4 228 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Bygga nära avloppsledning (servitut)
Medlem
· Västra Götaland
· 124 inlägg
Hur nära får man bygga hus/garage från en avloppsledning?
Senaste dagarna har varit lite turbulenta. Efter en lång tids hus-/tomtletande fann vi äntligen ett bra hus med en bonustomt på 3000 platt fin gräsmatta. Vi såg direkt potentialen att flytta in i det befintliga huset för att sen stycka av den stora "extra" gräsmattan för att bygga nytt hus på. Vi fick en förhandsvisning i torsdags och dagen efter blev det intensiv budgivning och igår, lördag, skrevs det kontrakt. Allt har skett extremt spontant och snabbt. Under kontraktskrivningen blev vi informerade att det finns ett servitut på avloppsledning som går tvärs över tomten i vänsterkant som leder till en av grannarna. Som okunniga förstagångsköpare hade vi dålig koll på hur sånt fungerade men ledningen skulle tydligen gå så långt i vänsterkant att det inte är något problem. Men när vi tittar nu i efterhand är närmare halva tomten obyggbar.
Hur nära får man bygga? Kan vi gräva upp och dra om ledningarna?
Senaste dagarna har varit lite turbulenta. Efter en lång tids hus-/tomtletande fann vi äntligen ett bra hus med en bonustomt på 3000 platt fin gräsmatta. Vi såg direkt potentialen att flytta in i det befintliga huset för att sen stycka av den stora "extra" gräsmattan för att bygga nytt hus på. Vi fick en förhandsvisning i torsdags och dagen efter blev det intensiv budgivning och igår, lördag, skrevs det kontrakt. Allt har skett extremt spontant och snabbt. Under kontraktskrivningen blev vi informerade att det finns ett servitut på avloppsledning som går tvärs över tomten i vänsterkant som leder till en av grannarna. Som okunniga förstagångsköpare hade vi dålig koll på hur sånt fungerade men ledningen skulle tydligen gå så långt i vänsterkant att det inte är något problem. Men när vi tittar nu i efterhand är närmare halva tomten obyggbar.
Hur nära får man bygga? Kan vi gräva upp och dra om ledningarna?
Medlem
· Västra Götaland
· 124 inlägg
Jag har servitutet flera gånger och det står inget om byggnation alls.
Medlem
· Västra Götaland
· 124 inlägg
Servituten är gamla och svåra att förstå. Nu när jag bläddrar igenom alla papper tolkar jag det faktiskt som att det inte är ett avlopp utan en ledning med vatten från en borrade brunn. Inte alls som mäklaren sa. Jag får nog ringa honom och dubbelkolla...
Problemet kvarstår dock antar jag. Det står inget om att det hindrar framtida byggnation men ska de någon gång byta ut rören är det ju svårt om det står ett hus ovanpå.
Problemet kvarstår dock antar jag. Det står inget om att det hindrar framtida byggnation men ska de någon gång byta ut rören är det ju svårt om det står ett hus ovanpå.
Du får givetvis inte bygga något i närheten av ledningen som förhindrar underhåll oavsett om det framgår i skrivelsen eller ej.Andreas266 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 124 inlägg
Klicka här för att svara