A
andersmc: [citat] Det var min första tanke också. Genom att begära in en komplettering, hur trivial den än är, så vinner de tio nya veckor i handläggningstid. Jag fick till exempel en begäran att ange RAL-koden för färgen på fönsterblecken.
39 svar · 16,3k läst
·
TomVest
TomVest: Här har jag en hel del bilder.. Det har blivit väldigt mycket kompletteringar sen jag skrev här senast. Med mycket hjälp från alla håll samt efterforskande på nätet så är bygglovet slutligen komplett.. 14 Oktober kommer byggnadsnämnden sätta sig ner & besluta vad som kommer ske härnäst. Vilken resa det här har varit & förhoppningsvis är den på väg mot ett lyckligt slut.
3 svar · 2,3k läst
·
V
VKW: Tack för alla svar. Verkar krångligt med juridiken. Det är en liten återvändsgata i detaljplanerat område. Marken utanför verkar inte vara allmän plats enl lantmäteriets kartor. Samfälligheten står på lagfarten för marken. Lutar åt att jag talar med de berörda grannarna, och om de inte misstycker chansa på att bygga ett plank. Om någon mot förmodan skulle klaga i efterhand kan
9 svar · 5,0k läst
·
R
Räknenisse: [citat] Troligen att vissa bebyggelsegrupper är lämpliga att komplettera och andra inte, så det behöver bedömas från fall till fall. Gissar att exempelvis kulturmiljövärden eller en lokal avloppslösning som nått sin kapacitetsgräns kan tala emot.
3 svar · 1,2k läst
S
SuperTuva: [citat] Nja grannen ser bara sin egen tjocka grönska som är flera meter bred och 6-7 m hög. Sikten är in mot vår tomt (som hon inte kan se) och inget hav eller sjö. Däremot tar grannens vildvuxna planteringar mycket av vår södersol. Faktiskt halva tomten nu på hösten. Vår tomt är på cirka 1500 m2 så det är förhållandevis glest byggt. Finns en bild på grönskan längre upp i
144 svar · 64,1k läst
·
H
hempularen: Det räknas ju från marknivån, så plintarna ingår i höjden.
1 svar · 1,7k läst
M
MetteKson: [citat] Var det bygglov för fasadändring ni fick beviljat? Skriv till byggkontoret och förklara varför ni valde panel istället för att måla. Ni kan bli uppmanade att söka bygglov (i efterhand) för ändring av fasad och byggnadsnämnden gör en ny bedömning om de kan bevilja det. Får ni nytt lov kan det bli en sanktionsavgift för att ni börjat bygga utan startbesked. Jag tror
1 svar · 994 läst
H
hempularen: Tror att Max 15 kvm och byggt från huvudbyggnaden är villkor för att slippa bygglov. Möjligen även minst 4,5m till tomtgräns.
2 svar · 736 läst
L
Le Luik: Du kan inte undvika utstakning, om du inte kan övertala handläggaren att det är overkill. Ring honom/henne och påpeka att det är inte nybygge, att det bara är en komplementbyggnad och utstakning är överkrav eftersom det redan finns byggnader på tomten som är inmätta och man kan utgå från dem, och se om du kan övertala vederbörande att ändra startbeskedet. Förresten. Du fick inte
33 svar · 4,1k läst
·
B
Biloz: Grattis och riktigt snygg vart det
7 svar · 8,4k läst
·
F
Flory: [citat] Men fy vad hemskt att råka ut för... här finns det kommunalt vatten och avlopp indraget som tur är!
6 svar · 4,7k läst
E
Erik Salhammar: [citat] jag fick bygglov för 400+ nånting i två byggnader, men då följde de kommunens riktlinjer vad gäller stil och historiska värden Mm. Och mycket av utan var i källarplan samt loft osv. Dessutom var fotavtrycket under 20% av tomten. betonhus i ett plan med platt tak på 600m2 låter som en industrifastighet. Så du får nog hitta en bra arkitekt, en stor tomt utan grannar, i en
17 svar · 10,1k läst
·
E
Erik Salhammar: [citat] angående takhöjd, så mäts inte våningsplanen var för sig och adderas, utan från den omgivande markhöjden. Har fortfarande inte helt förstått processen, men du får gräva ner huset litegrann. Ibland räcker det med en sida.. det kan inte bli mer byråkratiskt än såhär. ta några timmar med en arkitekt så pulvriserar han snabbt deras argument med en enkel blyertspenna. ty
15 svar · 4,1k läst
N
NoOne2k: Säger samma sak, enda sättet att styra bebyggelse eller utsikt omkring sig är att äga marken. Så länge de följer detaljplanen finns det tyvärr inte så mycket att göra.
3 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag funderade också på varför TS altan krävde bygglov om den nu följer marken men jag utgår från att den är tillräckligt hög så att den gör det. Annars borde ju kommunen ha upplyst om att trädäck inte är bygglovspliktiga vid första kontakt.
