MathiasS
MathiasS: Ja det är samma här i sverige.
1 svar · 1,3k läst
E
eemeliie: Även om kulturvärdet skulle vara borta ligger korsmarken där enligt planen och plankartan är juridiskt bindande. Du kan inte bevilja ett nytt bostadshus som står helt på korsmark, det kan inte vara en liten avvikelse. Så du måste i så fall få kommunen att ändra planen och ta bort korsmarken för att kunna bygga där. Vilket kostar pengar och tar tid, och kommunen kan dessutom kräva
11 svar · 3,8k läst
·
H
hempularen: OK, då försvinner ett av mina "diss argument". Ingen nisch för allmän förvaring.
4 svar · 2,0k läst
·
Subir
Subir: Men om du sätter upp en stor häck som är högre går det bra.... Så konstigt. Har nämligen samma problem plus att min firma råkade sätta mur på grannens tomt 17cm på en sida och 6cm på andra sidan. Nu vill grannen att jag flyttar på det. Då jag är tvist med min firma (advokat är inblandade) så vill jag inte flytta muren men vill samtidigt få ett inskydd mot grannen...
29 svar · 32,6k läst
·
A
Aqualung1977: Tack för snabb respons :-) Nej, tanken är som sagt inte att renovera bef utan att bygga helt nytt men ändå få utgå från den nuvarande placeringen, om ett sådant kryphål hade funnits rent regelmässigt.
3 svar · 1,9k läst
K
Kurtivan: [citat] då är vi två
6 svar · 4,4k läst
·
P
Anonymiserad 134940: [citat] Tack! jag lämnar detta ämne. Ha en trevlig helg!
8 svar · 2,5k läst
A
attefall: Hej! Jag har nu under ett bra tag, mer eller mindre tålmodigt, väntat på att få mina ritningar levererade för en tillbyggnad med takterrass jag ska bygga. Precis nu när jag ska lämna in dessa märker jag att det i ritningarna för den befintliga delen saknas ett fönster och innertrappa upp till den inredda vindsvåningen. Tillbyggnaden är till väster och fönstret som saknas är till
0 svar · 1,1k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Du måste kontrollera i områdesbestämmelserna att det inte finns någon paragraf som förbjuder dig något du inte vet om. Det gäller särskilda regler för plank samt vad som räknas som plank. Om ditt plank är tillräckligt genomskinligt kan det gå vägen när det egentligen inte är godkänt att bygga. En altan får byggas i anslutning till komplementbyggnader som uthus,
2 svar · 5,9k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Jag har läst in mig på det. Samlad bebyggelse är ett begrepp som användes i Äldre Plan och bygg lagen. Uttrycket är likställt med sammanhållen bebyggelse där bygglov krävs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen. Sedan är frågan om det du vill bygga är i direkt anslutning till ditt hus samt minst 4.5 meter från tomtgräns. Då kan det vara
8 svar · 4,1k läst
L
Le Luik: Nu svarar jag på en gammal tråd för jag tror att det kan vara av intresse för många. Sedan denna tråd startades har det kommit ett rättsfall som säger att det är ok att inreda ett källargarage till bostad. På Boverket finns det länkar till något som kallas Lathunden. Finns lite som blivit inaktuellt förstås, på grund av nya lagändringar i PBL, men det mesta stämmer. Det är en
28 svar · 8,1k läst
E
elisc: [citat] Tack för ditt svar! Då förstår jag bättre och det känns som du säger rimligt att skjuta upp det lite på framtiden!
2 svar · 2,3k läst
T
Teakster: Botkyrka kommun har erkänt att de gjort fel, men vill att vi skall betala för nytt bygglov trots att min ansökan var helt enligt deras skriftliga instruktioner. Övre Mark- och miljödomstolen noterade felet, dock så hjälpte inte det då kommunen även gett oss instruktioner att skicka in anmälan för attefallstillbyggnaden samtidigt som nybyggnationen. Detta för att hantera
7 svar · 4,4k läst
·
E
Envisan: Ja, och fort gick det efter att jag vid besök på Byggnadsnämnden, klargjort om historien bakom. Murarmästaren/installatören var övertygad om att jag kände till regler om byggnadstillstånd. Han blandade ihop mig med min sons ansökan några år tidigare. Så kan det gå när man bor i liten socken Tack Byggahus för en bra Internet sida!
4 svar · 1,3k läst
·
Torbjörn Berggren
Torbjörn Berggren: [citat] Tack för bra svar. Vår förhoppning är att kunna göra på detta sätt, får se vad byggnadsinspektören säger. Byggnadsnämnden tar 20% av deras avgift med extern utstakare, men verkar ändå bli avsevärt mycket billigare.
