksäkerheten, golvets bärighet. Finns massa exempel om du googlar på "exempel kontrollplan"
nameloser: ...sedan förstår jag såklart att anslutningskrav för dagvatten etc kan vara en dealbreaker.
Goblinn: Vi har inte kommit så mycket längre. Är så många andra saker som måste ordnas först. Men enl. kommungubben måste vi ha nytt startbesked då vi blir nya byggherrar och det kan jag förstå. Sedan har vi passat på att ändra lite saker vad gäller planlösning och fasad, uppvärmingsalternativ (säljaren hade räknat med ir element - vi ska gräva jordvärme) samt byggkonstruktion
heimlaga: Bygglovsregler behövs men de måste vara vettiga! -Man skall inte bygga på mark som regelbundet översvämmas. Trots det dräller det av knäppskallar som envisas med att bygga på platser som alla i trakten vet att brukar översvämmas. Det finns det profithungriga tomtförsäljare som försöker sälja bostadstomter som ligger under normalnivån för vårfloden i många älvar och åar och
Tänka: Robert-san01 har rätt. Och attefallstillbyggnaden måste vara en tillbyggnad (dvs sammanbyggd med huvudbyggnaden) om 15 kvm bruttoarea och inget utöver det i form av öppenarea eller övrig byggnadsarea. Så fort ett avstånd, öppenarea eller byggnadsarea tillkommer som en följd av åtgärden så blir det en lovpliktig åtgärd. För attefallsreglerna finns inga avvikelser eller dispenser.
BiFuel: Stort tack! Jag vet inte hur mkt snedtak det blir. Troligen lite längst ut i alla fall. Mansardtak minskar ju effekten i alla fall.
Ripper500: Fick starbesked baserat på mina ritningar och kontrollplan, tog sisådär 9,5 veckor. Så totalt 19,5 veckor tog det från ansökan om bygglov. Nu är det dags att söka slutbesked också och där funderar man på hur lång tid det ska ta.
_paul_: Fick ett liknande svar via mail från SBK. Fick följande svar från boverket PBL inte säger något om hur långt markhöjningen måste sträcka sig, utan att man skulle höra med SBK i det specifika fallet.. Får ringa och prata med SBK om det rör sig mest om det rör sig om en permanent höjning eller om de befarar att det är en temporär markhöjning. Vid min fasad skulle passsa med en
Anna_H: Det bestämmer ni själva, så länge det finns en dörr uppe också som kan benämnas och utnyttjas som entré vid behov. Vid ombyggnad (lite beroende på omfattningen) krävs ju nämligen sovrum, badrum och kök, tillgängligt för rullstol, på entréplan.
Tilt: [citat] Ja, det är ett knepigt fall. Men min fråga baserar sig på följande resonemang: om varje huskropp ska bedömas var för sig*, så borde "a" och "b" på min skiss i första inlägget bedömas från sidgatan till höger på skissen. Garage-delen ("d") är däremot svårbedömd; infarten går från gatan rakt ovanför på skissen, där kör även den mesta trafiken och det finns en park
Noell: Anledningen till att grannar tidigare har fått bygga med avvikelse från dp men att det nekas nu är sannolikt för att Plan- och bygglagen har ändrats ett par gånger. På gamla byggnadslagens tid (innan 87) gick det att medge nästan hur mycket avvikelse som helst. Det blev strängare med ÄPBL och ännu strängare med nya PBL. Så om man ska argumentera med att grannar har fått bygga så
Tänka: Du kan ansöka om dispens för flera åtgärder i en och samma dispensansökan för strandskydd. Kostnaden kan variera beroende på kommun och taxa, men oftast blir det nog en och samma klumpsumma. I några fall kan det ha uppstått mer tidskrävande arbete pga inventering mha fältbesök, undersökning av biotoper osv. I huvudsak handlar det om att kommunen gör en tomtplatsavgränsning som