hej!
Nästa månad flyttar vi till vårt nybyggda parhus. Vi tänkte bygga ett lite högre staket på sidan av tomten (vi har hörntomt) som går ca 3m, och sen lite lägre staket runt om.

Jag vet att det är lite olika för olika kommuner (vi bor i Halland) , men för att bygga staket högre än 110cm så behöver vi ansöka bygglov. Har aldrig bott i hus innan (så har aldrig sökt bygglov tidigare) , så visste inte att det kostar ca 10.000kr totalt för denna typ av bygglov?? Kan det verkligen stämma.
Hur har det varit för er andra?
 
Tänk på att det även finns regler för sikt i korsningar. Brukar vara max 80cm höga häckar/staket.
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Du skriver staket, exakt vad vill du bygga? Du behöver bygglov för ett plank, eller en mur. Men en spalje kan du bygga utan lov. I normalfallet räknas det som spalje om det är minst 50% genomskinligt.
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Ett vanligt staket. Ingen plank eller mur.
I vår kommun behövs tydligen bygglov om det är högre än 1,1m , oavsett hur stor luft det är emellan..

Men undrar varför ett bygglov av ett staket kan kosta så mycket..
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Det är väl bara kolla med kommunen. Viken kommun är det ?
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Jag betalade 2500 för ett plank i Mälardalen. Tomtkarta hade jag redan, den kostade 6500, så om du räknar in den blir det ju 9k. Oklart om den behövs för något så enkelt som ett plank dock.
 
jonmo jonmo skrev:
Jag betalade 2500 för ett plank i Mälardalen. Tomtkarta hade jag redan, den kostade 6500, så om du räknar in den blir det ju 9k. Oklart om den behövs för något så enkelt som ett plank dock.
Vad är en tomtkarta, och var får man tag på det?
Pratade med kommunen och de sa att det skulle kosta ca 10k när vi berättade hur vi hade tänkt göra. Men 10k för ett staket på ca 3m långt låter väldigt mycket....
 
R RoBo skrev:
Det är väl bara kolla med kommunen. Viken kommun är det ?
Halmstad
 
Det finns en dom från MÖD som säger 120cm för staket om det här en genomsläpplighet på minst 50%.

När jag tidigare jobbade som bygglovshandläggare/inspektör så så vi mellan 110 och 120cm.

Sedan hur högt blir den högre delen?

Man får bygga en spaljé upp till 180cm utan bygglov så länge det är hög genomsläpplighet.

Och så finns det vissa undantag från lovpliken också. Utanför detaljplan så krävs det inte bygglov för murar och plank och du får göra en skyddad utemiljö inom dp men planket får inte vara över 180cm och inte längre från huset än 3,6 meter. Läs mer om detta på Boverket kunslapsbanken.

Om det är bygglov du måste söka så ska en bygglovsblankett fyllas i och du ska bifoga fasadritning, konstruktion så man ser infästning i marken samt situationsplan. Samtliga ritningar ska vara måttsatta och i skala.

Gällande kostnaden tar kommuner olika beroende på vad era kommunpolitiker har fastslagit för taxa.
 
B JJByggkonsult skrev:
Det finns en dom från MÖD som säger 120cm för staket om det här en genomsläpplighet på minst 50%.

När jag tidigare jobbade som bygglovshandläggare/inspektör så så vi mellan 110 och 120cm.

Sedan hur högt blir den högre delen?

Man får bygga en spaljé upp till 180cm utan bygglov så länge det är hög genomsläpplighet.

Och så finns det vissa undantag från lovpliken också. Utanför detaljplan så krävs det inte bygglov för murar och plank och du får göra en skyddad utemiljö inom dp men planket får inte vara över 180cm och inte längre från huset än 3,6 meter. Läs mer om detta på Boverket kunslapsbanken.

Om det är bygglov du måste söka så ska en bygglovsblankett fyllas i och du ska bifoga fasadritning, konstruktion så man ser infästning i marken samt situationsplan. Samtliga ritningar ska vara måttsatta och i skala.

Gällande kostnaden tar kommuner olika beroende på vad era kommunpolitiker har fastslagit för taxa.
Tack för svar!
Hade tänkt som max 180cm högt.
Men här i vår kommun krävs bygglov för allt som är högre än 1,1 oavsett genomsläpp..

Vad är en detaljplan? ☺️
 
  • Gilla
Bygglovsproffessorn
  • Laddar…
Ett staket på 1,80?

Liggande eller stående ribbor?

Tänk på tidigare kommentar om att vid hörntomt så är det speciella regler.

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att söka bygglov för ett staket men det är jag det :)
 
Tänk också på "sikttriangeln" i korsning. Det ska vara minst 10 meter från vägkant i båda riktningar så den skapar en symmetrisk triangel.
 
https://karta.halmstad.se/#
Här kan du se detaljplanen för din fastighet.
En detaljplan reglerar vad marken får användas till, bostad, verksamhet, allmän plats osv. Här regleras även ev utformningskrav och var man får bygga och inte bygga. En detaljplan är ett juridiskt bindande dokument.
Det finns mark som inte får bebyggas (sk prickmark) i de flesta dp, ofta gäller detta då även plank.
Det ni vill bygga är inte längre ett staket utan ett plank. I Halmstad är ett staket inte högre än 110 cm. Det kan vara olika i olika kommuner.

Varför vill ni bygga högt?
Ibland är det smidigare att fundera på om det går att lösa tex insyn på annat sätt. Häck, plank vid uteplats, som är byggovsfritt tex. Ett staket på 110 cm räcke ju oftast för att hålla barn och hundar inne. En häck som får vatten och näring växer fort och är byghlovsfri.
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Ett staket på 1,80?

Liggande eller stående ribbor?

Tänk på tidigare kommentar om att vid hörntomt så är det speciella regler.

Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att söka bygglov för ett staket men det är jag det :)
Liggande eller stående spelar ingen roll. Liggande kanske.
Hade tänkt 1,8 högt som börjar från vårt förråd. Ca 3m ut bara, sen resten runt tomten 1,1..

Vi vågar inte gå emot några regler ;)
 
  • Gilla
Gsb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.