Hej.
Jag har bestämt mig att starta eget. Jag erbjuder mina tjänster som CAD ritare och VVS projektör.
Jag kan omvandla alla sorter ritningar i pappers format till CAD format (.dwg). Det går att få de i både 2D och 3D
Med digitalisering du skannar en ritning och får en pdf eller en bild. Det går att lagra på nättet, cloud eller liknande, men du kan inte ändra eller bearbeta den.
Med konvertering får man en ritning som går att ändra, skicka som underlag eller bearbeta
Har läst väldigt mycket om företag som skickar ritningar till andra länder.
Jag jobbar själv och är bosatt i Skaraborg.
Jag hade tänkt att fråga er vad ni tror, om det finns en behov av konvertering.
Hör gärna av.

Driver företag på fritiden och jobbar som anställd på dagarna. Har tänkt på sikt att erbjuda ritningar i cad och då kanske vi kan samarbeta.

T
Hej!

Jag driver eget som arkitekt. Jag tror ABSOLUT att detta är en god idé. Själv "kalkerar" jag befintliga pappersritningar i AUTOCAD. En process jag alltid går igenom i början på varje projekt eftersom att jag mestadels arbetar med ombyggnader och tillbyggnader av befintliga hus.

Själv har jag för lite arbete just nu för att inte göra detta själv, men jag tycker absolut att du bör höra av dig till arkitektkontor med denna tjänst

/Therese

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
tsarkitektur.se skrev:
Hej!

Jag driver eget som arkitekt. Jag tror ABSOLUT att detta är en god idé. Själv "kalkerar" jag befintliga pappersritningar i AUTOCAD. En process jag alltid går igenom i början på varje projekt eftersom att jag mestadels arbetar med ombyggnader och tillbyggnader av befintliga hus.

Själv har jag för lite arbete just nu för att inte göra detta själv, men jag tycker absolut att du bör höra av dig till arkitektkontor med denna tjänst

/Therese
Hej Therese.
Tack för tipset.
Jag kontaktar de omgående
Trevlig dag

• Gilla
1
  • Laddar…
tsarkitektur.se skrev:
Hej!

/Therese
Vad tar du som arkitekt i timmen för att upprätthålla en byggnadsritning för bygglov och vad får man?

T
P Putte 9497 skrev:
Vad tar du som arkitekt i timmen för att upprätthålla en byggnadsritning för bygglov och vad får man?
Jag tar 600 i timmen just nu men höjer lite allteftersom jag blir snabbare. Det är lågt i branschen eftersom att jag är så pass ny fortfarande, ungefär det arvodet som brukar tas för praktikanter på "normalstora" kontor.
Just bygglovshandlingarna är mest bara för just bygglovet. De är egentligen för lite att bygga efter (men vissa löser det ändå). Skala 1:100 (visserligen exakt ritat) och viss större måttsättning.... Med några timmar ytterligare efter bygglov är det okej bygghandlingar men fortfarande rätt långt ifrån den detaljnivån som krävs för så där riktigt snajsiga arkitektritade hus.

Men det man får är ju ganska exakt det man ber om vid ett uppdrag på timmar många timmar till skissprocess och ett agilt arbetssätt när det skickas mkt ritningar fram och tillbaka, något extra möte osv, gör såklart ett bättre resultat! Mer genomarbetat - felsökt och saker som underlättar i resterande byggprocess.

Ähm, hoppas jag svarat på din fråga!

tsarkitektur.se skrev:
Jag tar 600 i timmen just nu men höjer lite allteftersom jag blir snabbare. Det är lågt i branschen eftersom att jag är så pass ny fortfarande, ungefär det arvodet som brukar tas för praktikanter på "normalstora" kontor.
Just bygglovshandlingarna är mest bara för just bygglovet. De är egentligen för lite att bygga efter (men vissa löser det ändå). Skala 1:100 (visserligen exakt ritat) och viss större måttsättning.... Med några timmar ytterligare efter bygglov är det okej bygghandlingar men fortfarande rätt långt ifrån den detaljnivån som krävs för så där riktigt snajsiga arkitektritade hus.

Men det man får är ju ganska exakt det man ber om vid ett uppdrag på timmar många timmar till skissprocess och ett agilt arbetssätt när det skickas mkt ritningar fram och tillbaka, något extra möte osv, gör såklart ett bättre resultat! Mer genomarbetat - felsökt och saker som underlättar i resterande byggprocess.

Ähm, hoppas jag svarat på din fråga!
Ok
Jag byggde nytt garage med loft och gjorde byggnadsritningar i progecad som jag provade under en månad. Byggingenjören på kommunen blev imponerad över de detaljrika ritningar som dessutom var måttsatta.

Har du testat progecad?

T
P Putte 9497 skrev:
Ok
Jag byggde nytt garage med loft och gjorde byggnadsritningar i progecad som jag provade under en månad. Byggingenjören på kommunen blev imponerad över de detaljrika ritningar som dessutom var måttsatta.

Har du testat progecad?
Det har jag inte! Ska kolla in det, tack!

tsarkitektur.se skrev:
Det har jag inte! Ska kolla in det, tack!
Vad använder du dig av för program?

T
P Putte 9497 skrev:
Vad använder du dig av för program?
Autocad oftast egentligen. Har testat lite 3Dprogram då och då för att se om något känns mer praktiskt men det tycker jag inte ännu...

Men du lever uteslutande på ditt företag eller måste du jobba med annat med?

(det här är samma Therese, upptäckte att det var emot reglerna att använda företagsnamnet)

Jag lever bara på mitt företag ja! Inget flådigt, haha.

Hej.
Där jag bor krävs ingen CAD ritning till bygglov. När jag presenterade mina "riktiga" blev de imponerade.
Jag tror att alla skulle ha en kopia i digital format av husritningar.
Jag jobbat med CAD senaste 15 år.
Jag är också utbildad vvs projektör.
Jag använder Autocad till ritningar och Magicad till VVS beräkningar. Dessutom får man ritat i 3D..
Jag håller på skapa en webbsida.
Undrar om jag kan skicka er länken och ni återkommer med era kommentarer.

A anrol skrev:
Hej.
Där jag bor krävs ingen CAD ritning till bygglov. När jag presenterade mina "riktiga" blev de imponerade.
Jag tror att alla skulle ha en kopia i digital format av husritningar.
Jag jobbat med CAD senaste 15 år.
Jag är också utbildad vvs projektör.
Jag använder Autocad till ritningar och Magicad till VVS beräkningar. Dessutom får man ritat i 3D..
Jag håller på skapa en webbsida.
Undrar om jag kan skicka er länken och ni återkommer med era kommentarer.
Hej! Jag håller med dig. Jag skickar alltid mina digitala ritningar om någon frågar efter dom. Det skulle absolut vara en superbra grej att man fick med det digitalt (så gör man i lägenhetshus som är nybyggen idag).

Och vad kul! Jag kollar gärna på din hemsida.

Ni kan gå in på enefect.com
Inväntar era kommentarer.
Angel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.