kristofer12345
kristofer12345: [citat] Jo men lite konstigt tänkande ändå..vill inte byggnadsnämd ha så mycket betalt som möjligt?! Om lagen är på deras sida.. att det blir kanske onödigt jobb jo, men tycker det är mycket som går genom fingrarna o även mycket som dom sätter emot mot ingeting ibland,, så tycker allmänt att byggnadsnämder i landet gör lite som dom vill ..enligt tycke
8 svar · 2,3k läst
·
M
MetteKson: Kontakta kommunen och begär ut bygglovet med tillhörande handlingar så du kan se vad grannen fått lov för. Något har troligen gått fel vid grannehörandet, och beslutet har tagits utan att du haft möjlighet att yttra dig. Grannar brukar få 2-3 veckor på sig att komma in med yttrande, men gör de inte det ses det som att de inte har något emot bygget. Eftersom byggnadsnämnden inte
2 svar · 1,7k läst
P
Patrik Hazard: Som andra redan sagt så kommer det inte gå pga närhet till vägen. Carporten var ju dessutom för stor. Däremot kan du bygga ett attefallshus någon annanstans på tomten! Även om du redan maxat byggrätten så får man ändå bygga attefallshus.
4 svar · 4,4k läst
Y
Ylvalill: [citat] Precis. Sen är det ganska backigt och besvärligt på den sidan också, så det skulle bli dyrt och krångligt att få till en väg där. Plus att det inte går att göra en ny infart till vår tomt på den långsidan
24 svar · 10,3k läst
·
Tomture61
Tomture61: Ok , ihop med garaget hade varit nice (y) men men :worried: Bygglov för garage i området är på max 40 m2 , och där är jag redan så .......
14 svar · 1,5k läst
S
snart framme: Tack för svaret! Jag har hittat en KA som även är konsult, samt har mycket erfarenhet och kan branscherna.
2 svar · 1,9k läst
T
Turbo123: Håller på att söka bygglov för tillbyggnad av ett vidbyggt garage. Jag behöver då ange något som heter FG (Färdig golvhöjd) och det antar jag är golvet på garageplattans höjd över havet. Korrekt? På den karta jag fått över min tomt av kommunen står det GHE 212.54 på huset. Vad betyder GHE ? Är det 212 meter över havet och +54cm för husets golv ?
0 svar · 4,1k läst
MrJay
MrJay: [citat] 9kvm större bruttoarea än grannarna som har hälften så stor tomt.
68 svar · 28,4k läst
A
Autodidak1: [citat] Om bygglovet följer detaljplan skulle jag påbörjat husbygget ändå eftersom sannolikheten för att ett överklagande går igenom är mycket litet om man följer detaljplanen. Har själv varit i samma sits där en granne överklagade till högsta instans men bygget var i full gång hela tiden (jag var säker på att få rätt).
10 svar · 4,7k läst
C
C.Lundin: [citat] Altaner är upphöjda och står ofta på plintar och/eller pelare. Grannen kan inte säga någonting om du följer bestämmelserna. Om nu planket skulle hamna inom 3,6 m från erat hus så kan ni bygga ett mer rejält insynsskydd i samband med trädäcket, förutsatt att grannen godkänner det. Annars får du hålla dig till det jag skrev tidigare.
8 svar · 6,9k läst
·
M
MetteKson: [citat] Hur blev det med proportionerna på huset, höjde ni vägglivet men behöll taket? De stor fönstret på gaveln, blev de högre? Fick ni något påpekande på kulör? Är intresserad av arkitektur och utformning så det är därför jag är nyfiken på man löser problem som ditt på ett bra sätt.
74 svar · 33,7k läst
·
A
Azaksson: Jag tänker bygga en uterum 7x3.6 och undrar vilka regler som gäller och vad jag behöver ansöka om. Tack för hjälpen
0 svar · 701 läst
Alti
Alti: Jag har just skickat in en ansökan om bygglov till Stadsbyggnadskontoret i Stockholm för att sätta upp en utedel för AC på gatufasaden fyra meter ovanför trottoaren. Jag bor i Stockholms innerstad. Innan jag sände ansökan ställde jag en fråga via mejl och fick svaret: "Det aggregat du nämner ligger inom det område i storlek som är bygglovsbefriat. Dock finns undantag gällande om
0 svar · 2,6k läst
O
oxöga: Värt att ha i åtanke är att vindsplanet ska vara just ett vindsplan om gällande detaljplan endast tillåter en våning. Det innebär att det till exempel inte är möjligt med större takkupor eller frontespiser på motstående fasadsida till den fasadsida som fastslås till den beräkningsgrundamde sidan. Detta på grund av att utrymmet då betraktas som en våning eftersom det är
12 svar · 4,5k läst
·
N
Nylenskavillan: [citat] Hej ! Ett trädäck i marknivå skall det inte vara någon fara med. Höjden på 120 skall det inte heller vara någon fara med. Om du bor utanför detaljplanerat område kan du beställa ut områdesbestämmelser. Är det något du behöver veta skall du kunna läsa ut det i dem. Det brukar inte kosta något att ta ut det från sin kommun. Ofta finns de på nätet och finns de inte där
1 svar · 1,3k läst
·
M
Meira: [citat] Absolut, det säger jag inte emot. Men betesmark kräver inte lika mycket bearbetning som spannmålsodling vilket gör att jordbrukare då väljer att så vall på svåråtkomliga areal för att inte behöva lägga pengar och tid på att köra på marken mer än nödvändigt, och så är fallet även här. Vad härligt att kunna sitta och kika ut på lite djur!
