Har en tomt bestående av skräp, sly och träd. Tänkte förbereda tomten inför nybyggnation, vad får jag göra innan vi får bygglov?

- Får jag fälla träden? (till 95% tall och gran, dock några riktigt stora)
- Får jag skrapa av det översta jordlagret för att få bort sly och skräp?
- Får jag provgräva för att se om jag hittar berg?
- Hur långt från tomtgräns får jag rensa tomten?

På tomten finns det även en gammal avloppscistern halvt över mark. Får vi avlägsna denna utan bygglov?
 
Kan inte svara på alla frågorna, Fälla träd får man göra såvida det inte finns bestämmelser i detaljplanen, eller om den saknas, i en områdesplan eller liknande.

Där min mamma hade fritidshus fanns det en bestämmelse att det krävdes tillstånd om man skulle fälla ett träd med mer än 10cm tjock stam, och det beviljades bara om man samtidigt planterade ett träd med minst 10 cm tjock stam.

Tillfälliga gropar får man normalt gräva.

Osäker på det där med att skrapa av, om det kan ses som en del av byggnadsarbetet, så är det nog inte OK. OM du får rensa, fälla träd osv. så finns det normalt inga villkor om närhet till tomtgräns.

Detta gäller då i normalfall, det finns områden med extra starka kulturskydd. Där får man nästan begära marklov, även för att klippa gräset.

Om du har en tomt inom strandskyddat område, så gäller speciella regler, där kan det vara förbjudet att ex. klippa gräs eller på annat sätt utöka hemfridzonen.
 
Claes Sörmland
Kort och gott så får du göra allt detta om inga särskilda regler har införts för området av kommunen. Ring dem! Du måste hålla dig på din fastighet (inom tomtgränserna) och naturligtvis inte förändra mark som du inte äger.

En risk med att skala av ytlagret med stora maskiner är precis som sägs ovan att någon granne får för sig att du har börjar bygga utan bygglov. Informeras då kommunen så så måste de nog öppna ett tillsynsärende och då måste du börja diskutera med en kanske irriterad kommuntjänsteman var gränsen går mellan att hålla det prydligt på sin fastighet och att börja bygga.

Prata med grannarna innan du förändrar deras närmiljö dramatiskt och plötsligt!

Edit:
Boverket har som vanligt en bra sammanfattning: http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/marklov/
 
Redigerat:
  • Gilla
Seroster
  • Laddar…
Grannarna är medvetna om att bygge kommer påbörjas under våren. De skulle nog inte tycka att det vore konstigt om tomten rensades, de ser nog fram emot det då de till tidigare ägare lämnat önskemål om att ta ner ett par tallar på den aktuella fastigheten.

Detaljplanen säger inget om trädfällning, kommunens hemsida tar inte upp det heller. Är lite tveksam till att ta kontakt med kommunen i frågan då man har läst skräckhistorier här om att andra medlemmars kommuner inte har godkänt fällning av alla träd på tomten. Då står man där och kan inget göra utan att riskera böter.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Att du skriver att kommunen tidigare inte har godkänt fällning av alla träd på tomter tyder på att de för vissa områden har beslutat om utökad marklovsplikt. Detta står då i detaljplanerna för de områdena.

En tjänsteman på kommunen har således inte rätt att hitta på egna regler när han får ett telefonsamtal med en fråga om vad som gäller. Politiska beslut gäller och tjänstemannen ska inte tycka och känna utan uppge vilket dokument som gäller. Du behöver heller inte uppge ditt namn eller vilken fastighet det gäller när du tar kontakt med kommunen utan kan bara höra dig för generellet om vad som gäller inom området med den och den detaljplanen.
 
Ursäkta min otydlighet, ändrade:

"Är lite tveksam till att ta kontakt med kommunen i frågan då man har läst skräckhistorier här om att kommunen inte har godkänt fällning av alla träd på tomten."

till

"Är lite tveksam till att ta kontakt med kommunen i frågan då man har läst skräckhistorier här om att andra medlemmars kommuner inte har godkänt fällning av alla träd på tomten."
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Du fixar ju bara iordning gräsmattan som ska vara fin till våren ;)
 
Det jobbigaste är att få upp alla stubbarna, och dem får man avlägsna utan tillstånd. Att schakta bort jord vet jag inte. Bästa tidpunkten är på våren, när det inte är så blöttt. Annars står du med en lerpöl. Jorden kan man lägga på hög för att återanvända. När man väl satt igång och schakta försvinner en del referenspunkter som man behöver när byggnaden ska stakas ut och att markens beskaffenhet ska fastställas inför grundläggningen. Jag tror det räknas som en byggnadsåtgärd som kräver startlov. MVH, PerOF
 
Claes Sörmland
Nu byter vi frågeställning lite. Att avsevärt ändra markens höjdläge kräver marklov. Men inte att gräva i markens yta utan att avsevärt ändra höjdläget, då skulle varenda trädgårdsplantering vara i fara. Boverket:

"Inom ett område med detaljplan behöver du oftast marklov för att schakta eller fylla ut marken på ett sätt som avsevärt ändrar markens höjdläge."

När vi ändå har bytt topic till att diskutera ändring av markens höjdläge; Boverket menar dessutom att om detaljplanen anger ett visst höjdläge för tomten så är det fritt fram att justera markhöjden till denna utan särskilt marklov:

"Om detaljplanen anger att markytan har ett visst höjdläge behöver du inte marklov för att höja eller sänka markytan till den nivå som står i detaljplanen."

Som sagt, detta gäller bara om kommunen inte har utökat marklovsplikten i detaljplanen. Inte heller kan man börja göra markändringar som prövas i samband med bygglovet. Här kanske det också räknas som byggnadsåtgärd när väl bygglovet är på plats?!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.