Hej!
Jag bor i ett relativt tätbebyggt villaområde. Vill nu göra om uteplatsen och anlägga ett plank i anslutning till huset. Jag kommer att bygga planket så att det uppfyller kraven för att vara undantaget bygglov dvs inom 3,6 meter från bostadshuset och lägre än 1,8 meter.
Dock är min lilla tomt belägen så att uteplatsen hamnar något närmare tomtgränsen än 4,5 meter, varför jag förstår att jag behöver få godkännande från grannar. Jag tror inte att detta är några problem, men undrar lite vilka som räknas som berörda grannar i detta fall?
Utmed tomtgränsen går en liten gata som underhålls av en samfällighetsförening och nyttjas av 3 hushåll. På andra sidan gatan har jag granne 1 och 2 (se bild).
Behöver jag få godkännande från granne 1, granne 2 och/eller samfälligheten?
Tacksam för synpunkter.
Jag bor i ett relativt tätbebyggt villaområde. Vill nu göra om uteplatsen och anlägga ett plank i anslutning till huset. Jag kommer att bygga planket så att det uppfyller kraven för att vara undantaget bygglov dvs inom 3,6 meter från bostadshuset och lägre än 1,8 meter.
Dock är min lilla tomt belägen så att uteplatsen hamnar något närmare tomtgränsen än 4,5 meter, varför jag förstår att jag behöver få godkännande från grannar. Jag tror inte att detta är några problem, men undrar lite vilka som räknas som berörda grannar i detta fall?
Utmed tomtgränsen går en liten gata som underhålls av en samfällighetsförening och nyttjas av 3 hushåll. På andra sidan gatan har jag granne 1 och 2 (se bild).
Behöver jag få godkännande från granne 1, granne 2 och/eller samfälligheten?
Tacksam för synpunkter.
Tack för svar. Bilden är möjligen lite missvisande, sikten på den lilla vägen påverkas inte av mitt plank.Flipbed skrev:
Man kan även tillägga att det på samma plats fram till nu har stått ett betydligt högre plank än det som jag planerar att bygga, och som det dock inte verkar ha funnits något godkännande för. Skulle bara vilja göra allting by-the-book om det går.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om vägen räknas som allmän yta så kan inte samfälligheten godkänna (ett godkännande blir ogiltigt, planket är då ett svartbygge) placeringen av ditt plank. Det bör framgå av detaljplanen.
@hempularen kan nog ha rätt och det var inte helt meningen av lagstiftaren att det skulle bli så svårt, så kanske lagen anpassas i framtiden.
Fram tills dess är det ditt samvete som gäller. Mitt samvete hade smällt upp planket utan samråd med grannarna, men finns det en sammfällighetsförening, kan man ju be styrelsen att skriva ett godkännande, annars kan man fråga grannarna som använder vägen.
Fram tills dess är det ditt samvete som gäller. Mitt samvete hade smällt upp planket utan samråd med grannarna, men finns det en sammfällighetsförening, kan man ju be styrelsen att skriva ett godkännande, annars kan man fråga grannarna som använder vägen.
Vem är det som är din ”gränsgranne”? Det är den du ska höra. Är det samfällighetens mark som gränsar din? Granne 1 och 2 ser jag som berörd om någon av dem som äger marken som vägen ligger på, gränsat till dig) eller är en del av samfälligheten. Lantmäteriet (och ibland kommunen) har kartor på hemsidan där du kan se fastighetsindelning. Är platsen utanför en ”allmän” plats är det inte säkert medgivande kan ges. Det kan du se i detaljplanen för området (om det finns en sådan). Hur nära fastighetsgränsen hamnar ditt plank?V VKW skrev:Hej!
Jag bor i ett relativt tätbebyggt villaområde. Vill nu göra om uteplatsen och anlägga ett plank i anslutning till huset. Jag kommer att bygga planket så att det uppfyller kraven för att vara undantaget bygglov dvs inom 3,6 meter från bostadshuset och lägre än 1,8 meter.
