Bra skisser och genomgång! Jag är lite för mycket mot strandskyddet för att vara objektiv, men du har ju om inte annat goda argument på din sida, även om 100-metersgränsen överskrids.

Samtidigt tycker jag att det är intressant om man (efter strandskyddets införande) först kan bygga utanför strandskyddet och iom det de facto etablera en tomtplats som går in i strandskyddsområdet och sen få bygga inom strandskyddsområdet pga. den tomtplats man numera har. Det kan inte ha varit lagstiftarens syfte, men kan förvisso vara tillåtet ändå – mycket lagstiftning får en delvis annan praktisk tillämpning än det var tänkt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra skisser och genomgång! Jag är lite för mycket mot strandskyddet för att vara objektiv, men du har ju om inte annat goda argument på din sida, även om 100-metersgränsen överskrids.

Samtidigt tycker jag att det är intressant om man (efter strandskyddets införande) först kan bygga utanför strandskyddet och iom det de facto etablera en tomtplats som går in i strandskyddsområdet och sen få bygga inom strandskyddsområdet pga. den tomtplats man numera har. Det kan inte ha varit lagstiftarens syfte, men kan förvisso vara tillåtet ändå – mycket lagstiftning får en delvis annan praktisk tillämpning än det var tänkt.
Ja som du skriver blir det inte helt logiskt. Antar att enda möjligheten är att gå på skäl nummer 2 "Väl avskilt från området närmast strandlinjen". Om det går åberopa så skulle det ha gått oavsett om det första huset fanns där till att börja med eller inte. Jag får se om jag orkar dra i detta nu eller om jag ska strunta i att försöka. Jag har ingen panik i att få på plats ett till hus men objektet som kom ut till försäljning var ovanligt bra. Bara lyfta på plats med kranbil och koppla på elen.

Strandskyddet är visst under utredning nu i och med januariavtalet vilket kanske leder till ett mer differentierat strandskydd i glesbygd i framtiden. Utredningenot ska var klar i november i år men det kan väl ta år innan det leder till något konkret om det överhuvudtaget blir något utav det.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2019/07/dir.-201941/

Jag tippar på att du får igenom nr 2.
Vägen är för liten för att vara avskiljande. Men bebyggelsen verkar innebära att hela strandlinjen nedan din tomt är tydligt ianspråktagen. (förutsatt att alla dessa småstugor i sin tur är där lagligt)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.