KnockOnWood skrev:
Mycket märkligt resonemang tycker jag!
Utan dörr så finns det ju ingen möjlighet alls att ta sig igenom väggen.
Alltså blir väl inget sämre av att ni gör en dörr, hur smal den än är?

(Är det specifikt för Stockholmsområdet med dessa griniga kravmaskiner till kommunanställda :p )
I Umeå (extrema paragrafryttare som ej vågar frånträda några rekommendationer i BBR) så råkade jag ut för exakt samma grej. Får ej ha 140cm altandörr.
Vi löse det genom att argumentera för att altandörren 3 meter bort leder till samma utrymme och kan således användas av en rullstolsburen person. Synd att en handläggare inte kan räkna ut det själv.

Tack för era tips. Ja jag vet inte varför de ska krångla så. Känns som att det är ett LSS-boende jag ska skapa och inte ett hem :D

En större dörr är inte ett alternativ då det inte kommer bli snyggt. Måste se bra ut i förhållande till rummet och väggen den ska sitta på.

Har skickat iväg ett mail och argumenterat för att tillgängligheten snarare minskar med en inåtgående dörr då rummet i sig inte är så stort och man ska ju helst vilja möblera rummet också. Ett matbord ska få plats i matsalen och med inåtgående dörrar finns det bara 50cm utrymme mellan matsalsmöbler och altandörrarna om dom står öppna och där kommer inga rullstolsburna förbi. Dessutom ut brandsäkerhetspunkt bör alla ytterdörrar öppnas just utåt för att underlätta utrymning. Jag argumenterade även för att uteplatsen går att nå problemfritt ifrån huvudentrén också, man får gå runt huset lite bara på en stenlagd gång.

Får väl se vad dom säger... dörren är redan beställd liksom. :p

Suck och stön. Du har ett imponerande tålamod.

Känns bra att kommunerna använder skattepengarna väl! Eller?

Tålamod och tålamod. Jag vill ha min jävla dörr så som jag planerat bara :D envishet kanske?

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Hur tänker kommunkillen-/tjejen egentligen?

Det vet väl alla att dörrar och fönster monteras i ytterkant av väggen.
Öppnas dörren utåt, så kan den oftast öppnas 180°, men öppnas den inåt så kan den bara öppnas 90°,
för väggen/salningen/nischen tar emot.
Och öppnas den inåt så tar alltså dörrens tjocklek bort uppåt 100 mm av dagöppningen.
Som referens, efter en snabbkoll, ger min inåtgående 90 cm modulmått trädgårdsdörr en öppning av blott 67 cm.

Vad lär de sig på kommunaltjänstemannaskolan egentligen :rolleyes:

Men lugn, gott folk!
Min 21 x 10 utåtgående ytterdörr ger god plats för rullstol och rullator :)

K
Du har nog tyvärr fel där kow.. altandörrar har oftast en broms som begränsar öppnandet till ca. 90 grader även utåt. Tycker att det låter konstigt med kravet, hur motiverar de att den ska öppnas inåt? Handlar det om nivåskillnader? Eller att en handikappad inte ska kunna fall ut?

Thomas_Blekinge skrev:
Varför ens fråga?
Bor man i en stad eller tätbeyggt område kan jag ha viss förståelse för att man vill ha papper på det. Som sagt, är det flera lika hus så är det lätt att någon i området också vill bygga ut och lägger fram argumentet "men han fick ju göra så". Har man då inte bygglov så står dom nog där snart :)

Härute i ingenstans har jag svårt att se behovet av bygglov för en altan.

Exakt som du skriver chrissofsweden.

Grannen bredvid har förresten en utåtgående altandörr i samma storlek på samma plats som vi vill sätta in och dom fick lov för detta 2014. Har påpekat detta till kommunen. (Tänk vad snopet om dom inte haft lov ;) )

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Kan med glädje meddela att tack vare era tips här om bland annat brandsäkerheten samt att jag skickade in en skalenlig skiss på exakt hur jäkla knökat det skulle bli i matsalsrummet om man har en bord där och samtidigt öppna inåtgående dörrar... Så har jag nu fått ett mail om att mitt bygglov kommer bli beviljat med hänsyn till husets förutsättningar. :D:D:D

• Gilla
AnnJepp och 1 till
  • Laddar…
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.