2 481 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Övergripande detaljplan - fördelar?
Blev kontaktad av stadsantikvarien för ett tag sedan då de vill besöka gården och ta med den i den övergripande detaljplanen då den anses kulturhistoriskt värdefull.
Har googlat mig less på detta men blir inte klok på vad de egentligen är ute efter, jag ser inga fördelar för mig personligen även om jag förstår deras syfte.
Vad skulle fördelar respektive nackdelar vara? Kan jag motsätta mig förslaget?
Har googlat mig less på detta men blir inte klok på vad de egentligen är ute efter, jag ser inga fördelar för mig personligen även om jag förstår deras syfte.
Vad skulle fördelar respektive nackdelar vara? Kan jag motsätta mig förslaget?
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Låter som någon form av kulturmiljöprogram, vilket i sig inte är någon utökad begränsning utifrån det förvanskningsförbud som gäller enligt PBL 8 kap 13, 14 §§ samt 17 §.
Fördelen för fastighetsägaren kan istället bli att hantering av olika ärenden blir mer förutsägbara om det redan pekats ut vilka delar man bör ta hänsyn till och vilka värden byggnaden har ur kulturhistorisk synpunkt. Mindre utrymme för tolkning av enskilda handläggare samt mer kött på benen vid en ev diskussion eftersom man som byggherre kan säga att man tagit hänsyn till de särskilda värden som är utpekade osv
En inventering som detta är inget man kan stoppa eller vägra vara en del av utan det är bara rätta in sig i ledet och se fördelarna.
Fördelen för fastighetsägaren kan istället bli att hantering av olika ärenden blir mer förutsägbara om det redan pekats ut vilka delar man bör ta hänsyn till och vilka värden byggnaden har ur kulturhistorisk synpunkt. Mindre utrymme för tolkning av enskilda handläggare samt mer kött på benen vid en ev diskussion eftersom man som byggherre kan säga att man tagit hänsyn till de särskilda värden som är utpekade osv
En inventering som detta är inget man kan stoppa eller vägra vara en del av utan det är bara rätta in sig i ledet och se fördelarna.
Det finns ingenting som heter ”övergripande detaljplan”. En detaljplan är en detaljplan och det regleras strikt vad den får och inte får innehålla.
Ibland gör kommuner ”övergripande planprogram” som är ett sorts underlag till detaljplan. Där tas mer övergripande och strukturella frågor upp men inget regleras i detalj. Ett planprogram är inte juridiskt bindande och frivilligt för kommunen att ta fram.
Om det som Alias_Olle är inne på rör sig om ett kulturmiljöprogrsm så är det också som ett underlag i kommunens detaljplanering och bygglovshantering. Låter troligt eftersom det var just stadsantikvarien som kontaktade dig.
Vad är det dom du skulle se som nackdelar med att vara med?
Ibland gör kommuner ”övergripande planprogram” som är ett sorts underlag till detaljplan. Där tas mer övergripande och strukturella frågor upp men inget regleras i detalj. Ett planprogram är inte juridiskt bindande och frivilligt för kommunen att ta fram.
Om det som Alias_Olle är inne på rör sig om ett kulturmiljöprogrsm så är det också som ett underlag i kommunens detaljplanering och bygglovshantering. Låter troligt eftersom det var just stadsantikvarien som kontaktade dig.
Vad är det dom du skulle se som nackdelar med att vara med?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Det är möjligtvis inte översiktsplan som avses?
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900#K3
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ing/plan--och-bygglag-2010900_sfs-2010-900#K3
Klicka här för att svara