Jag hanterar fastighetsfrågor för en verksamhet med en byggnad som delvis används som Fritids. Tomten runt byggnaden är ganska stor så barnen i Fritids är ganska mycket utomhus. För sina utelekar finns det ett litet förråd på ca 6 -7 kvm i form av en fristående bod. Nu vill fritidsföreståndaren ha en större bod och är beredd att köpa en på 9,4 kvm som skall ersätta den gamla. Dock önskar man att den gamla boden flyttas till en annan del av tomten där den kan fortsätta att användas som förråd. Problemet är då att den sammanlagda ytan för bodarna kommer att bli större än 15 kvm vilket vad jag förstår inte är tillåtet utan bygglov.

Min fråga är vad som kan hända om kommunen upptäcker att det finns två bodar med sammanlagd yta som överstiger 15 kvm som saknar bygglov? Räcker det med ett föreläggande att riva en av bodarna eller minska den sammanlagda ytan eller kan det även leda till ett vitesföreläggande med någon straffavgift?

Är huvudbyggnaden klassad som ett en- eller tvåbostadshus? Om bodarna sammanlagt blir större än 15 kvm krävs bygglov. Ni riskerar att behöva betala en byggsanktionsavgift om ca 11 000 för överträdelsen samt eventuellt föreläggande om rivning, om bygglov inte kan ges i efterhand. Varför inte söka bygglov för en av bodarna?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Reglerna om bygglovsfrihet gäller bara om man bygger komplementbyggnader till ett en- eller tvåbostadshus. Så första frågan är som sagt vad det är för typ av 'huvudbyggnad' på fastigheten.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Skaffa en 10 eller 20 fots container istället, för den behövs inget bygglov.

Är containern stadigvarigt uppställd behövs bygg/marklov för uppställning

• Gilla
Solblå och 2 till
  • Laddar…
På tomten finns två byggnader förutom den befintliga boden. En av byggnaderna innehåller en lägenhet men den största byggnaden innehåller inga bostäder. Det går naturligtvis att söka bygglov för en bod, men jag tror snarare att det slutar med att endast den större boden blir kvar.

T Taxture skrev:
Är containern stadigvarigt uppställd behövs bygg/marklov för uppställning
Javisst är det så, men det är betydligt lättare att komma undan med än ett byggt förråd. Ändamålet helgar medlen som bekant.

R Roinew skrev:
På tomten finns två byggnader förutom den befintliga boden. En av byggnaderna innehåller en lägenhet men den största byggnaden innehåller inga bostäder. Det går naturligtvis att söka bygglov för en bod, men jag tror snarare att det slutar med att endast den större boden blir kvar.
Det står i detaljplan eller bygglov vad användningsområdet är för byggnaderna.

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.