P polaris78 skrev:
Tyvärr så verkar ju tjänster på bygglovshandläggningen dra till sig en del som får bestämma för lite hemma hemma eller som vart mobbade som barn eller liknande och ritar man själv så sätter dom sig mer på tvären helt klart. Man är emot förslaget innan man ens sett det medans om rätt gullegosse med rätt kontakter hos kommuns bygglovhandläggning ritat så verkar allt gå genom utan problem. hur felaktigt det än är och til och med saknar vissa papper och delar som ska vara med. Har haft lite strul själv med en tillbyggnad som underkänns hur man än verkar göra. funderar på att skicka samma ritning från en med bra kontakt och se om det går igenom direkt. oftast lämnas det sånna där vaga argument ,läs åsikter som spikas som rätt. .
Håller med om dessa inledande rader. Någon mer tänker som jag - att det låst sig "någonstans i processen". "Kontakter" och "status" kan göra underverk, spara pengar och motverka tjafs fram till slutbesiktning osv. Kanske också sådant som erfarenhetsmässigt kan veva igång när grannar säljer eller kommer helt nya. Det man behöver göra är att rensa ut prestigen - det kan gå per automatik om en auktoritet (arkitekt, jurist el liknande) går in. Jag får förstås reservera mig för att Du själv inte är van att bli motsagd av lägre tjänstemän som gärna hävdar makt. Här kan jag förstås ha fel - Du kan vara en skicklig diplomat och byråkrater kan gå igång på vem och vad som helst. Sedan var det ju många här i tråden som ärligt var skeptiska till Din konstruktion - den diskussionen kan jag inte berika eller kommentera. Möjligen undrar jag vad "utanför plan" står för. Vet att det ska vara bygglov ändå på bostäder men får inte ihop synpunkterna på höjder och placering. Säkert jag som inte kan rubbet där...:D

Skummat igen tråden snabbt, och det jag tänker på först och främst när jag ser ritningarna är att hus sällan blir snygga om det är olika takvinklar på olika delar av byggnaden. Takvinklarna bör vara lika för bästa harmoni tror jag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ts kanske skulle fundera på en lösning med brutet tak om det är volymen på andra plan han vill åt. Det kanske kommun och stadsarkitekt kan gå med på. Samtidigt som ts får mer volym.
För att lyckas få rätt i ett sånt här ärende utan att jämka lite är svårt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Tyvärr så verkar ju tjänster på bygglovshandläggningen dra till sig en del som får bestämma för lite hemma hemma eller som vart mobbade som barn eller liknande och ritar man själv så sätter dom sig mer på tvären helt klart. Man är emot förslaget innan man ens sett det medans om rätt gullegosse med rätt kontakter hos kommuns bygglovhandläggning ritat så verkar allt gå genom utan problem. hur felaktigt det än är och til och med saknar vissa papper och delar som ska vara med. Har haft lite strul själv med en tillbyggnad som underkänns hur man än verkar göra. funderar på att skicka samma ritning från en med bra kontakt och se om det går igenom direkt. oftast lämnas det sånna där vaga argument ,läs åsikter som spikas som rätt. Till och med en som tyckte att man borde köpa rätt hus från början istället för att bygga om huset jag redan äger. dessa jävla byggnadsvårds muppar som fåt för sig att varenda gammalt hus är fint och måste bevaras spär också på problemen och verkar nästla sig in på bygglovhandläggning och tror att deras rädda allt gammalt skit tänk är det enda rätta.
Stämmer väldigt bra faktiskt. Gäller dessvärre att ha kontakter eller vara en stor aktör som är omtyckt. Annars är man ganska körd

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Svensk myndighets utövning, man skäms.
Det är din mark och ditt hus, helt otroligt att det gemensamma skall göra processen så tungrodd så få orkar med.

Det handlar om tak över huvudet och plats för sina nära och kära.

Men det kan man ju inte säga...

Baserat på det jag läst i tråden hade jag övervägt foljande manöver;
Ta dina ansökningar & fjantarnas svar till en arkitekt, så dyr och välrenommérad som möjligt. Skicka in deras förslag.
Läs noga igenom vad mindre avvikelse innebär.

Redigerat:
  • Gilla
pacharan och 1 till
  • Laddar…
T Tord_Lj skrev:
Läs noga igenom vad mindre avvikelse innebär.
Där berör du något av problemets kärna: Begreppet "avvikelse" relaterar till planbestämmelser. Men TS´ fastighet ligger utom planbestämt område.

B billy_baver skrev:
Där berör du något av problemets kärna: Begreppet "avvikelse" relaterar till planbestämmelser. Men TS´ fastighet ligger utom planbestämt område.
Exakt, faktum är att mycket, väldigt mycket, idag byggs och godkänns med dispenser och mindre avvikelser en masse.
Ofta i efterhand dessutom.

En djungel... är var det är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.