Hej,
Lämnade in en anmälan om eldstad (för kamin) till kommunen i början av september.
Sedan ände ingenting och jag väntade.
Och så till sist tröttnade jag på att vänta och ringde kommunen och frågade vad som händer.
DÅ fick jag besked dagen efter om ett startbesked.
Där står mycket tydligt att jag måste starta inom två år plus att jag fick en räkning på 886kr exkl moms.

Är detta verkligen rimligt att kommunen kan göra såhär?

Vad har de gjort i två månader som de sedan fixade på kortare tid än en dag?
För inte kan det väl vara så att de arbetat med mitt ärende i två månader och att jag sedan ringde som av en slump precis då allt var klart???

Finns det någon instans att klaga på för försumlighet hos kommunens personal?
Eller är de helt allsmäktiga?

Billigt! Var god svälj! Trevlig helg ;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Att kommunalarbetare är ineffektiva är en fördom som besannas gång på gång. Tyvärr tror jag det är hopplöst att klaga då jag antar att ifall det gick så skulle det vara så mycket klagande på kommuner att det borde märkts, men jag hoppas att jag har fel. Ett tips är att gå en sotningskurs så att du kan sota själv, då kan du slippa liknande fakturor som dyker upp regelbundet efter att sotaren varit på besök i 10-15 minuter.

Det var billigt! Jämfört med allt annat vid tex nybygge. Bygger nytt och häpnar hur bra kommunen tar betalt. Helt orimligt för tex bygglov inom detaljplan och utstakning osv. Man är helt maktklös och har inget val än att betala. Hutlösa avgifter per timme. Bitter skattebetalare.

Det är rätt skrämmande att vad som antagligen är några minuters arbete för någon tjänsteman ändå anses billigt av många. Då har kommunen verkligen lyckats. Med tanke på att det är kommunen själva som insisterar på att de ska registrera/godkänna i princip allt så kan man undra varför de ska ta betalt för det. Borde inte detta ingå i kommunal service som allt annat. Det skulle bli ett himla liv ifall en kommunal bibliotekarie (eller telefonist, eller ...) började ta betalt för att utföra vissa arbetsuppgifter, men vad skiljer egentligen de olika ärendena åt.

Någon ska betala och det rimliga är väl att den det berör så långt som möjligt betalar för sig. När det gäller diskussioner om hantverkarnas priser tycker många här på forumet att det är självklart att vi konsumenter ska stå för både inköp att spik, framplockning av material, fikapauser och arbetskläder. Det här är ingen större skillnad.

Så länge kommunen inte betalar lika bra löner som den privata sektorn, så sugs förstås de mest kompetenta medarbetarna dit och kvar blir de med lite mindre... ambitioner, prestanda, etc.

verkare skrev:
För inte kan det väl vara så att de arbetat med mitt ärende i två månader och att jag sedan ringde som av en slump precis då allt var klart???
De har kanske jobbat med andra ärenden? Arbetsmängden är kanske större än du tror...
Det blir tyvär lätt så att den som tjatar, som du till sist gjorde, kommer längre frem i kön.

verkare skrev:
Två alternativ:

1) De har arbetat och arbetat för att ta sig igenom den gigantiska högen ned ärenden i förhållande till personalresurser. När du ringer inser de att ditt ärende har legat för länge och tar tag i det direkt.

2) De har glömt eller tappat bort ditt ärende vilket såklart inte är ok.

Oavsett alternativ så är 886 kr ungefär vad det kostar skattebetalarna att en halvtimme läggs på ditt ärende, vilket väl är rätt rimligt. Och gör det inte omöljligt att de kan greja det till dagen efter när du påminnt dem.

Så frågan är väl varför du isf ska betala mindre och skattebetalarna bekosta din eldstad.

Mikael_L
Noell skrev:
Oavsett alternativ så är 886 kr ungefär vad det kostar skattebetalarna att en halvtimme läggs på ditt ärende, vilket väl är rätt rimligt.
Nope, så mycket kostar inte en halvtimmes jobb.
Då har de isåfall fått overheadkostnaderna helt åt skogen. En halvtimme med en advokat eller privat läkare hamnar där någonstans. Då har dessa yrkeskategorier förutom den vanliga overheaden av administration och lokaler även hjälp-medarbetare som avlönas direkt ifrån timarvodet.

Så 886:- bör motsvara 1,5 timme kommunalarbetarlön.

Detta var ett startbesked, tillkommer det mer kostnader sen när det är klart?

Mikael_L skrev:
Nope, så mycket kostar inte en halvtimmes jobb.
Då har de isåfall fått overheadkostnaderna helt åt skogen. En halvtimme med en advokat eller privat läkare hamnar där någonstans. Då har dessa yrkeskategorier förutom den vanliga overheaden av administration och lokaler även hjälp-medarbetare som avlönas direkt ifrån timarvodet.

Så 886:- bör motsvara 1,5 timme kommunalarbetarlön.

Detta var ett startbesked, tillkommer det mer kostnader sen när det är klart?
Haha oj, tankefel av mig. Nej blir såklart inte 886 för en halvtimme.

Rimliga overheadkostnader har jag ingen aning om. Men verksamheten ska ju vara självfinansierande. Och många kommuner använder en plan- och byggtaxa som baseras på SKLs. Så någon måste ju ha räknat ut något..

Mikael_L
Men visst kan jag väl delvis tycka att 886 spänn inte är så fasligt mycket. Men det är samtidigt lite löjligt också med alla dessa avgifter. Man undrar jag varför detta öht ska behövas behandlas av kommunen.

Och som lite perspektiv på vad saker kostar att få gjort ... och att det från hantverkarhåll brukar låta lite typ att om det inte är minst en tusenlapp att debitera så är det inte ens någon ide att utföra jobbet ...

För ett par veckor sedan beställde jag en begagnad bok från ett internet-antikvariat. Den kostade mig 240 spänn + 35:- i frakt.
Den var ytterst väl inpackad i totalt 4 lager omslag när den anlände, i princip riskfritt att ens Postnord skulle kunnat skada den. :)

Antikvariatet hade alltså köpt boken, fotograferat den, lagt upp bild och beskrivning på hemsidan, administrerat försäljningen och skrivit ut faktura som var medskickad, bokfört transaktionerna, packad boken väl, kört den till posten och tagit en affärsrisk både vid inköpet och vid försäljningen.
För hur mycket pengar då? Ja max 240 spänn i alla fall, men jag vet inte vad den köptes för, så det var kanske bara för en 100:- i täckningsbidrag, vad vet jag.

Ja det är intressant hur vissa klarar att driva sina verksamheter utan att nästan tjäna något alls. :)
Jag betalade i alla fall fakturan innan jag nästan hunnit öppna boken. Sådant här som är gränsande till välgörenhet måste vi uppföra oss jätteschysst mot.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hej igen,
Var kanske en dålig överskift. Egentligen var det inte avgiften jag hade så mycket emot utan handläggningen.
Att man måste ringa och påminna och då fixas det på ett par timmar. Kunde de inte gjort handläggningen med en gång så man slapp vänta? Nu verkar det ju bara vara att skriva ut ett formulär. Och då borde man ju kunna klaga på någonstans att handläggningen är dålig. Nu är detta ju inget viktigt ärende MEN OM det varit ett viktigt ärende som kommunen handlägger, vart klagar man då?

R
verkare skrev:
Nu är detta ju inget viktigt ärende MEN OM det varit ett viktigt ärende som kommunen handlägger, vart klagar man då?
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.