4 svar · 1,6k läst
T
Tänka: Jag förstår problemet. Men det är så lagen ser ut. Alla (kunniga) remissinstanser för lagändringen som Attefall pushade för påpekade (med andra ord) att detta kommer leda till förvirring och frustration för enskilda, men ändringen pushades igenom ändå. Sedan har det varit förvirring och frustration. Därför har reglerna behövt förtydligas och praxis skärpas kring detta. Avsikten
3 svar · 3,3k läst
T
Tänka: Den nya standarden är i huvudsak förklarande med förtydliganden kring BOA/BTA/BRA/BIA-beräkningar vid hålrum, trapphus osv för att underlätta beräkningar. BYA-principen för yta under mark är inte förändrad. T.ex. om jag har ett bostadshus på 80 kvm BYA, med källare. Jag gräver ut en jordkällare om 20 kvm ut mot bakgården, som inte ligger under huset. Då har mitt hus en BYA om
5 svar · 1,5k läst
H
hempularen: I ditt exempel har han rätt. Ett normalt takutstick räknas inte in byggnadsarean för huset som taket sitter på. Sticker det ut mer än 50 cm (tolkas som 30 cm i vissa kommuner) så räknas hela utsticket som byggnadsarea.. Hade du byggt ditt skärmtak under ett tak som redan ingår i byggnadsarean, så kanske du hade haft ett case, man borde inte behöva räkna samma yta två gånger.
1 svar · 1,3k läst
H
hempularen: Gratulerar!
11 svar · 4,0k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Som de som samlas här: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/Allmant-om-PBL/uppfoljning/tidigare-uppfoljning/? Du får nog vara lite precisare än så. En snabb titt där talar inte för att friggebodar är något stort problem. Men det kanske är ett stort problem att bodar inte placeras där de får stå utan grannmedgivande, det kanske leder till drösvis med klagomål som tär på
14 svar · 7,8k läst
M
Mountain cliff: Tack! Detaljplanen är från 2015 och syftet med kryssmarken (om det var den du syftade till) är att begränsa hus i framtida potentiella bullerutsatta områden(tågspår). Detta inte ordagrant, men andemeningen i planbeskrivningen tolkar jag så. Låter som om det inte finns ett ja eller nej här. Så det blir väl att fråga min lokala bygglovshandläggare.
6 svar · 3,5k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: I teorin kan det nog i vissa fall finns lagutrymme för att kommunen ska ersätta dig för fel eller försummelse vid myndighetsutövning enligt skadeståndslagens skrivningar om förmögenhetsskada: [bild] Men jag undrar jag. Dessutom kan kommunen nog vara så klurig att de egentligen aldrig tar ett felaktigt beslut. Det finns bara en tyst överenskommelse mellan er att om du inte väcker vargen
28 svar · 6,6k läst
·
O
oxöga: Om nu ansökan avvisats så har det tagits ett beslut. Ni kan till exempel överklaga detta beslut om avvisning om det är så att ni anser att ni inte fått en rimlig chans att avhjälpa bristen eller missat att följa hela föreläggandet om komplettering som ni verkar fått. Nu vet vi inte hela bakgrunden, men det kan bli så att Länsstyrelsen bedömer att kommunen varit för snabb med att
20 svar · 9,5k läst
2
2 loud: [citat] Du vet vad jag vill ha sagt .. kan du ge mig en bättre formulering av mitt budskap ?
90 svar · 51,0k läst
·
MmeMim
MmeMim: @Jontiiich Jag tror du kan få många bra svar i denna tråd - men de gäller ofta utifrån sotare och utifrån kommun. Jag har haft en suverän sotare som jag kunnat bolla alla frågor med via snabb mailväxling. Allt från bygga badrum runt murstocken,till just sätta in vedspis, avståndslösningar till köksskåp m.m. Han har inte sagt ett ljud om att vi behöver CE-märkning och när jag
12 svar · 13,8k läst
S
ShinjiQ: [citat] Dåså tack för svar! Då är det bara att sätta igång då!!
2 svar · 2,6k läst
G
gunsven: Hej huggan! Tack för både snabbt och informativt svar! //G S
2 svar · 2,8k läst
T
Tänka: [citat] Jag förstår din önskan, och jag önskar på sätt och vis att lagen utformades på så sätt att man fick ett besked från kommunen alt. kunde se på en anslagstavla när ett bygglov som man sökt vunnit laga kraft, på samma sätt som man får för detaljplaner idag. Men som det ser ut idag är det inte ett krav på kommunerna, och oftast innebär det fortsatt att man får ringa in 3
5 svar · 8,9k läst
N
Nylenskavillan: Jag håller med de andra: Det här är inte krångligt. Det behövs helt säkert ett bygglov men inte mer, alla detaljerna kommer in i ett och samma dokument och på det viset är det enkelt. Detaljerad planritning behövs om du är inom planlagt område vill säga, men också fasadritningar så man ser hur marknivåerna ändras ( fasader åt tre håll) . Anmälan för trappans skull och gärna
8 svar · 15,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.