Bygglov
lundsbo: Ok. Tack för svar. Trodde vi skulle slippa en sväng till hos grannarna då de nyss fått möjlighet att säga sitt (ingen synpunkt kom in då). Då får vi vänta lite igen.
ktm250: [citat] Det var det jag menade... De kom 1975 och du hade skrivit :Men om bygget strider mot strandskyddsbestämmelser så kan man åka på att riva det oavsett hur gammalt det är. :-)
vanpire: Jag hade en halv övervåning inklusive badrum samt en lofttrappa kvar. Och ja, det räckte för banken.
hempularen: Njaa spinn och spinn, det dök som sagt väldigt brant samtidigt som det girade maximalt, och fortsatte gira under hela dykningen, så det vände aldrig upponer, fick en känsla av att det föll i sidled, en Boeing737. Planet började skaka kraftigt, kändes först som turbulensskakningar, skakningarna ökade i frekvens under dykningen och var mot slutet mer som ett tjutande ljud. Allt löst
hempularen: Ufr bygglovssynpunkt så beror det på höjden. I de flesta fall är en altan som är lägre än ca. 120cm inte bygglovpliktig. Är den under 50 - 60 cm hög, så är den absolut inte bygglovspliktig oavsett övriga omständigheter. Och är den inte bygglovspliktig så spelar det ingen roll hur nära gränsen den byggs. Sedan lite OT. Men att föreningen säger det är OK, blir lite av en
Calle Rosenius: [citat] Gick det igenom? Behövdes någon bygganmälan?
Jonatan79: Anade det, annars hade det varit lite smågirigt, hehe! Blir nog en 50/50 chans att få igenom avvikelsen gissar jag. Om ni inte har brådis testa, annars ta den snabba vägen. Trevlig helg.
artesuave: Tack för många snabba svar! Detaljplanen vann laga kraft 2011 och består av 4 friliggande villor och 15 gruppbyggda småhus. Det här nya området som ligger angränsande med en väg emellan till ett nuvarande område där husen inte är allt för stora. Ser ut som 80-100 kvm enplans med suterrängkällare/garage. Kanske är det så att dem vill att man ska bygga något liknande dessa eller
13th Marine: Någon form av översiktsbild gör det också lättare för oss att se hur området ser ut och vad det kan tänka sig att de invänder mot.
Bettyboop: Tack för alla svar! Låter som en bra idé att boka ett möte. Det lutar åt att skala av antal kvm på nuvuarande hus när nya är byggt och samtidigt flytta det. Verkar så lätt att flytta hus när man googlar och tittar på hur andra gjort men känns som om det blir en kostsam historia även om huset bara ska flyttas några meter på samma tomt. Fattar inte riktigt tekniskt hur det går till
Räknenisse: [citat] Ja, det verkar de flesta som svara ha missat helt. Jag läser TS fråga som ifall möjligheten att bygga upp igen kommer att påverkas av vad han skriver i fastighetsdeklarationen. Och det enkla svaret på det är solklart NEJ. Deklarationen talar bara om för Skatteverket vilka siffror de ska räkna fram taxeringsvärdet på. De vill veta om värdet för fastigheten ska ändras pga att
pacman42: Bra jobbat Claes. Men i praktiken är det som jag skrev i mitt inlägg ovanför i alla fall, dvs: [citat] Och eftersom det också är som jag skrev i samma inlägg: [citat] Så är sannolikheten fortfarande i princip noll för att kunna få igenom detta. Mindre avvikelse ligger på max 10% (enligt många diskussioner här på forumet), så det vill till att max 10% av din byggnadsarea ligger på
hempularen: Det brevet från kommunen tror jag är standard. Även om ett bygglov inte vunnit laga kraft, så kan man börja bygga trots pågående överklagan. Då bygger man på egen risk. Om bygglovet faktiskt vunnit laga kraft, så skall det vara omöjligt att få igenom en överklagan. Men om kommunen har gjort något formellt fel, så kan det visa sig att bygglovet ändå inte vunnit laga kraft. Och
stefancrs: Ändå så ville de först inte bevilja (eller, ja, de ville inte ens pröva ärendet) oss bygglov då vi ville ha en övervåning ovanpå garage. Men det gick bra sen. Efter grannhörande.
