4 916 läst ·
59 svar
5k läst
59 svar
Rätt till avslag/krav på förändring
Sida 1 av 4
Hej!
Fick ett besked för två veckor sedan!
Om man innan ansökan skickar in samt med ansökan skickar in tydliga ritningar där utformning av det man planerar finns med, hur högt det ska vara och även bifogar bilder på befintligt hus vad har då kommunen för skyldigheter?
Man ställer sig positiv till detta och förklarar endast att underlaget inte är komplett dvs redovisat på den nivå de vill. Man begär åtskilliga ändringar och sedan när i princip allt är fullföljt förutom petitesser så slår man ner på allt
bokstavligen, får man arbeta så?
Man har alltså redan från dag 1 vetat om hur det nya ska se ut i alla former och börjar nu att försöka ändra sig. Vi pratar då om att handlingar funnits tillgängliga i många månader.
Finns det ingen lag som säger att kommunen inte får driva ett ärende som de inte har för avsikt att få igenom?
Att man ens kan arbeta på detta vis kan ju knappas vara lagligt!
Man ser alltså till att den som söker bygglovet får betala massvis med pengar för alla ändringar de önskar utan att nämna direkt när handlingarna kommer in att man önskar en annan byggnadshöjd, en annan utformning av diverse saker osv. Man säger att det ska anpassas till hur hus är byggda i ens område, vilket tydlig signalerar att de har bokstavligen talat noll koll eftersom man inom DP har hur olika hus som helst.
1 våning , 2 våningar , 3 våningar. Med källare/utan källare. Med helt olika fasadmaterial. Med helt olika takformer. Med hus från tidigt 1900 tal och även helt nybyggda hus i en helt annan stil. Med helt olika entréer.Med helt olika utformning på garage. Fasadfärg från skrikande rosa till svart. Dvs alla hus är extremt olika. Ingen kulturmärkning eller dylikt givetvis.
Jag vill veta vad jag kan göra och hur medgörlig jag bör vara till några som helst förändringar med tanke på omständigheterna.
Detta har skett av en byggnadsnämnd i södra Stockholm!
Ilskan är total när man vet hur de arbetar.
Fick ett besked för två veckor sedan!
Om man innan ansökan skickar in samt med ansökan skickar in tydliga ritningar där utformning av det man planerar finns med, hur högt det ska vara och även bifogar bilder på befintligt hus vad har då kommunen för skyldigheter?
Man ställer sig positiv till detta och förklarar endast att underlaget inte är komplett dvs redovisat på den nivå de vill. Man begär åtskilliga ändringar och sedan när i princip allt är fullföljt förutom petitesser så slår man ner på allt
bokstavligen, får man arbeta så?
Man har alltså redan från dag 1 vetat om hur det nya ska se ut i alla former och börjar nu att försöka ändra sig. Vi pratar då om att handlingar funnits tillgängliga i många månader.
Finns det ingen lag som säger att kommunen inte får driva ett ärende som de inte har för avsikt att få igenom?
Att man ens kan arbeta på detta vis kan ju knappas vara lagligt!
Man ser alltså till att den som söker bygglovet får betala massvis med pengar för alla ändringar de önskar utan att nämna direkt när handlingarna kommer in att man önskar en annan byggnadshöjd, en annan utformning av diverse saker osv. Man säger att det ska anpassas till hur hus är byggda i ens område, vilket tydlig signalerar att de har bokstavligen talat noll koll eftersom man inom DP har hur olika hus som helst.
1 våning , 2 våningar , 3 våningar. Med källare/utan källare. Med helt olika fasadmaterial. Med helt olika takformer. Med hus från tidigt 1900 tal och även helt nybyggda hus i en helt annan stil. Med helt olika entréer.Med helt olika utformning på garage. Fasadfärg från skrikande rosa till svart. Dvs alla hus är extremt olika. Ingen kulturmärkning eller dylikt givetvis.
Jag vill veta vad jag kan göra och hur medgörlig jag bör vara till några som helst förändringar med tanke på omständigheterna.
Detta har skett av en byggnadsnämnd i södra Stockholm!
Ilskan är total när man vet hur de arbetar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Vad säger detaljplanen? Det är den och PBL de skall följa.
Enklast är nog att du begär att din ansökan prövas av nämnden om handläggarna avslår den. Avslår sedan även nämnden den och du är helt säker på att du följer detaljplanen och PBL överklagar du till länsstyrelsen. De prövar helt utan personliga åsikter utan följer bara lagarna.
Men ditt ärende måste först prövas av nämnden och avslås för att du skall kunna överklaga. Tjänstemännen kan inte neka dig en prövning i nämnden om de själv avslagit din ansökan.
Enklast är nog att du begär att din ansökan prövas av nämnden om handläggarna avslår den. Avslår sedan även nämnden den och du är helt säker på att du följer detaljplanen och PBL överklagar du till länsstyrelsen. De prövar helt utan personliga åsikter utan följer bara lagarna.
