L
Jag har ett bygglovsärende som skall upp i nämnden nästa vecka. Jag vill ersätta garaget och bygga till huset på samma yta istället. Eftersom jag inte vill bevara garaget har jag ansökt om rivningslov för att bygga nytt. Nu blir jag dock fundersam, i beslutet menar handläggaren att hela förändringen blir en tillbyggnad, medan om jag valt att bevara och bygga till garaget hade tillbyggnaden varit endast de få kvadratmeter vi ändrar.

Så min fråga nu blir om man kan ändra sin ansökan och mena på att garaget skall finnas kvar där under och att bara några väggar skall förändras? Eftersom ytan är i princip den samma så skulle det i teorin fungera. Men är det någon som är insatt i vad regelverket säger. Hur kan man formulera sig så att handläggaren skall godta detta?

Det låter som du skulle behöva lov för ändrad användning av garaget plus en mindre tillbyggnad.

Om det bygglovsmässigt är problem att få igenom tillbyggnaden. Att den ex. strider mot detaljplanen så borde det vara lika svårt att få bygglov för ändrad användning. Ibland får man i detaljplanen bygga garage utöver den övriga max ytan.

Ett annat klassiskt problem är att garage tillåts ligga närmare gränsen, än en huvudbyggnad i vissa detaljplaner så kan det gälla 1m för garage, men 4,5m för huvudbyggnaden. Vill man då använda garaget för något annat så blir det planstridigt.

L
H hempularen skrev:
Det låter som du skulle behöva lov för ändrad användning av garaget plus en mindre tillbyggnad.

Om det bygglovsmässigt är problem att få igenom tillbyggnaden. Att den ex. strider mot detaljplanen så borde det vara lika svårt att få bygglov för ändrad användning. Ibland får man i detaljplanen bygga garage utöver den övriga max ytan.

Ett annat klassiskt problem är att garage tillåts ligga närmare gränsen, än en huvudbyggnad i vissa detaljplaner så kan det gälla 1m för garage, men 4,5m för huvudbyggnaden. Vill man då använda garaget för något annat så blir det planstridigt.
Tack för dina inputs. Finns inget skrivet i detaljplanen och många grannar har fått göra samma sak. Därför blev jag förvånad att de använde formuleringen att hela förändringen är tillbyggnad och att en stor del hamnar innanför de 4.5 meter från tomtgräns. Jag menade på att det vi ersätter är en förändring och någon extra meter förlängning är tillbyggnad. Därmed mindre avvikelse.

Så då funderade jag på om grannarna menat att de bara ”renoverat” garaget och endast byggt till en liten del?

L
Så här ser det ut idag. Jag vill riva det som markerats i blått för att bygga nytt och förlänga med det röda.

Som sagt fler i området som gjort liknande med olika lösningar. Funderar bara på om mitt förslag att riva har någon juridisk skillnad mot att säga renovering av befintligt trots att takhöjd osv skall förändras?

• Luftvy av ett hus med markerade delar för rivning i blått och tillbyggnad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skall du ändra takhöjd så är det inte en renovering, men ev. en ombyggnad.

Ser ut som det ligger väldigt nära tomtgränsen. Typexempel på en ombyggnad man oftast inte får bygglov för. Är du säker på att grannarna brytt sig om att söka lov?

L
H hempularen skrev:
Skall du ändra takhöjd så är det inte en renovering, men ev. en ombyggnad.

Ser ut som det ligger väldigt nära tomtgränsen. Typexempel på en ombyggnad man oftast inte får bygglov för. Är du säker på att grannarna brytt sig om att söka lov?
Då menar jag nog inte renovering. Finns det någon skillnad juridiskt att kalla det hela för ombyggnad vs tillbyggnad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.