4 241 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Behövs kontrollansvarig vid rivning av sommarstuga
Jag skall riva en sommarstuga på 35 m2 (inom planlagt område). Det är en enkel konstruktion från 1956 i trä bjälklag/reglar/panel samt tjärpapp på taket. Ingen el finns kvar, isoleringen är sågspån, samt lite rockwoll. Enkelt att få bort material och det finns inga farliga material så som eternit etc. Jag tänker göra jobbet själv.
Behöver man anlita en kontrollansvarig? Kan jag sköta den biten själv? Har olika kommuner olika regler (detta är Göteborgs kommun)? Jag har ju inga certifieringar (förutom byggtekniskt gymnasium, civ ing maskinteknik samt livets skola
)
Fastnade direkt i kommunens e-tjänst då KA skall anges...
Behöver man anlita en kontrollansvarig? Kan jag sköta den biten själv? Har olika kommuner olika regler (detta är Göteborgs kommun)? Jag har ju inga certifieringar (förutom byggtekniskt gymnasium, civ ing maskinteknik samt livets skola
Fastnade direkt i kommunens e-tjänst då KA skall anges...
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Jag skulle prova att ange mig själv som KA på formuläret. och skriv i ngt. kommentarsfält hur du tänker där.
Men, vad är syftet med rivningen? Antar att du sedan tänker bygga nytt? Då lär du behöva en KA, bör kunna vara samma som för rivningen.
Men, vad är syftet med rivningen? Antar att du sedan tänker bygga nytt? Då lär du behöva en KA, bör kunna vara samma som för rivningen.
Jag skall bygga nytt men det kanske kommer ta lite tid innan jag börjar med det projektet. Om jag verkligen behöver en KA så måste man ju vara certifierad som jag fattar det.
Om inte kommunens tjänstemän är alltför nitiska borde du kunna vara det själv.
När jag rev ett garage krävde dom ingen KA alls.
Däremot att jag upprättade (och följde) en kontrollplan där jag uppskattade mängden rivningsfraktioner av olika slag och var jag tänkte göra av dom.
När jag rev ett garage krävde dom ingen KA alls.
Däremot att jag upprättade (och följde) en kontrollplan där jag uppskattade mängden rivningsfraktioner av olika slag och var jag tänkte göra av dom.
OK, bra input. Jag kollar med tjänstemännen så får vi se vad de säger.
Blev tveksam om det var så att jag indirekt betraktades som KA i o m att jag skrev under den där kontrollplanen...
I varje fall var det ingen diskussion om den rollen, eller att den skulle vara extern.
I varje fall var det ingen diskussion om den rollen, eller att den skulle vara extern.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Du har koll på hur det fungerar med fastighetsskatt/avgift?jonasandero skrev:
Om tomten är obebyggd så beskattas den enligt de gamla reglerna, skatten kan då bli i stort sett hur hög som helst.
Japp, det har jag, för befintligt byggnad har värde under 50 kkr dvs jag betalar redan fastighetsskatt. 1% av taxeringsvärdet.hempularen skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Förklara för kommunen hur rivningen ska gå till, ungefär som du gjort. Gör en kontrollplan och var påläst så är chanserna bra att du slipper KA (såna som jag) för småprojekt som detta. Men kommunen har veto i tolkningen av lagen.jonasandero skrev:Jag skall riva en sommarstuga på 35 m2 (inom planlagt område). Det är en enkel konstruktion från 1956 i trä bjälklag/reglar/panel samt tjärpapp på taket. Ingen el finns kvar, isoleringen är sågspån, samt lite rockwoll. Enkelt att få bort material och det finns inga farliga material så som eternit etc. Jag tänker göra jobbet själv.
Behöver man anlita en kontrollansvarig? Kan jag sköta den biten själv? Har olika kommuner olika regler (detta är Göteborgs kommun)? Jag har ju inga certifieringar (förutom byggtekniskt gymnasium, civ ing maskinteknik samt livets skola)
Fastnade direkt i kommunens e-tjänst då KA skall anges...
Tack för goda råd. Precis som autodidakt1 skrev så behövdes inte någon KA efter jag beskrivit ärendet för tjänstemännen. Bara att vänta på lovet.
Nu var det ingen rivning jag sökte för senast utan - Fönsterbyte, rivning altan, ny altan, rivning panel, byte ny typ av panel och angav mig själv som KA & Entreprenör. En kontrollplan anser jag vara viktig och den behöver inte vara utförlig - Ett antal punkter som skall kontrolleras genom bygget/rivningens gång så tror jag dom blir nöjda.
En sak jag tyckte var konstig är att dom i bygglovet krävde bilder på färdigt resultat!?
Man kanske skulle ta och gå en KA på distans 10250:-
En sak jag tyckte var konstig är att dom i bygglovet krävde bilder på färdigt resultat!?
Man kanske skulle ta och gå en KA på distans 10250:-
Klicka här för att svara