Men ditt ärende måste först prövas av nämnden och avslås för att du skall kunna överklaga. Tjänstemännen kan inte neka dig en prövning i nämnden om de själv avslagit din ansökan.
Detaljplanen följs till 100 %. Det står ingenting speciellt om hur ett hus ska se ut eller så. Står bara att man ska följa reglerna kring hur mycket man får bygga, avstånd till gata, maxhöjd, avstånd till granne e.t.c.
Jag har mer kött på benen nu så de ska givetvis få motivera och inte bara "tycka". Med det material jag har är jag övertygad om att de kommer tänka om helt, de kommer helt enkelt förstå att de är ute och cyklar!
Jag har mer kött på benen nu så de ska givetvis få motivera och inte bara "tycka". Med det material jag har är jag övertygad om att de kommer tänka om helt, de kommer helt enkelt förstå att de är ute och cyklar!
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Ta inte den striden. Är du helt säker på att du har rätt begär du att nämnden får pröva ditt ärende. Så länge de inte godkänner på tjänstemanna nivå och du inte tagit det till nämnden så kommer du inte att komma vidare.
De har inte formellt avlagt något för vi har inte haft en diskussion. De har skrivit att de tycker vi ska göra vissa ändringar så nu när vi har allt material vi behöver kommer det nog bli enklare att få dem att mjuka upp.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Men har de inte fattat beslut om er ansökan? Är de fortfarande på stadiet att du skall komplettera ansökan för att de skall kunna behandla den?
Ja precis! Vissa grejer saknas och det kan vi ta. Sedan ska vi förnya handlingarna något. Så ja ännu är det inte klart 
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Kolla om din kommun är med bygglovsalliansen. De har en bra guide för bygglov att följa så alla underlag blir rätt. Om de anser att din ansökan är ofullständig så den inte går att behandla har inget med detaljplan eller PBL att göra.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Skall även tillägga att man har normalt inte diskussioner med de som godkänner bygglov. Det pga att de då kan bli ansvarig för konstruktion, utformning osv och det får de inte bli då deras jobb är att från kommunens sida kontrollera så att du följer lagarna.
Det hade jag hållit med om, men som man hänvisar till tyder det på det i alla fall. Givetvis tröttsamt att behöva rätta deras fel, men under tidens gång har man sett flera missar de gjort både här och där. Så fullgod kunskap inom PBL finns inte i alla fall....Hemmakatten skrev:
Det är det som är skrämmande, eftersom de vill ha ändringar trots att saker ser identiska ut med exempelritningar och mer tydliga än så.Robert-san01 skrev:
I detta fallet måste man ha det eftersom det viset de arbetar på inte är förenligt med PBL på många punkter. När man inte ens lyckas skriva in under vilket lagrum man baserar sitt tänk på- då vet man att de har resonerat mer personligt än enligt PBL.
Läste precis en rapport från Nacka där de tog upp detta och de stod ganska klart och tydligt att den som äger tomten ska i största möjliga mån få bestämma hur det ska se ut. Om huset eller området haft en kulturmärkning hade saken varit en helt annan.
Klart man blir irriterad när de själva uppenbarligen inte vet vilka hus som finns inom samma detaljplan idag, då hade denna "tanke" om förändring inte kommit på kartan. Man känner sig dum som inte bifogade bilder på övriga hus i sin ansökan men det ska man inte behöva göra pga deras okunskap anser jag.
Läste precis en rapport från Nacka där de tog upp detta och de stod ganska klart och tydligt att den som äger tomten ska i största möjliga mån få bestämma hur det ska se ut. Om huset eller området haft en kulturmärkning hade saken varit en helt annan.
Klart man blir irriterad när de själva uppenbarligen inte vet vilka hus som finns inom samma detaljplan idag, då hade denna "tanke" om förändring inte kommit på kartan. Man känner sig dum som inte bifogade bilder på övriga hus i sin ansökan men det ska man inte behöva göra pga deras okunskap anser jag.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 268 inlägg
Att de inte har koll på vilka hus och hur de ser ut runt ditt kan man inte kräva. Det är upp till dig att ta fram referenser, prejudikat mm om du vill få igenom ditt förslag. Och då är vi tillbaka till punkten att handläggarna inte får säga "Gör så här så blir det godkänt".
Det tog mig 10månader att få igenom mitt bygglov. Men det vara bara att lära sig hur systemet funkar och tugga i sig taggtråden. Nu när jag vet hur det funkar går dock allt rätt enkelt och smidigt när jag vill göra en ändring eller anmälan.
Det tog mig 10månader att få igenom mitt bygglov. Men det vara bara att lära sig hur systemet funkar och tugga i sig taggtråden. Nu när jag vet hur det funkar går dock allt rätt enkelt och smidigt när jag vill göra en ändring eller anmälan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 694 inlägg
Det får de väl? Handläggarna är tjänstemän och är där både för vår och politikernas skull. Det var vad jag fick höra när jag bollade med handläggaren som föreslog avslag på vår ansökan om förhandsbesked.Robert-san01 skrev: