Inom en fastställd detaljplan upprättad för fritidsboende vill jag ändra en tomt till användning för fast boende. Planen är belägen ca 2 km från huvudväg, anslutningsvägen (vägförening- klarar lastbilstrafik- timmertransportväg). Området har renhållning, återvinningsstation, snöröjning samt postutbärning.Jag känner till vissa problem som kan uppstå men min undring är om någon på forumet gjort denna ändring?

Inget stoppar dig att ni bosätter er permanent i en stuga/hus väl? Eller är det arrende, typ kolonilotter?

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Att folk flyttar in som permanentboende i sina fritidshus kan ingen detaljplan göra något åt. Däremot brukar dessa planer begränsa byggnadernas storlek rätt avsevärt och det kan vara svårt att få bygglov för utbyggnader etc som man kanske vill ha som permanentboende. Det går att detaljplaneändra en enskild fastighet, sök på " frimärksplan " men det brukar vara en dyr historia.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget stoppar dig att ni bosätter er permanent i en stuga/hus väl? Eller är det arrende, typ kolonilotter?
Detaljplan med förutsättning "Ej för fast bosättning". Dessutom krävs bygglov för ändrad boendeform.

Som jag förstått det så kan bygglovsmyndigheten inte beivra om du bosätter dig i ett fritidshus, däremot så kan nog neka i stort sett vilka bygglovspliktiga åtgärder som helst om du bor permanent.

Ofta finns det skrivningar i översiktsplan eller andra högre planer om att området skall vara för fritidshus. Då tror jag inte du kan få detaljplanen ändrad så den strider mot den högre planen.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som jag förstått det så kan bygglovsmyndigheten inte beivra om du bosätter dig i ett fritidshus, däremot så kan nog neka i stort sett vilka bygglovspliktiga åtgärder som helst om du bor permanent.

Ofta finns det skrivningar i översiktsplan eller andra högre planer om att området skall vara för fritidshus. Då tror jag inte du kan få detaljplanen ändrad så den strider mot den högre planen.
Skrivningen står i detaljplanen.

S seniorkonsult skrev:
Skrivningen står i detaljplanen.
Om du bosätter dig permanent bor du olagligt. Det krävs ändrat bygglov för att bo permanent. Tillgänglighetskrav, energikrav mm. Vite kan föreläggas såvitt jag förstått om BN vill trilskas.

Det är troligen så att kommunen kan ställa viteskrav om du flyttar in i ett fritidshus, men jag har aldrig hört talas om det görs. Och det är ett väldigt vanligt "brott".

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Om du bosätter dig permanent bor du olagligt. Det krävs ändrat bygglov för att bo permanent. Tillgänglighetskrav, energikrav mm. Vite kan föreläggas såvitt jag förstått om BN vill trilskas.
I ett vanligt fritidshusområde utan DP krävs inget bygglov för att bo permanent, heller inga tillgänglighets eller energikrav ska uppfyllas.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I ett vanligt fritidshusområde utan DP krävs inget bygglov för att bo permanent, heller inga tillgänglighets eller energikrav ska uppfyllas.
Här är detaljplan. Läs första inlägget. Det krävs alltid bygglov för att ändra användning!

S seniorkonsult skrev:
Här är detaljplan. Läs första inlägget. Det krävs alltid bygglov för att ändra användning!
Jag undrar om du verkligen inte har fått detta om bakfoten.
Om man bor i en bostad varje eller varannan dag är ingen skillnad i hur fastigheten/byggnaden används.
Numera finns ingen klassificeringsskillnad mellan "permanenthus" och "fritidshus".

Så det är bara att bo!
Hur skulle förresten en pensionär göra, som inte arbetar, och per definition inte heller har någon "fritid" :)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hemmakatten
Som sagts tidigare i tråden. Du kan utan vidare problem bosätta dig i ett fritidshus. Ingen kan hindra dig.

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten: var har du läst det? Nej men du kan få vite då du bor olagligt. Man kan tycka att man får bo var man vill, även jag. Men du måste väl ha en adress? Du får inte skriva dig på en fritidsbostadsadress. Du kan inte skriva dig på en postbox-har försökt. (här i alla fall). Däremot får jag ha en sommaradress. Mantalsskrivningsadressen är där du stadigvarande vistas (bor). I Finland max 3 mån i sommarbostaden. Knäppt. Du får pension, kommunpapper, taxbevis och allt möjligt till din bostadsadress. Kanske ett tält i Sherwodskogen medpost till Hemmakatten?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag undrar om du verkligen inte har fått detta om bakfoten.
Om man bor i en bostad varje eller varannan dag är ingen skillnad i hur fastigheten/byggnaden används.
Numera finns ingen klassificeringsskillnad mellan "permanenthus" och "fritidshus".

Så det är bara att bo!
Hur skulle förresten en pensionär göra, som inte arbetar, och per definition inte heller har någon "fritid" :)
Undrar vem som fått saker om bakfoten. Länka gärna trxt från Plan och Bygglagen till mig där byggnad för permanentboende jämställs med fritidsboende betr handikapp, energi, tillgänglighet mm. Bostad med max två lgh innan föregåene krav krävs. Boendets status avgörs inte av vilket tillstånd man befinnersig i. Om man är sjuk klassas alltså boendet som sjukhus?

Redigerat:
S seniorkonsult skrev:
Mantalsskrivningsadressen är där du stadigvarande vistas (bor). I Finland max 3 mån i sommarbostaden.
Nu pratar vi väl om Sverige, trodde jag i alla fall.
Hur det är i Finland eller på Sri Lanka är väl irrelevant här?

S seniorkonsult skrev:
Men du måste väl ha en adress? Du får inte skriva dig på en fritidsbostadsadress.
Ett exempel: år 2010 flyttade jag ifrån min tidigare bostad I Gbg till en fritidsbostad i Halland. Folkbokföring mm var inga som helst problem. Efter ett drygt halvår flyttade jag vidare till min nuvarande bostad.
Problem? Inget som helst!

S seniorkonsult skrev:
Undrar vem som fått saker om bakfoten. Länka gärna trxt från Plan och Bygglagen till mig där byggnad för permanentboende jämställs med fritidsboende
Det räcker att du tittar på skatteverkets taxeringsbeslut om fastigheten där du bor.
Numera heter det "220 Småhusenhet, bebyggd.
T.ex. år 2009 hette det antingen
"220 Småhus, helårsbostad" eller "221 Småhusenhet, fritidsbostad".
Men från och med 2015 gäller följande:
Typkoder för småhus
Vid taxeringen av småhus 2015 slopas typkoden för fritidshus. Alla småhus, oavsett om det är permanentboende eller fritidshus, kommer att klassificeras som småhus. En annan förändring är att fyra av de tidigare typkoderna för småhus tas bort och en ny kod för småhus på ofri grund införs.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.