14 svar · 5,4k läst
·
J
jjelse: Att vi hamnar över resterande hus, inte knyter an befintliga hus i området och att det inte finns ett naturligt avslut på tomten som går mot idag ett kalhygge ? Och detta är inte centralt utan mitt ute i ingenstans där alla hus ligger högt och lågt.. Ingen av grannarna ser nått negativt med platsen. Jag förstår dom om detta hade varit i nått centralt område men bygger ju inte här
15 svar · 6,1k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Jag har aldrig handlagt ett ärende enligt Attefall och utifrån arkitektens kanske ringa erfarenhet bland andra kunniga på forumet, vet jag att det brukar gå att hitta en lösning och att Attefall inte kräver bygglov. Men om du arbetar med sådant vill vardags så lämnar jag gärna diskussionen till dig, kanske kan jag lära mer av dig men då vill jag veta att du arbetar med
11 svar · 6,9k läst
·
N
Nylenskavillan: Ok
9 svar · 5,4k läst
·
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Även om ritningarna går att läsa så brukar de aldrig bortse från vad jag kallar formalia och det finns dokument som visar e x a k t vad som skall vara med och du hittar dem HÄR: https://www.mittbygge.se/bygga-och-renovera/mitt-bygge/ritningar-och-handlingar.html En annan sak som jag tycker att kommunerna aldrig gör avkall på är enkel nybyggnadskarta som kostar kanske 1000
3 svar · 4,9k läst
·
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Jobbigt läge. Är det privat på egen tomt, eller är det som skogsägare? Du har valt rubrik bygglov och det finns en rubrik för juridik. Du skall ha rätt till gratis juridisk rådgivningen en gång där du bor. Jag vet inte var. Det kan också finnas kostnadsfri juridisk hjälp i ditt samhälle som du kan hitta. Sedan får du se efter i dina försäkringar vad du har för skydd.
1 svar · 1,1k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Du kan se efter enligt Pbl paragraf 11 hur höjdläget är bestämt enligt detaljplan. Du har rätt till att höja eller sänka markytan till den nivån. Jag är arkitekt och har ritat utanför Göteborg och här var 20 cm okej utan bygglov. Jag återkommer om jag hittar någon mer exakt höjd reglerat enligt lag eller Boverkets rekommendationer. Se till att föra en god kommunikation
3 svar · 2,5k läst
S
Solblå: I min kommun kommer de ofta ut och kollar när man har sökt bygglov för att ta sig en titt på tomten och se om det finns andra invändningar än på kartan.
6 svar · 2,2k läst
BirgitS
BirgitS: Om det är typ Hittas tomtgränser du kollar på så kan de vara flera meter fel.
1 svar · 1,3k läst
Jonatan79
Jonatan79: Det finns faktiskt människor som inte målar sina plank/staket mm.
132 svar · 45,4k läst
·
M
MetteKson: [citat] Menar du interimistiskt slutbesked? Bygglov har du väl redan fått om du byggt stugan?
3 svar · 1,2k läst
M
MetteKson: [citat] I min kommun krävs NCS kod, ungefärliga angivelser (gäller färg, mått, utformning) fattar byggnadsnämnden inte beslut på, det får inte vara några tveksamheter kring hur byggnaden är tänkt att se ut. Blir det av någon anledning ändrade förutsättningar under byggets gång tar man en ny kontakt med byggnadsnämnden och diskuterar om det krävs ändring av tidigare beviljat lov
7 svar · 7,0k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Att tyda den texten....det finns en upplåtelse som du har och du kan läsa i den. Fastighetsindelning.....du menar att det är en ny fastigetsindelning till följd av att de inrättar en ny bostad på samma fastighet. Nej, det gör inget skillnad. Fastighetsindelningen berörs inte för att de inrättar en ny bostad i befintligt hus.
17 svar · 3,2k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Jag har uttryckt mig luddigt. Det låter som om det är skillnad på ekonomibyggnad och friggebod utanför detaljplanelagt område och jag menar det inte på det viset. Du är krukmakare och kanske använder du en lada för det ändamålet och nu vill du ha toalett, tvätt och dusch i nära anslutning. Kommunen skulle förse en grupp hus för fritid och fast boende med vatten och
5 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.