9 svar · 2,9k läst
P
Paragrafryttaren: https://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygglov/staket-murar-och-plank/
20 svar · 11,5k läst
·
P
polaris78: Ja det borde ju vara mer fördelar än nackdelar att få radhusgrannar istället för en villa som används som företagslokal och övernattning för vissa som jobbar där. visst karaktären på ljud kanske förändras från fest och företags ljud till mera ungar och grilla och klippa gräsmattor. Sen blir det såklart en del tillfälliga ljud under en tid vid bygge och allt runt det. Ja som
27 svar · 6,9k läst
Skånepöjk
Skånepöjk: [citat] tack Claes! :)
2 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Ja varje ändring av vad som är kopplat till ett enskilt avlopp kräver en anmälan till kommunens miljöenhet enligt miljöbalken. Avloppshandläggarna kollar då att din avloppsreningsanläggning har tillräcklig kapacitet för din ändring och uppdaterar till avloppstillstånd. Ovanpå det så krävs enligt PBL bygganmälan för väsentliga ändringar av VA-dragningen. Jag tror det
13 svar · 5,5k läst
·
B
Boan: [citat] samma gäller väl lock-panelen också vad jag förstått.
16 svar · 26,2k läst
M
MetteKson: [citat] Dessa punkter du nämner undersöker kommunen i ett förhandsbesked och meddelar sökanden. Är det utanför detaljplanelagt område är det bra att söka förhandsbesked, det är en form av lokaliseringsprövning, då undersöks det om platsen är lämplig för bostad ur flera aspekter. Om ni ska stycka av en tomt från en stor fastighet kräver Lantmäteriet att beviljat förhandsbesked
15 svar · 3,8k läst
G
grodis: [citat] Det där är bara trams, att det skulle finnas något hemlighetsmakeri. Uppenbarligen är du novis i ämnet och har inte lagt ner alltför mycket tid att utreda hur det verkligen ligger till....På nätet finns all information om byggregler m.m. helt gratis men dom flesta Svensson har inte tid, kunskap eller lust att läsa på om lagar och regler i ämnet. Därför anlitar man istället
32 svar · 21,5k läst
·
H
hempularen: Nu sedan något år är det bygglovsfritt för altaner upp till 1,8m höjd. Men de får då inte ligga närmare gränsen än 4,5m. Och där är några fler villkor. Farstukvist kan ju betyda lite allt möjligt, men om det är något med både tak o väggar, så är det normalt sett bygglovspliktigt (eller kan räcka med bygganmälan om det uppfyller reglerna för attefallsutbyggnad).
7 svar · 3,0k läst
G
Gesh: Sparkar igång den här tråden igen. Vi är i liknande sits nu. Hur har det gått för er?
31 svar · 8,9k läst
M
MetteKson: [citat] Så kan det vara, jag tänkte inte på den aspekten när jag skrev mitt inlägg.
20 svar · 6,1k läst
H
holayoman: Hej! Vår detaljplan medger en byggrätt om 250 kvm bruttoarea varav komplementbyggnad 40 kvm. Byggarea 200 kvm. Vi bor i ett souterränghus i tegel från 60-talet med två våningsplan och full takhöjd i båda planen. Huvudbyggnaden är på 132 kvm boyta och 74 kvm biarea (gillestuga, pannrum/tvättstuga samt garage i huset). Bruttoarean på huvudbyggnaden är på 234 kvm. Nu vill vi bygga ett
0 svar · 1,7k läst
N
newbee: Det var i denna tråden som jag fick 180 cm ifrån. https://www.byggahus.se/forum/threads/aer-en-vedbod-en-byggnad.362895/ Friggan består av tre väggar (ena långsidan öppen), som dessutom är ”luftigt byggda”. Drygt halva används till ved och andra till förvaring av trädgårdsredskap. Jag har precis läst på boverket om utfall kring olika domar i MÖD. Ytan under en altan ansågs vara
14 svar · 3,8k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Mätning av radon går normalt till så att man kontaktar ett företag på telefon/mejl och så får man ett lämpligt antal dosor med posten som man placerar ut och skickar tillbaks när de har stått där tillräckligt länge. Inget som behövs något företag på orten för. Mätningen ska göras under eldningssäsongen. Välkommen till forumet!
1 svar · 840 läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Rent juridiskt är det ett antal åtgärder som listas i PBL och PBF som gör att en viss åtgärd kräver bygglov. Det finns ingen snygg logik i den lagstiftningen utan det är lagtexten i kombination med praxis från domstol som reglerar detta. Det är rätt ad hoc. Det slappa svaret är att hör av dig till byggnadnämndens handläggare så kan de ge guidning exakt var gränsen går
1 svar · 11,5k läst
·
T
timmerhuset_78: Ja jag som nybörjare är ju glad för alla hemmasnickare med flera som är villig att dela med sig av sina erfarenheter. Bra och dåliga. Nån gång hoppas jag också kunna komma med bra tips och inte bara med frågor! :)
14 svar · 5,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.