hempularen: Mycket beror ju på hur dåliga fönstren är? Fönster från den tiden går oftast att med rätt enkla medel måla om, även om det finns lite gråträ eller tom, sprickor i träet. Om träet på något enstaka ställer verkligen är murket, att du alltså kan plocka bort stora bitar för hand utan verktyg. Så är det ändå relativt billigt att låta åtgärda, så länge det inte är allmänt
hempularen: Det står ju i första inlägget att huset ligger på prickmark, så det har någon lyckats få igenom, eller så har prickmarken kommit till senare efter att huset byggts.
Claes Sörmland: Här hävdas det att våra kommuner inte följer lagen och hittar på egna byggregler som är hårdare än lagen föreskriver: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6650395 Detta utbredda oskick skulle omöjliggöra industriellt byggande och fördyra byggande generellt. Rättschefen på Boverket förtydligar att kommuner inte kan ställa högre krav vid byggande än de
huggan: En sak ni bör kolla iallafall att om ni nu startar en vägförening kommer ni få statliga och kommunala bidrag? Isåfall kan ni ju redan där få hem en bra kaka av kostnaderna. Ska en ny vägförening skapas kommer en vägförättning göras som ger varje fastighet ett andelstal i procent. Dessa används sen när det är dags att räkna ut vad varje fastighet ska betala.
huggan: I princip alla tillverkare av väggskivor har gjort detta och kan hittas på deras hemsidor. Här kan du få en länk med exempel från Gyproc: http://old.gyproc.se/files/download/g/DK_GHI_data.pdf
Tänka: Jag kan tillägga följande: (Svarar lite mer nu när jag inte jobbar inom kommun längre) Jag skrev fram ett positivt förhandsbesked i en kommun, som beslutades av byggnadsnämnden i sagda kommun. Då hade jag utgått ifrån översiktsplan samt det faktum att avsedd lokalisering omgärdades av impediment vilket innebar att man förvisso kunde bruka marken med traktor, men inte med en större
F_man: Japp, men dom riskerar ändå aldrig att försvinna eller få mindre lön. Poängen är att kommunen kan bete sig inprincip hur dom vill, förutsatt att dom inte stöter på någon som orkar bråka om det.
Noell: Det är bara den delen av din fastighet som är planlagd som kvartersmark för bostad som du kan räkna som fastighetstorlek när du ska ansöka om avstyckning. Delen som är planlagd som lokalgata har kommunen eller vägföreningen rätt att lösa in, så då kan du inte räkna med den när du ska stycka av.
Hemmakatten: Mest troligt är att du behöver bygglov oavsett var på tomten du tänker bygga planket.
Johan Gunverth: [citat] Kolla också upp om ev. finns områdesbestämmelser. Dessa ersätter översiktsplan när det inte finns detaljplan och kan reglera typ av markanvändning (fritidshus, åker, bostadshus, kulturhistorisk viktig bebyggelse m.m.), men inte detaljer som byggnadshöjd och andra mått. Saknas områdesbestämmelser är det "fritt fram" med grannars goda minne. Kommunen avgör vilka grannar som
spaxx: Jag har bestämt mig för att bygga enligt regelverket, så slipper jag framtida strul.
HasseTeknik: Det kan det mycket väl vara om packningen mellan VX och höljet är skadat eller om avloppet inte fungerar, så att det blir stående högt med vatten.
hempularen: Jag tror ifs att det fortfarande inte spelar någon roll ur brandskyddssynpunkt, att carport sitter ihop med huset. Däremot så tror jag att det ses som en mindre avvikelse om en fristående carport står nära gränsen, än om en som hänger ihop med huset är nära gränsen. För då ser man det som att huvudbyggnaden står nära gränsen.
Odjuret: Det enklaste är att ta reda på vilka regler som gäller för ditt bygge sedan hittar du ett hus som passar. Att börja med att försöka få igenom avvikelser från DP är enligt mig dumt. Det är sådant som verkligen kan sätta käppar i hjulen. Men det finns ett gäng husförsäljare så att hitta ett hus som passar borde inte vara så svårt. Flera har möjligheten att justera ganska