7 952 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Bygglov för "mobil" busskur?
Sida 1 av 3
funderar på att bygga en busskur till ungarna. Den kommer i så fall placeras på grannens mark med muntligt tillstånd av han. Ca 1.5x2m stor, utanför planlagt område 5m från Trafikverks väg.
Kommer bara att ställas på betongplattor, dvs inte fast förankrad i marken.
Frågan är: behövs det bygglov till detta?
Kommer bara att ställas på betongplattor, dvs inte fast förankrad i marken.
Frågan är: behövs det bygglov till detta?
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Kan det bli en friggebod till grannens hus?
Du kan inte bygga något alls på annans mark utan tillstånd. Men fråga Trafikverket. Här har några grannar, efter tillåtelse av Trafikverket (och kommunen antar jag), för några år sedan byggt en busskur vid busshållplatsen.
Det kan krävas tillstånd från Trafikverket enligt 43 § Väglagen. Trafikverket har synpunkter på bebyggelse inom det så kallade bebyggelsefria avståndet (ofta mellan 12 och 30 meter), även om det rör sig om ett väderskydd.
Vad avser bygglov så är det formellt en bygglovpliktig åtgärd. Väderskyddet enligt beskrivningen i tråden uppfyller inga av villkoren för bygglovbefriade åtgärder. Att det är flyttbart är inget undantag, såvida du inte bara avser att ha det uppe några veckor och sedan flytta bort det helt. Att ha ett väderskydd som inte är fast förankrat i någonting bara fem meter från väg låter för övrigt riskabelt.
Vad avser bygglov så är det formellt en bygglovpliktig åtgärd. Väderskyddet enligt beskrivningen i tråden uppfyller inga av villkoren för bygglovbefriade åtgärder. Att det är flyttbart är inget undantag, såvida du inte bara avser att ha det uppe några veckor och sedan flytta bort det helt. Att ha ett väderskydd som inte är fast förankrat i någonting bara fem meter från väg låter för övrigt riskabelt.
Håller du dig inom 15kvm och 4m från tomtgränsen / vägen så borde det inte vara några problem. Jag tror inte det finns någon regel om att det måste vara minst 4 vägger... Men det är lugnt... Då kan du sätta in två stora dörrar...
Mer än att du bygger på grannens mark vilket kan innebära problem av andra slag....
Mer än att du bygger på grannens mark vilket kan innebära problem av andra slag....
Luskade lite lätt med Komun idag. Jo det SKA vara bygglov på dylik byggnad! Ca3-4000kr vilket är nästan vad mtrl kostnaden för en ev kur blir.
Det här med 15m2 (friggebod) gäller väl bara en redan bebyggd avstyckad tomt? Eller hur funkar det?
Är ju som sagt inte min tomt utan grannens gamla "åker" det handlar om.
Det är ju själva fan att man inte ska kunna göra det lite säkert för ungarna när dom väntar på bussen till skolan utan att kommun ska krångla.
Det sunda förnuftet där borde väl vara att det är ett bra iniativ att nån ordnar för dom!
Om jag sätter hjul på så räknas det väl inte som byggnad?
Det här med 15m2 (friggebod) gäller väl bara en redan bebyggd avstyckad tomt? Eller hur funkar det?
Är ju som sagt inte min tomt utan grannens gamla "åker" det handlar om.
Det är ju själva fan att man inte ska kunna göra det lite säkert för ungarna när dom väntar på bussen till skolan utan att kommun ska krångla.
Det sunda förnuftet där borde väl vara att det är ett bra iniativ att nån ordnar för dom!
Om jag sätter hjul på så räknas det väl inte som byggnad?
Ja alla vettiga? förslag mottages!
Var går gränsen för om ungarna råkar bygga en "koja" där?
Var går gränsen för om ungarna råkar bygga en "koja" där?
Man brukar säga att lekstugor inte kräver bygglov eftersom (vuxna) människor inte kan uppehålla sig (stående) i dem.
Bygg busskuren 150 cm hög. Små barn kan stå i den, de lite större kan sitta.
