Hej!
Vår detaljplan medger en byggrätt om 250 kvm bruttoarea varav komplementbyggnad 40 kvm. Byggarea 200 kvm. Vi bor i ett souterränghus i tegel från 60-talet med två våningsplan och full takhöjd i båda planen. Huvudbyggnaden är på 132 kvm boyta och 74 kvm biarea (gillestuga, pannrum/tvättstuga samt garage i huset). Bruttoarean på huvudbyggnaden är på 234 kvm.
Nu vill vi bygga ett separat garage på 40 kvm vilket innebär en överyta om c:a 9% (26 kvm). Tyvärr fick vi avslag på detta från kommunen då de inte tyckte att det krävdes för en bättre planlösning, att hänsyn ska tas att det är en komplementbyggnad då bedömning av mindre avvikelse görs, rädsla för prejudikat et.c.
Jag vet att attefall nu kan vara garage och 30 kvm och jag vill absolut inte gå in i en diskussion kring detta här på forumet huruvida det var rätt eller inte av kommunen att neka men jag vill bara ha svar på en specifik fråga gällande bruttoarean:
Idag har vi ett gammalt garage som ligger i huvudbyggnaden med garagedörr utåt och en dörr inne i huvudbyggnaden mellan garage och bostad. Jag har hört att i vissa fall om garage eller pannrum saknar direktförbindelse via dörr till huvudbostaden så räknas det inte nödvändigtvis in i bruttoarean av huset. Jag funderar därför på om det skulle gå att "mura igen" dörren till garaget som är på c:a 26 kvm och därmed "frigöra" denna bruttoarea? Jag kan dock inte hitta några lagtexter som säger att garage som ligger inneslutet i huvudbyggnad men med endast separat ingång utifrån inte ska räknas in i bruttoarean. Någon som har järnkoll på detta?
Mvh