12 824 läst ·
6 svar
13k läst
6 svar
Bygglovshandlingar med gratisverktyg
Hej,
Jag har nyligen lämnat in (digitala) bygglovshandlingar uteslutande skapade med gratisverktyg. Med detta inlägg tänkte jag efterlämna en instruktion för den som vill följa mina spår då det inte var helt enkelt.
Jag skrev min instruktion i Google Docs för att säker tillgänglighet. Ni hittar den här.
För att sammanfatta verktygen:
ps. Jag vet att mina mallar innehåller mycket mer än bygglovhandläggare kräver, men min erfarenhet är att de uppskattar de extra ritningarna (som ändå plockas ur verktyget utan extra insats)
Jag har nyligen lämnat in (digitala) bygglovshandlingar uteslutande skapade med gratisverktyg. Med detta inlägg tänkte jag efterlämna en instruktion för den som vill följa mina spår då det inte var helt enkelt.
Jag skrev min instruktion i Google Docs för att säker tillgänglighet. Ni hittar den här.
- Ritningar: Trimble SketchUp Make, 2017 (Fd. Google SketchUp)
- Mallar: Google Presentation
- PDF Utskrift: PrimoPDF
- PDF Rotering: Smallpdf / pdf2go
- PDF Sammanslagning (skriva ut ritning på mall): PDFLabs, pdftk
- Om ni hittar fel, vänligen kommentera.
- Om ni har bättre verktyg, dela med er
- Om någon söker ritningar för enplans hus i vinkel (BOA: 118 m2, BYA 156 m2, Altan under tak 17m2, Loft 16,5 m2 - skicka ett PM så får jag överväga delning. ds.
ps. Jag vet att mina mallar innehåller mycket mer än bygglovhandläggare kräver, men min erfarenhet är att de uppskattar de extra ritningarna (som ändå plockas ur verktyget utan extra insats)
Om du nu redan kan använda SketchUp, varför skulle du inte kunna göra situationsplanen där också?M Marcus Karlsson skrev:Hej,
Notera att jag ännu inte lämnat in situationsplan då jag ännu väntar på en digital nybyggnadskarta. När den kommit får jag leta efter gratis 2D CAD / RIT verktyg för att skapa även denna digitalt. Huvudspår just nu är Inkscape, men jag vet ännu inte om det kommer fungera.
- Ritningar: Trimble SketchUp Make, 2017 (Fd. Google SketchUp)
- Mallar: Google Presentation
- PDF Utskrift: PrimoPDF
- PDF Rotering: Smallpdf / pdf2go
- PDF Sammanslagning (skriva ut ritning på mall): PDFLabs, pdftk
Mvh, Marcus
- Om ni hittar fel, vänligen kommentera.
- Om ni har bättre verktyg, dela med er
- Om någon söker ritningar för enplans hus i vinkel (BOA: 118 m2, BYA 156 m2, Altan under tak 17m2, Loft 16,5 m2 - skicka ett PM så får jag överväga delning. ds.
Mvh
Micke
Hej,P Pyromanapa skrev:
Mina försök att importera nybyggnadskartor in i SketchUp har inte varit lyckosamma.Skalorna har blivit helgalna. Men, jag har inte haft några "bra" filer att jobba med. Hittade bara någon enstaka nybyggnadskarta när jag som jag använde som exempel; och den fick jag inte in i SketchUp på ett bra sätt.
Om något gjort denna resa så mottages tips på hur man gör med stor tacksamhet. Så fort jag fått "min" nybyggnadskarta så börjar jag experimentera...
Och...import av DWG är enbart möjligt i pro versionen i SketchUp Make; dvs inte längre gratis.
Mvh, Marcus
Redigerat:
M Marcus Karlsson skrev:Hej,
Mina försök att importera nybyggnadskartor in i SketchUp har inte varit lyckosamma.Skalorna har blivit helgalna. Men, jag har inte haft några "bra" filer att jobba med. Hittade bara någon enstaka nybyggnadskarta när jag som jag använde som exempel; och den fick jag inte in i SketchUp på ett bra sätt.
Om något gjort denna resa så mottages tips på hur man gör med stor tacksamhet. Så fort jag fått "min" nybyggnadskarta så börjar jag experimentera...
Och...import av DWG är enbart möjligt i pro versionen i SketchUp Make; dvs inte längre gratis.
Mvh, Marcus
Okej. När jag gjorde min situationsplan i SketchUp så lade jag bara in en gammal situationsplan (tif-fil från kommunen) som bakgrund, gjorde ett streck lika långt som t.ex. långsidan på huset (som jag ju vet längden på). Sedan var det bara att ändra storlek på bilden så att långsidan på huset (på bilden) stämde överens med streket jag ritat.
Mvh
Micke
Det slutade med den enkla metoden för situationsplanen som jag fick som PDF och DWG.
Jag zoomade ut den till max i Acrobat Reader. Använde skärmklippsverktyget (snipping tool) och sparade skrämklipp som PNG.
Denna fil importerade jag i SketchUp där jag skalade om den genom att ta en känd storlek på kartan och synkade den visuellt mot en linje ritad i SketchUp i rätt mått. Noga, men inte supernoga då detta ändå lämnas in i skala 1:500.
Tack för alla tips!
Mvh, Marcus
Jag zoomade ut den till max i Acrobat Reader. Använde skärmklippsverktyget (snipping tool) och sparade skrämklipp som PNG.
Denna fil importerade jag i SketchUp där jag skalade om den genom att ta en känd storlek på kartan och synkade den visuellt mot en linje ritad i SketchUp i rätt mått. Noga, men inte supernoga då detta ändå lämnas in i skala 1:500.
Tack för alla tips!
Mvh, Marcus
Åkte på att rita huset i 2D CAD också, då företaget som gör min ventilationsprojektering behövde det (och jag ville inte betala för att de skulle rita om huset).
- 2D CAD Ritningar DWG/DXF: nanoCAD Free, fullfjädrat CAD program - med några år på nacken. Funkar utmärkt, men har väldigt dåligt med instruktionsvideos online.
Klicka här för att svara