Bygglov
Nylenskavillan: [citat] Hej Jag förstår att du vill ha relevanta svar och att du upplever det paradoxalt. Jag tänkte hjälpa till att bena ut det. Bifogar bild på begreppet byggnadsarea. När du säger att den överbyggda entrén påverkar byggnadsarean så undrar jag om det finns väggar. Finns det inte väggar så är det ett skärmtak och bygglovbefriat upp till 15 m2. Ja, det finns en 8 meters regel för
ErikLtz: [citat] Nu läser Du dåligt eller spelar dummare än Du är. Länsstyrelserna anser sig ta tillvara statens intressen vilket inkluderar natur och djur. Men all mark nära vatten har inte samma skyddsvärde lika lite som all mark som inte ligger vid vatten saknar skyddsvärde. Genom att inte kräva strandskyddsdispens där sådan redan givits (som hus vid en sjö där man vill uppföra en bastu
hempularen: Principen är att de yttrande som du skickar in i ärendet, skall ingå i materialet som nämnden får. Sedan är ju frågan hur det görs i praktiken. Jag kanske är naiv, men jag tror att man i de flesta fall kan lita på att handläggningen utförs korrekt. Jag hade en kollega som för många år sedan upptäckte att de handlingar han skickade in aldrig diariefördes, men handläggaren
Autodidak1: [citat] Det är det sistnämnda som satt praxis på höjden (y) Läs gärna hela rättsfallen om ni vill få mer inblick i hur det fungerar
Aprilmaj: Har stor tomt,inga grannar på framsidan.. Har gått i växthustankar flera år,och varför inte orangeri.? Bor i Stockholm,där de är mer noga än på landet att be kommunen om bygglov. Läste lite att ,att man INTE behöver ha bygglov för växthus ,bara anmälan till kommunen. Läste lite till,visst ,man ska ha bygglov från kommunen.Vad som gäller egentligen.?? Orangeriet är större
Daniel_M_: [citat] Tror inte jag sett ett murväggstaket... Skicka gärna en bild! Om du behöver lov eller inte hänger ihop med din längd och vad du upplever som vägg. Tänker du ditt murväggstaket lägre än 50cm behöver du nog inget bygglov. Men ring kommunen och kolla vetja!
Räknenisse: Jag tippar på att du får igenom nr 2. Vägen är för liten för att vara avskiljande. Men bebyggelsen verkar innebära att hela strandlinjen nedan din tomt är tydligt ianspråktagen. (förutsatt att alla dessa småstugor i sin tur är där lagligt)
mexitegel: [citat] Det står i detaljplan eller bygglov vad användningsområdet är för byggnaderna.
oxöga: Som andra skrivit är det en klok idé att undersöka gällande detaljplan mer noggrant till att börja med. Är det en äldre stads- eller byggnadsplan utan avståndsbestämmelser blir BS 39 § aktuell och då kan det bli problem att placera garaget nära gräns om det är så det är placerat idag. Förmildrande omständigheter till att placera garaget närmare gräns än 4,5 m skulle t.ex.
anrol: Hej. Tack för era kommentarer. Jag ska rätta till omgående. På liknande sätt jobbar jag med Magicad. Ett rör är inte en streck. Det är en enhet med egenskap. Det kopplas med andra linjer (rör) och bygger ett rörsystem beräknad och klart. Varje system har egen lager. Samma systematik gäller till el installationer. Man börjar med en kabel som kopplas till en dosa som i sin tur går
Estrids: Hej Jo, känns som det var ungefär som förväntat men som sagt var förrådet verkligen en nitlott. Fick en ganska stor vattenläcka efter några veckor från grannens badrum, vilket även det är något man kanske får ta med i beräkningen med nybygget. Alltså att det finns lite byggfel som inte upptäcks förrän man själv eller grannar börjar använda lägenheterna. Lycka till med er nya
Utsättaren: Jag har sett för många gånger hur husleverantören ritar in måtten från fastighetsgränsen vinkelrätt mot huset, istället för tvärtom. En imponerande bedrift som jag inte vet hur de lyckas med, fast jag gissar på att de använder snapverktyget "nearest" i Autocad och då fästs måttet på första bästa objekt som markören är i närheten av. Då går det att trolla fram större mått
Darling McFluff: [citat] Det där duger säkert, men ska du verkligen ha bärlinan mellan stolparna som isometriskissen? Skala 1:100 här du ritat bärlina uppepå stolparna, i isometriskissen är den mellan. Sedan brukar man inte ange skala på en isometrivy.
Derbyboy: Sådär nu har jag fått svar från kommunens ingenjör. Kundcentret som jag först var i kontakt med lämnade ett vilseledande svar. Skönt att jag inte började skissa på en bygglovsansökan efter första kontakten med kommunen. Jag gjorde en korrekt tolkning i inlägg #13
TBG: [citat] Ok, tack för svar!
Rabbithole: Precis. Man gör lånelöfte, produktionskostnadskalkyl och förbereder lånen innan bygglovet skickas in. Sen när bygglovet är godkänt och man får startbesked drar byggkrediten igång och börjar kosta i ränta först när första fakturan dimper ner. Ofta får man betala en handpenning när husbeställningen görs, men den kan man göra kontant med insatsen. Designa huset gör man paralellt
Autodidak1: [citat] Delvis rätt. I vissa fall (ovanligt) så kan en pool kräva bygglov precis som du beskriver (om den är i tomtgräns och blir mur). Marknivåer får ändras utan något som helst lov, så länge det inte är en väsentlig ändring. Vad som är en sådan bygglovspliktig ändring (marklov) är inte reglerat i lag, men många kommuner tillåter 50 cm ändring utan marklov.
sailerska: Tack för svaren! Vi har pratat med kommunen och de gör bedömningen att byggrätten beräknas utifrån respektive detaljplan. Dvs den del av fastigheten som tillhör detaljplan 1 får bebyggas med högst 20%, och den andra delen räknas inte in i underlaget eftersom den tillhör en annan detaljplan.
attefall: [citat] Tack för tipset, kände inte till den termen. Jag valde dock istället att rita in en L-trappa istället där således hela trappan svänger i sista stegen och det enligt mig inte bör bli någon fråga om vad som är trappa/vilplan och vad som är terrass :)
Nylenskavillan: [citat] Hej Även om det ser glasklart ut från början så måste ni ha ett reservalternativ med er om ni skall köpa huset. Annars blir ni inte nöjda om det visar sig att ni inte får igenom ert bygglov. Att göra en ändring av det slaget när man flyttar in går ofta rätt snabbt, men det är segt att hitta någon som har tid att bygga åt er och i trakterna utanför Stockholm kan jag tänka
Nylenskavillan: [citat] Hej Har du redan fått ordning på hur man räknar ut Bya= Byggnadsarea. Jag fann följande information på boverkets hemsida: Byggnadsarea Byggnadsarea förkortas BYA och kan kort beskrivas som den yta som en byggnad upptar på marken. Hur byggnadsarea exakt definieras och beräknas framgår av SVENSK STANDARD SS 21054:2009, Area och volym för husbyggnader – Terminologi och
Jonatan79: Det kommer gå bra, kör 30m2 attefallshus med bygganmälan, kolla med byggnadskontoret på kommunen om det behövs sökas direkt via länsstyrelsen.
Pappa1986: [citat] Härligt. Då är min fråga, bor du i eller utanför detaljplanerat område?
MetteKson: [citat] Har du nyligen köpt fastigheten? Är den idag obebyggd? Om så är fallet, visste du inte om detaljplanebestämmelserna innan du gjorde affär?