Hemmakatten
jordraketen skrev:
Luskade lite lätt med Komun idag. Jo det SKA vara bygglov på dylik byggnad! Ca3-4000kr vilket är nästan vad mtrl kostnaden för en ev kur blir.
Det här med 15m2 (friggebod) gäller väl bara en redan bebyggd avstyckad tomt? Eller hur funkar det?
Är ju som sagt inte min tomt utan grannens gamla "åker" det handlar om.

Det är ju själva fan att man inte ska kunna göra det lite säkert för ungarna när dom väntar på bussen till skolan utan att kommun ska krångla.
Det sunda förnuftet där borde väl vara att det är ett bra iniativ att nån ordnar för dom!

Om jag sätter hjul på så räknas det väl inte som byggnad?
Problemet är inte svårlöst. Sök om tillstånd från Trafikverket och bygglov från kommunen. Att hela busskuren inklusive tillstånd kommer att kosta 8-9´är väl värda pengarna för ungarna som får väderskydd. Du kanske t.o.m. kan gå ihop med några grannar som har barn som ska till skolan.

• Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Klart ungarna ska ha en busskur. Bygg och ställ upp den bara. Se till att den är enkel att flytta. Skulle det bli snack från kommunen kan du ordna så att den försvinner på ett par timmar. Nästa gång kommunen är ute och kollar finns det inget att hetsa upp sig över längre. Var antagligen bara en hägring.

VI är lite för regelstyrda i Sverige. Alla samhällen fungerar smidigare med lite civil olydnad. Kör hårt!

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Jag håller med Hemmakatten om att det behövs såväl tillstånd från Trafikverket som bygglov.

Tänk på att busskuren ska utgöra väderskydd för barnen så att de inte behöver stå i regn och blåst. Det innebär att den har väggar och tak som ska stå emot väder och vind. Barnen ska också ha chans att se bussen innan den kommer, och bussen ska kunna se att det finns påstigande, vilket innebär att du inte kan placera den för långt från vägen.

Ställer du en oförankrad konstruktion med väggar inom 12 meter från vägen så riskerar du att den vid starkare blåst utgör en fara för dina och andras barn vid användning, samt att den skulle kunna flyga ut över vägen och orsaka olyckor.

Hellre en ordentlig busskur som är väl förankrad, där du kan känna dig trygg med att dina barn är säkra i den, samt att du inte åker på följderna för de eventuella olyckor du orsakat.

harry73
http://www.trafikverket.se/for-dig-...gar/sakerhetsavstand-vid-byggande-intill-vag/

Efter att jag läste ovanstående länk kom jag fram till att man antingen behöver bygglov eller tillstånd från länsstyrelsen om man vill bygga inom vägens säkerhetszon. Alltså inte Trafikverket och inte både och. Sen varierar säkerhetsavståndet med vägens trafikmängd (ÅDT).
Sedan känns det som att möjligheten för bygglov är små (magkänsla), och är markägaren med på noterna, skulle jag hellre bygga något som man kan flytta och återanvända till något annat än att jag ansöker om bygglov och riskerar att få ett tydligt nej. Har man inte ansökt om bygglov, kan man alltid säga att du inte visste och att du såklart tar bort de direkt, men har du fått avslag på bygglovsansökan kan du inte längre säga att du inte visste.

Det finns dock en viss risk att trafikverket har en entreprenör som städer upp i säkerhetszonen med jämna mellanrum, och att busskuren plötsligt är borta.

Om det nu blir en busskur, tänk på att antingen vrida den så att öppningen är mot det håll där bussen kommer ifrån, eller att den väggen är i glas/plast, så att det syns att barnen är där. I Värmland har de små röda busskurer i korsvirke, de har de nu under några års tid jobbat med att vrida 90 grader så att inte passagerarna blir frånåkta i dåligt väder.

harry73
Montera solceller + ett litet batteri, så att man kan tända en lampa / varningslampa när de sitter och väntar där

Fick en snilleblixt nu. Då markägaren är "jaktidiot" får det ju givetvis bli en "vakkoja för grisjakt" som ungarna får vänta i! 😃

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.