Hej!
Jag och min sambo planerar ett husprojekt. Vi har tillgång till mark som mina föräldrar äger där vi önskar att stycka av en tomt. Det finns i dagsläget inga detaljplaner eller andra program som gäller i området. När vi ansökte om förhandsbesked så fick vi beskedet att det pågår ett planprogram i området. Detta program har pågått sen 2015 och skulle vara klart i maj 2018. Men det skjuts hela tiden fram i tiden och nu så verkar det som att de ska jobba vidare med det i november 2018. Då detta ännu inte har kommit ut på samråd så vet vi inte vad de vill göra med programmet. Vi har fått info om att det är ett bevarelseprogram (då detta är på landsbygden) men inte mer info än så. Vi skickade i mars 2018 in en ansökan om förhandsbesked men fick i juli ett besked där de önskar att vi drar tillbaka den tills allt är klart, alternativt så skulle vi få avslag på den.

Nu till mina frågor:
-Hur styrande är ett planprogram? (observera att det inte är en detaljplan som de ska göra, det har de varit tydliga med att det inte är målet) Kan det ha stor påverkan på vår placering av hus och om vi får bygga över huvud taget?
-Vad ska man göra om de fortsätter att skjuta på programmet? Vi har som målsättning att börja bygga hösten 2019 och innan dess ska både avstyckning och bygglov vara klart (vilket tar lång tid).

Jag är enormt tacksam för alla tips och erfarenheter som ni har.
 
I ett planprogram brukar man utreda lite struktur på bebyggelse och hur man tänker kring ev nyetablering med dragning av vägar osv.

Fördelarna är att ni kan få en fingervisning om hur de tänker med fortsatt etablering och att ni då kan anpassa er tänka byggnad till det. Även om planprogrammet i sig inte är styrande så är det ganska lätt att förankra planerna i lagstiftning med hänvisning till befintlig bebyggelse, åkermarker, anpassning till landskapet osv.

Jag skulle säga att det snarare kan gynna er då ni får bättre koll på vilka förutsättningar och "värden" ni ska förhålla er till för att få igenom ert bygglov.

Jag skulle personligen kräva ett beslut då detta kan överklagas samt att kommunen då tvingas motivera orsakerna till avslaget.

Om det är områdesbestämmelser de håller på med kan ni dessutom undvika ytterligare förhalning av ärendet med hänvisning till:
9 kap 28 § Om ett ärende om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd eller av ett påbörjat arbete för att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, får byggnadsnämnden besluta att ärendet om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän frågan om expropriationstillstånd har avgjorts eller planarbetet har avslutats. Om kommunen inte har avslutat planarbetet inom två år från det att ansökningen om lov eller förhandsbesked kom in till byggnadsnämnden, ska dock ärendet om lov eller förhandsbesked avgöras utan dröjsmål.
 
  • Gilla
MikaelKberg
  • Laddar…
Det finns nog en överhängande risk att de när plqanprogrammet är klart, kan komma att börja eller förbereda för nästa nivå av planearbete osv. Och därmed neka med samma argument. Sådant här kan pågå 20 - 30 år (egen erfarenhet).
 
H hempularen skrev:
Det finns nog en överhängande risk att de när plqanprogrammet är klart, kan komma att börja eller förbereda för nästa nivå av planearbete osv. Och därmed neka med samma argument. Sådant här kan pågå 20 - 30 år (egen erfarenhet).
Därför det är bra att hänvisa till PBL 9 kap 28 §.
 
Hemmakatten
Vår erfarenhet är att det under ett detaljplanearbete nekas alla som ansöker om bygglov. Detta eftersom man vill ha en samsyn om hur tomterna ska se ut och hur husen placeras.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vår erfarenhet är att det under ett detaljplanearbete nekas alla som ansöker om bygglov. Detta eftersom man vill ha en samsyn om hur tomterna ska se ut och hur husen placeras.
Vi har varit väldigt noga med att fråga om det är en detaljplan eller ett planprogram som de ska göra. Och de har skriftligen uttryckt att det endast är ett planprogram. Däremot så arbetar de med detta parallellt med en annan detaljplan som är i närheten av området. Denna detaljplan har fått mycket kritik ifrån boende i området så det känns som att det kommer att dra ut på tiden och därmed även dra ut på tiden för vårt planprogram...
 
A Alias_Olle skrev:
I ett planprogram brukar man utreda lite struktur på bebyggelse och hur man tänker kring ev nyetablering med dragning av vägar osv.

Fördelarna är att ni kan få en fingervisning om hur de tänker med fortsatt etablering och att ni då kan anpassa er tänka byggnad till det. Även om planprogrammet i sig inte är styrande så är det ganska lätt att förankra planerna i lagstiftning med hänvisning till befintlig bebyggelse, åkermarker, anpassning till landskapet osv.

Jag skulle säga att det snarare kan gynna er då ni får bättre koll på vilka förutsättningar och "värden" ni ska förhålla er till för att få igenom ert bygglov.

Jag skulle personligen kräva ett beslut då detta kan överklagas samt att kommunen då tvingas motivera orsakerna till avslaget.

Om det är områdesbestämmelser de håller på med kan ni dessutom undvika ytterligare förhalning av ärendet med hänvisning till:
9 kap 28 § Om ett ärende om lov eller förhandsbesked avser en byggnad eller ett markområde som omfattas av en ansökan om expropriationstillstånd eller av ett påbörjat arbete för att anta, ändra eller upphäva en detaljplan eller områdesbestämmelser, får byggnadsnämnden besluta att ärendet om lov eller förhandsbesked inte ska avgöras förrän frågan om expropriationstillstånd har avgjorts eller planarbetet har avslutats. Om kommunen inte har avslutat planarbetet inom två år från det att ansökningen om lov eller förhandsbesked kom in till byggnadsnämnden, ska dock ärendet om lov eller förhandsbesked avgöras utan dröjsmål.
Tack för ett bra och utförligt svar!
Vi ansökte i mars och fick i juli ett svar att de önskar att vi drar tillbaka vår ansökan då den annars kommer att avslås pga. det pågående arbetet. Efter att ha pratat med vår handledare så drog vi tillbaka vår ansökan. Tror du att detta var dumt gjort med tanke på lagen du hänvisade till ovan? Om programmet drar ut på tiden så kommer de antagligen hänvisa till vår senaste ansökan och den som vi drog tillbaka inte gäller längre. Eller tänker jag fel? Isf. känns det som att vi blivit lite "lurade" då vi tydligt frågade om det fanns någon som skulle kunna vara negativt om vi drar tillbaka ansökan. Vilket de menade på att det inte fanns.
 
Men planprogram är väl (tror jag) ett första steg mot en detaljplan?

Där vi hade sommarstuga när jag var liten, så började man ett planearbete i mitten på 80 talet. När vi sålde huset 2010 i samband med att mamma gick bort så var detaljplanen fortfarande under arbete. Den var då i stadiet att den "skall klubbas om 6 månader", så lät det sedan 90 talet, fast i början var det "nästa år" under några år.

Det här var inget problem för oss som redan hade hus i området, men det strulade till det för en hel del andra. Folk fick bygga men bara enligt sommarstugeregler som fanns i en områdesplan (eller vad den nu hette), med max 60 kvm byggyta osv. Den nya detaljplanen utlovades tillåta 160 kvm. Där var en i området som byggde på två tomter, halva huset på ena tomten, andra halvan på den andra.
 
Det finns en annan tråd här där någon försökt hänvisa till PBL 9 kap 28 §. Men där vägrades bygglov eftersom kommunen hade för avsikt att påbörja detaljplanearbete i någon obestämd framtid. Tydligen gäller bara PBL 9 kap 28 § om planearbetet har påbörjats. Innan det påbörjats kan de tydligen neka bygglov hur länge som helst.
 
H hempularen skrev:
Men planprogram är väl (tror jag) ett första steg mot en detaljplan?

Där vi hade sommarstuga när jag var liten, så började man ett planearbete i mitten på 80 talet. När vi sålde huset 2010 i samband med att mamma gick bort så var detaljplanen fortfarande under arbete. Den var då i stadiet att den "skall klubbas om 6 månader", så lät det sedan 90 talet, fast i början var det "nästa år" under några år.

Det här var inget problem för oss som redan hade hus i området, men det strulade till det för en hel del andra. Folk fick bygga men bara enligt sommarstugeregler som fanns i en områdesplan (eller vad den nu hette), med max 60 kvm byggyta osv. Den nya detaljplanen utlovades tillåta 160 kvm. Där var en i området som byggde på två tomter, halva huset på ena tomten, andra halvan på den andra.
H hempularen skrev:
Det finns en annan tråd här där någon försökt hänvisa till PBL 9 kap 28 §. Men där vägrades bygglov eftersom kommunen hade för avsikt att påbörja detaljplanearbete i någon obestämd framtid. Tydligen gäller bara PBL 9 kap 28 § om planearbetet har påbörjats. Innan det påbörjats kan de tydligen neka bygglov hur länge som helst.
Yes, ett planprogram är ett första steg mot detaljplan.

Absolut, 28 § gäller bara om planarbetet är påbörjat, det står även i texten. Men är inget arbete påbörjat måste de hänvisa till andra anledningar till varför platsen inte är lämplig att bebygga och då har man iallafall ett beslut som går att överklaga. Då har man deras motiveringar svart på vitt och kan då gå vidare med alternativa lösningar eller försöka hitta argument som inte stödjer deras resonemang i en överklagan.

Personligen föredrar jag att ha ett beslut, eftersom det ofta är väldigt lätt att säga något men ibland svårare att faktiskt förankra något i lagstiftning och motivera det i ett beslut. Speciellt när det är något "som är på gång" eller utanför detaljplan då det är bedömningar som gäller.
 
A Alias_Olle skrev:
Yes, ett planprogram är ett första steg mot detaljplan.

Absolut, 28 § gäller bara om planarbetet är påbörjat, det står även i texten. Men är inget arbete påbörjat måste de hänvisa till andra anledningar till varför platsen inte är lämplig att bebygga och då har man iallafall ett beslut som går att överklaga. Då har man deras motiveringar svart på vitt och kan då gå vidare med alternativa lösningar eller försöka hitta argument som inte stödjer deras resonemang i en överklagan.

Personligen föredrar jag att ha ett beslut, eftersom det ofta är väldigt lätt att säga något men ibland svårare att faktiskt förankra något i lagstiftning och motivera det i ett beslut. Speciellt när det är något "som är på gång" eller utanför detaljplan då det är bedömningar som gäller.
I tråden, som jag inte hittar nu. Så nekades bygglov (eller avstyckning, osäker) pga. att kommunen såg ett behov att detaljplanera området. Men kommunen sade också att de inte prioriterade att detaljplanera området, och kunde därför inte ange någon tidplan.
 
Så hände det oss iaf...

Ville stycka av och bygga på åkermark, men fick inte för att de ville hushålla med marken och ansåg att det därmed behövde detaljplaneras. Även om de inte har någon som helst tanke på att detaljplanera de närmaste 10åren...
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så hände det oss iaf...

Ville stycka av och bygga på åkermark, men fick inte för att de ville hushålla med marken och ansåg att det därmed behövde detaljplaneras. Även om de inte har någon som helst tanke på att detaljplanera de närmaste 10åren...
Att bygga på åkermark är dock problematiskt speciellt i Skåne. LS går ju in direkt och slår ner alla sådana försök.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.