Hej!

Satt och läste lite på boverket och fastnade på en punkt och tänkte bara kolla om jag fattar den här texten rätt eller inte.

Finns det alltså en maxgräns på hur långt ut från huset en altan får gå ut eller handlar det om att själv altanen måste placeras inom 3.6 meters avstånd från huset? Dvs, den måste inte sitta direkt mot huset?

Kanske en dum fråga men en viktig detalj :)

• Illustration visar regler för placering av altan som inte kräver bygglov enligt Boverket, med avstånd till hus och tomtgräns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rätt nya regler som säger att altanen får max mäta 3,6m ut från din fasad. Tror det va i höstas det ändrades.

BirgitS
berisen berisen skrev:
Finns det alltså en maxgräns på hur långt ut från huset en altan får gå ut eller handlar det om att själv altanen måste placeras inom 3.6 meters avstånd från huset? Dvs, den måste inte sitta direkt mot huset?
Altanen måste inte sitta ihop med huset men ett sätt att få en bygglovsbefriad altan är att den inte är längre bort än 3,6 meter från huset.

Det där är ju ett exempel bland många men just det exemplet är väl till för att visa att om altanen uppfyller de kraven så är den inte bygglovspliktig, men det finns ju andra sorters altaner som inte heller är bygglovspliktiga.

Det är just om den är så hög att det annars kräver bygglov. Är den under 0,5m högre än marken är det fritt fram att bygga över hela tomten

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är just om den är så hög att det annars kräver bygglov. Är den under 0,5m högre än marken är det fritt fram att bygga över hela tomten
Jaha ok. Det här är rörigt. :p Så om jag bygger min altan under 0.5m på höjden så är det helt okej att bygga större även om den då sträcker sig längre ut från huset än 3.6m? Då är det enbart gränsen på 4.5 till granne att ta hänsyn till?

Har ett pågående projekt som än så länge är i planeringsfas och då ska jag riva befintlig altan och bygga en större. Mäter jag 4.5 från grannarna så har jag satt upp lite markeringar och hamnar då på ca 4m ut från huset. Det är alltså en altan ett par decimeter ovanför marknivå. Måste jag minska bredden så att jag kommer ner till 3.6 är det jag försöker lista ut nu.

Du måste följa alla 3 punkterna.

Claes Sörmland
berisen berisen skrev:
Jaha ok. Det här är rörigt. :p Så om jag bygger min altan under 0.5m på höjden så är det helt okej att bygga större även om den då sträcker sig längre ut från huset än 3.6m? Då är det enbart gränsen på 4.5 till granne att ta hänsyn till?
Ett trädäck som inte är upphöjt utan följer marken är ingen altan utan just ett trädäck. Trädäck kräver inte bygglov. Altan som ju per definition är upphöjd kräver bygglov. Se finns det de undantagen som du listar från bygglovskravet.

0,5 m upphöjt är en typisk gränshöjd för skillnaden mellan ett trädäck och en altan som många kommuner tillämpar. Men det är nog egentligen hur konstruktionen upplevs som spelar roll.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Det här är alltså vad jag refererar till som min altan. Det kanske är helt fel? Räknas det här istället som ett trädäck och då gäller alltså inte begränsningarna som tidigare nämnts?

• Trädäck intill ett gult hus med vita räcken och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det ser ut som en icke bygglovspliktigt trädäck tycker jag.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett vanligt trädäck som är byggt i marknivå kräver oftast inte bygglov. Däremot kan en altan kräva bygglov om den räknas som en nybyggnad eller en tillbyggnad eller ändrar byggnadens yttre utseende avsevärt. Detta blir oftast aktuellt när altangolvet får en viss höjd över marken. Särskilt när altanen ska byggas på sluttande mark och ett utrymme skapas under altanen kan du behöva tänka på detta.
https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/altaner-uteplatser-och-uterum/

Boverket anser att en altan är en konstruktion som är upphöjd i förhållande till den underliggande marken. Det innebär att en uteplats av trädgårdsplattor direkt på mark inte är att betrakta som en altan.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...malningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/altan/

Är du osäker så fråga kommunen.

Här kan du läsa om hur Stockholm ger mer detaljer: https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/bygga-nytt/altan-tradack-terass-uteplats/

Claes Sörmland
Det där räcket är väl på gränsen till plank i och med att det är så tätt. I så fall krävs bygglov för planket om du bygger vidare i samma stil längre än 3,6 m från huset.

4,5m gäller alltså inte trädäck under 0,5m och du kan täcka in hela tomten om du så önskar

• Gilla
Cailert och 2 till
  • Laddar…
Det som gör att det blir så rörigt är ju att Boverket inte har någon information om just trädäck och vad som gäller. Det pratas ju bara om altaner där.

Jag har mailat kommunen för att vara på den säkra sidan men det låter ju som att jag kan bygga ut ungefär som jag tänkt mig utan att jag stöter på problem.

Men snackar man trädäck så gäller alltså generellt varken max 4.5m från grannen eller max 3.6m ut från huset?

Förvirrande! :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Claes Sörmland
berisen berisen skrev:
Men snackar man trädäck så gäller alltså generellt varken max 4.5m från grannen eller max 3.6m ut från huset?
Precis, du får ha trädäck på hela din tomt om du vill. Men inte (upphöjda) altaner eller plank det kräver bygglov och ofta vissa avstånd till grannen.

BirgitS
berisen berisen skrev:
Det som gör att det blir så rörigt är ju att Boverket inte har någon information om just trädäck och vad som gäller. Det pratas ju bara om altaner där.
Se inlägg 10 där jag klistrade in citat från Boverket där bland annat trädäck nämns.

• Gilla
Peter_Henry och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.