7 413 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Svarstid vid delgivning av bygglov
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
Hej
Jag har suttit många timmar med att leta information om vad det finns för regler när det gäller hantering av bygglov. Närmare bestämt delgivning av beslut och efterföljande svar, men jag hittar tyvärr inte det jag söker och det är ganska viktigt.
När byggnadsnämnden har beviljat ett bygglov med en mindre avvikelse så skickas det ut en delgivning om det aktuella bygglovet till berörda grannar som dom skall svara på. Efter det att dom genom svaret meddelat att dom tagit del av bygglovet så har dom tre veckor på sig att överklaga innan bygglovet vinner laga kraft.
Min fundering är om dom inte svarar, vad händer då?? Hur länge kan man behöva vänta innan bygglovet vinner laga kraft om någon granne inte svarar?
Borde det inte vara så att det finns någon sluttid för svar annars räknas det som om man inte har något att erinra?!?
/Andreas
Jag har suttit många timmar med att leta information om vad det finns för regler när det gäller hantering av bygglov. Närmare bestämt delgivning av beslut och efterföljande svar, men jag hittar tyvärr inte det jag söker och det är ganska viktigt.
När byggnadsnämnden har beviljat ett bygglov med en mindre avvikelse så skickas det ut en delgivning om det aktuella bygglovet till berörda grannar som dom skall svara på. Efter det att dom genom svaret meddelat att dom tagit del av bygglovet så har dom tre veckor på sig att överklaga innan bygglovet vinner laga kraft.
Min fundering är om dom inte svarar, vad händer då?? Hur länge kan man behöva vänta innan bygglovet vinner laga kraft om någon granne inte svarar?
Borde det inte vara så att det finns någon sluttid för svar annars räknas det som om man inte har något att erinra?!?
/Andreas
Medlem
· Västra Götaland
· 19 inlägg
....Dumt system! Väldigt dumt! Det är samma med överklaganstiden, också väldigt dumt! Det borde finnas en sluttid för ett svar så att man kan planera sitt byggptojekt. Likaså om byggloven blir överklagade så borde det finnas en maxtid för prövning så att man kan ta risken med att låta projektet överklagas om man tror på sin sak. I dagsläget så kan det ju ta ganska många år innan man har nått sista instans och då har man kanske redan tröttnat... bara till länstyrelsen tar det minst ett år innan det tas upp... nästan kriminellt!
I nya PBL så blir det bättre.
"41 § [Underrättelse]
Senast dagen efter det att justeringen av protokollet med beslut om
lov eller förhandsbesked har tillkännagetts på kommunens anslagstavla
ska en underrättelse om tillkännagivandet, ett protokollsutdrag med
beslutet och en uppgift om vad den som vill överklaga beslutet måste
göra skickas i brev till
1. sökanden och annan part, om det inte är uppenbart obehövligt, och
2. dem som anges i 25 § och har lämnat synpunkter i ärendet som inte
har blivit tillgodosedda.
Underrättelsen får ske genom delgivning. Sökanden får dock inte
delges enligt 12, 15, 16 eller 17 § delgivningslagen (1970:428).
Ett beslut om lov eller förhandsbesked ska också kungöras genom
ett meddelande i Post- och Inrikes Tidningar. Av meddelandet ska
beslutets huvudsakliga innehåll och var beslutet hålls tillgängligt
framgå. Beslut som har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar ska
anses ha kommit till okända sakägares kännedom vid tidpunkten för
kungörelsen"
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Här i Stockholm så delges inte besluten alls. Om man har en mindre avvikelse så skickar stadsbyggnadskontoret ut handlingarna för grannehörande innan ett beslut tas. Detta oavsett om man själv redan skaffat påskrifter från grannarna. När beslutet fattats så gör kommunen ingenting gentemot grannarna.
Det är tänkbart att hanteringen skiljer sig något när en granne har haft invändningar i grannehörandet.
Det är tänkbart att hanteringen skiljer sig något när en granne har haft invändningar i grannehörandet.
Lånar tråden lite....
Länsstyrelsen har nyligen kommit med beslut i mitt bygglov och den som överklagas skall delges beslutet.
Dock bor denna person andra sidan jorden (dock skriven i sverige) och jag misstänker att det kommer att ta en bra stund innan beslutet når den överklagande samt oklart om delgivningskvittot kommer att skickas tillbaka.
Finns det någon gräns när beslutet vinner laga kraft trots att Länsstyrelsen inte har fått något delgivningskvitto?
Är lite trött på att vänta
Länsstyrelsen har nyligen kommit med beslut i mitt bygglov och den som överklagas skall delges beslutet.
Dock bor denna person andra sidan jorden (dock skriven i sverige) och jag misstänker att det kommer att ta en bra stund innan beslutet når den överklagande samt oklart om delgivningskvittot kommer att skickas tillbaka.
Finns det någon gräns när beslutet vinner laga kraft trots att Länsstyrelsen inte har fått något delgivningskvitto?
Är lite trött på att vänta
Den gamla tråden avsåg äldre plan- och bygglagen (ÄPBL 1987:10). Då vann bygglov aldrig laga kraft och kunde överklagas lång tid efteråt.
I nya plan- och bygglagen (PBL 2010:900) så införde man möjligheten att ett beslut vann laga kraft inom en viss tid efter delgivningen. Delgivningen kan ske på olika sätt.
Om den boende är i Sverige så använder de flesta Länsstyrelserna så kallad förenklad delgivning, dvs att man skickar beslutet samt ett kontrollbrev med några dagars mellanrum till klaganden och byggherren. Har ingen hört av sig inom en viss tid efter det (normalt två veckor för att verifiera att de inte hört av sig angående kontrollbrevet + tre veckor för att de ska ha tid att överklaga) så vinner beslutet laga kraft.
Om den boende är bosatt utomlands så kan inte postgången garanteras till alla ställen, till sådana så delger man ofta med rekommenderade försändelser och delgivningskvitton. Hur man efterföljer att beslutet delgivits beror på hur Länsstyrelsen valt att delge beslutet.
Därför är det bara Länsstyrelsen i ditt län som kan svara på när den klagande kan anses ha blivit delgiven, och när perioden för överklagan startar och slutar.
I nya plan- och bygglagen (PBL 2010:900) så införde man möjligheten att ett beslut vann laga kraft inom en viss tid efter delgivningen. Delgivningen kan ske på olika sätt.
Om den boende är i Sverige så använder de flesta Länsstyrelserna så kallad förenklad delgivning, dvs att man skickar beslutet samt ett kontrollbrev med några dagars mellanrum till klaganden och byggherren. Har ingen hört av sig inom en viss tid efter det (normalt två veckor för att verifiera att de inte hört av sig angående kontrollbrevet + tre veckor för att de ska ha tid att överklaga) så vinner beslutet laga kraft.
Om den boende är bosatt utomlands så kan inte postgången garanteras till alla ställen, till sådana så delger man ofta med rekommenderade försändelser och delgivningskvitton. Hur man efterföljer att beslutet delgivits beror på hur Länsstyrelsen valt att delge beslutet.
Därför är det bara Länsstyrelsen i ditt län som kan svara på när den klagande kan anses ha blivit delgiven, och när perioden för överklagan startar och slutar.
Klicka här för att svara