Dock är min lilla tomt belägen så att uteplatsen hamnar något närmare tomtgränsen än 4,5 meter, varför jag förstår att jag behöver få godkännande från grannar. Jag tror inte att detta är några problem, men undrar lite vilka som räknas som berörda grannar i detta fall?
Utmed tomtgränsen går en liten gata som underhålls av en samfällighetsförening och nyttjas av 3 hushåll. På andra sidan gatan har jag granne 1 och 2 (se bild).
Behöver jag få godkännande från granne 1, granne 2 och/eller samfälligheten?
Tacksam för synpunkter.
Bifogar en länk från Boverket. Scrollande ner ett stycke så kan du läsa om medgivande från granne och när medgivande kan/inte kan ges.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...kt/bygglovbefriade-atgarder/Skyddad-uteplats/
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
OM det nu är allmän plats, så skulle jag nog förhöra mig med de grannar som eventuellt kan ha synpunkter, och sedan bygga och hoppas på det bästa. Sannolikheten att någon skall komma på att ditt plank är "olagligt" är väldigt liten, och skulle du ändå bli "påkommen", så lär det inte bli värre än att du får ta bort en bit av planket.
Och vid diskussionen med grannarna, skulle jag nog lägga upp det som att "man får ju bygga sådant här numera...", utan att ta upp problemet med att det ligger lite nära gränsen. Skulle då någon ogilla planen, så får man väl fundera ett varv till.
Och vid diskussionen med grannarna, skulle jag nog lägga upp det som att "man får ju bygga sådant här numera...", utan att ta upp problemet med att det ligger lite nära gränsen. Skulle då någon ogilla planen, så får man väl fundera ett varv till.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Är det en väg utanför detaljplan med bara tre delägare som inte får statsbidrag?
Då borde det enligt Boverkets länk ovan vara möjligt med ett medgivande.
Undrar om det inte ska vara från alla delägande fastigheter då, alltså inte bara att föreningen fattar ett beslut.
Och även ett medgivande från fastighetsägaren ifall det är en väg som ligger på servitutsmark.
Då borde det enligt Boverkets länk ovan vara möjligt med ett medgivande.
Undrar om det inte ska vara från alla delägande fastigheter då, alltså inte bara att föreningen fattar ett beslut.
Och även ett medgivande från fastighetsägaren ifall det är en väg som ligger på servitutsmark.
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Ville bygga mitt garage på tomtgränsen.
Då var jag tvungen att fråga "väghållaren" om tillstånd.
Då vägen utanför var en gammal väg jag hade servitut på så frågade jag "väghållaren" om lov.
Han sa ja.
Så kontrollera reglerna, det kanske räcker med att fråga vägmästaren.
/W
Då var jag tvungen att fråga "väghållaren" om tillstånd.
Då vägen utanför var en gammal väg jag hade servitut på så frågade jag "väghållaren" om lov.
Han sa ja.
Så kontrollera reglerna, det kanske räcker med att fråga vägmästaren.
/W
Tack för alla svar. Verkar krångligt med juridiken.
Det är en liten återvändsgata i detaljplanerat område. Marken utanför verkar inte vara allmän plats enl lantmäteriets kartor. Samfälligheten står på lagfarten för marken.
Lutar åt att jag talar med de berörda grannarna, och om de inte misstycker chansa på att bygga ett plank. Om någon mot förmodan skulle klaga i efterhand kan planket med enkla medel byggas om till en garanterat bygglovsfri spaljé.
Det är en liten återvändsgata i detaljplanerat område. Marken utanför verkar inte vara allmän plats enl lantmäteriets kartor. Samfälligheten står på lagfarten för marken.
Lutar åt att jag talar med de berörda grannarna, och om de inte misstycker chansa på att bygga ett plank. Om någon mot förmodan skulle klaga i efterhand kan planket med enkla medel byggas om till en garanterat bygglovsfri spaljé.
Klicka här för att svara

